2locs aan elkaar koppelen en laten rijden

Gestart door PeterBrz, 07 januari 2009, 13:13:14 PM

mini-bs

#15
in het geval van lima-loks is het zelfs een aanrader om ze dubbel in te zetten, de ene houdt de andere aan de praat [:D]
 

T03

#16
Ik heb een bijkomende vraag....
Met de centrale kan je de nodige instellingen doen, geen probleem.
Werkt duo rijden ook als in de twee loks decoders zitten van een verschillend merk? (in mijn geval bev Zymo en ESU)
Ik heb het nog niet geprobeerd, iemand ervaring mee ?

SpGr[;)]
Marc
"I have a train riding in my brain"

Greg

#17
Als je ze gelijk kan afregelen dan wel, anders niet.
Soms zit er zelfs verschil op 2 identieke locs.
Dus altijd eerst deftig afregelen.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Gottardo

#18
Ik heb een modelbaan die (met uitzondering van de stationsemplacementen) grotendeels uit "helling" bestaat (normaal 27 promille, gereduceerd tot 22 promille in de klimspiraal (wegens de bijkomende weerstand door de bogen in de spiraal)).  De meeste treintjes rijden dan ook continu in dubbeltractie.

Ik kan bevestigen dat dat effectief werkt, aangezien vele treinen op de hellingen stilvallen als ik de voorspanlok wegneem.  De voorspanlok helpt dus effectief.

Er zijn wel een paar elementen waar ik rekening mee hou bij het samenstellen van de dubbeltracties :

1) zo veel mogelijk loks van hetzelfde type (is vaak trouwens ook meer in overeenstemming met de werkelijkheid) omdat deze loks vaak vanuit de fabriek al gelijkaardige rijeigenschappen hebben (alhoewel dit soms best kan tegenvallen);

2) ik kijk welke lok onbelast het snelst is.  De snelste lok wordt de treinlok, de langzamere dient als voorspan.  Reden is dat de snellere lok door het trekken van de zware trein trager zal rijden, waardoor de snelheden quasi gelijk worden.  De tragere voorspanlok helpt dan  effectief trekken op de plaatsen waar het nodig is (kan ik trouwens zien aan de speling op de koppelingen).
Als je het omgekeerde zou doen, dus de tragere lok als treinlok, dan zou die nog trager worden door het gewicht van de trein, en zou de snellere voorspanlok dus niet alleen de trein, maar bijkomend ook nog de trage lok moeten trekken.
Dit alles neemt niet weg dat het soms voorkomt (zeker bergafwaarts) dat de snelle treinlok ook de langzame voorspanlok een beetje duwt [:)]

Merk op : voorgaande geldt met name voor analoog gebruik

Johan

teessee

#19
citaat:
Geplaatst door Gottardo


2) ik kijk welke lok onbelast het snelst is.  De snelste lok wordt de treinlok, de langzamere dient als voorspan.  Reden is dat de snellere lok door het trekken van de zware trein trager zal rijden, waardoor de snelheden quasi gelijk worden.  


Hier had ik nog niet eerder bij stilgestaan bij het gebruik van dubbeltractie. Het lijkt zeer plausibel te zijn. Ik gebruik dubbeltractie nu nog maar alleen op een volledig platte testbaan maar ook daarbij zal Gottardo's opmerking wel van toepassing zijn.
Tom