Ga je voor geld of je handen uit je zakken...?

Gestart door Roderik, 05 januari 2009, 18:26:45 PM

Roderik

Even een vraag: Hoe goed zijn de handen van jullie lijf?
Hoe ver ga je zelf bij het opbouwen van je baan?

  • Ik bouw niets zelf. Ik koop mijn modellen en scenery en zet ze ongewijzigd op mijn baan

  • Ik koop mijn modellen en scenery en pas ze aan aan mijn wensen

  • Ik doe een mix van beide. Ik koop mijn modellen en maak zelf mijn scenery

  • Ik koop onderdelen en maak hiermee mijn modellen en scenery

  • Ik maak echt ALLES zelf
Always be modelling!

prulleman

op mij zij ze alle vijf van toepassing[:o)] althans voor een stukske[;)]

dirkske

citaat:
Ik koop mijn modellen en maak zelf mijn scenery


[;)]
Je eigen baan, je eigen wereldje!

Mr-tsjoektsjoek

Voor mij is het ook een mix van de vijf punten.

Belgische loks koop ik en zet ze ongewijzigd (of een beetje geweatherd) op de baan.  Bvb : type 12, 210.019, 201.011 expo58,...

Soms koop ik iets dat ik aanpas : een BR 50 bouw ik om naar een belgische 25, een S6 naar type 66, een Br57 moet een type 90 worden.
Sommige kits van huizen worden aangepast, bvb worden in sommige Duitse kits de bepleisterde muurdelen vervangen door baksteenplaten om een belgisch gebouw te maken.

Soms bouw ik zelf met behulp van gekochte onderdelen.

hobbyist

voor mij is het 30% kopen en 70% zelf maken

Greg

Voorlopig kopen ,maar binnekort ga ik zelf ook beginnen prutsen. Want ik vind niet wat ik wil. En ook de prijs speelt een rol.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

martintje

citaat:
Ik koop onderdelen en maak hiermee mijn modellen en scenery
even ervan uitgaande dat messing kits en platen styreen vallen onder onderdelen [:)], zoniet, dan No. 5, want ik moet de eerste nog tegen komen die zijn eigen styreen platen bakt [:D]
Mvg Marty

Rochevalien

Ik heb nog nooit een bouwkit (gebouw)ongeschilderd of nabehandeld op de baan gezet,soms wijzig er wat aan.
Vroeger kocht ik regelmatig 2de hands materieel en veranderde of verbeterde daar dan wat aan .In de jaren 90 ben ik overgestapt op rails code 75 en dan heb ik veel assen moetn omwisselen of afdraaien.Ook de normschachten ontbraken meestal dus die zette ik er ook zelf onder.Tegenwoordig doe ik dat niet meer en koop alleen nog maar materieel dat normschachten,lage flenzen en veel details heeft.
Absoluut alles zelfmaken heb ik nog niet gedaan maar ik heb wel al modellen gebouwd op bestaande chassis en met  gebruik van kant -en klare onderdelen. Er is dus een zekere vooruitgang waarneembaar[:)]

Gerrit

modelbaanHO

Aan het rollend materiaal kom ik (voorlopig) niet aan.

Scenery materiaal is deels bouwen volgens plan, maar ook kitbashing en zelfbouw. Uiteraard verweren. En dit zowel voor gebouwen als ander scenery materiaal (autootjes e.d.)


Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

ERVIN

Hey wat leuk een poll , ik koop mijn modellen ( locs e.d) die verweer ik dan, voorlopig heb ik nog niet zoveel huizen, maar als de tijd er rijp voor is, dan koop ik die ( bouwdoos koper[:I] ) maar die ga ik dan proberen te verbeteren.
Scenery, die koop ik, maar ook deze probeer ik zoveel mogelijk te verweren.

Kees-Jan

Laat bijna niets origineel [:D] (das ook een mogelijkheid).

Als ik het zelf kan (ver)bouwen dan doe ik dat(als het al betaat is het onnodig om het weer zelf te gaan bouwen).

Upcomming project is: Berlijn voor de wende in modulevorm om tentoon te stellen op beurzen ed.

Kees-Jan


marc goovaerts

Hallo Roderik,

Ik hoop met heel wat zelfbouw en ombouw onze hobby wat verder te krijgen.
Daarvoor bestudeer ik momeneel boeken, het web, en natuurlijk dit forum om meer te weten te komen over productie- en ombouwmethoden zoals vacuum, resin, plotter, gipsgieten, decals... Het lijkt wel oneindig.

En ja, droom o droom, op een dag hoop ik er in te vliegen op het niveau van Marklinrijder, Gerco, jezelf en vele anderen.

Marc

Roderik

Even zelf ook deelnemen:
Ik koop onderstellen, rails en scenery-details maar al de rest is zelfbouw.
Always be modelling!

janjozef

voor rijdend materiaal is het bijn enkel weatheren, scenery en huizen worden volledig zelf gebouwd uit plasticard en een boel andere materialen
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Het "stilstaande gedeelte" van de baan: zelfbouw en kitbashing, van wissels tot de baanelektronica tot gebouwen.
Rollend materieel: (ver-)bouwen indien nodig, en voorlopig ligt daar nog heel wat materieel op te wachten. Mijn eerste messingkitje wacht ook op "tijd" om het te maken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw