Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

station in modulevorm

Gestart door teessee, 04 januari 2009, 13:13:30 PM

erik de noorman

#75
Inderdaad Gerolf in het andere draadje is het ook al aangegeven, de sensor reageert enkel op de stroomafname van de lok. Of op een wagon met een sleper + weerstand.
Je moet je blokken lang genoeg maken. Op mijn baan zijn de blokken ongeveer 4 m. lang.
Een trein met een lengte van vb: 2 m. rijdt blok 1 binnen. De lok schakelt via sensor 1, sein 1 van groen op rood + bezetmelding blok 1. De trein verlaat blok 1 en rijdt blok 2 binnen. Sensor 2 geeft een bezetmelding blok 2 bezet en zet sein 2 van groen op rood, sein 1 blijt op rood en bezet. De trein verlaat blok 2 en rijdt blok 3 binnen. Sensor 3 geeft een bezetmelding en zet sein 3 van groen op rood, sein 2 blijft rood en bezet, sein 1 wordt van rood op dubbel geel gezet en wordt vrijgegeven met aangepaste snelheid. De trein verlaat blok 3 en rijdt blok 4 binnen. Sensor 4 geeft een bezetmelding en sein 4 wordt van groen op rood gezet, sein 3 blijft rood en bezet, sein 2 wordt van rood op dubbel geel gezet en wordt vrijgegeven met aangepaste snelheid, sein 1 wordt van dubbel geel op groen gezet en wordt volledig vrijgegeven. Voor de volgende blokken herhaalt zich het gegeven. De seinen voor tegenspoor (zelfde spoor) worden automatisch meegeschakelt.

Erik

Wat

Gerolf

#76
Hoe een bloksysyteem op de vrije baan werkt is wel duidelijk, Erik [;)]
De vraag gaat meer over bezetmelding van de hele trein:
- Hoe weet je dat een blok helemaal vrij is?
- Wat gebeurt er bij koppelingbreuk?
Antwoord: de laatste wagon moet ook een melding kunnen geven. Dus bij stroomdetectie moet de laatste wagon een sleper hebben en een weerstand (of sluitlicht)

Maar: wat doe je bij rangeringen? Altijd een stroomverbruiker achteraan zetten? Of: elke wagon stroom laten verbruiken, maar dan krijg je een massa slepers, en dus nogal wat wrijving en afremmen ...
Of: je kiest toch voor massadetectie [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

prulleman

#77
Rangeren doe je toch op zicht? Dus dan zie je toch of het baanvak vrij is? Volgens mij is dit trouwens de leukste bezigheid[;)]

Gerolf

#78
Ik bedoelde: wat gebeurt er nadat je gerangeerd hebt ... of er dan nog een stroomverbruiker achteraan je trein staat.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

prulleman

#79
In "het echt" gaan ze er ook ne lantaarn aanhangen. Dus waarom zou je geen wagen achteraan rangeren met sluitlicht? probleem opgelost

erik de noorman

#80
Gerolf, het gaat hier over de lengte van de blokken elk blok is 4 m.
Nu weet ik wel niet iedereen heeft de luxe om zijn blokken in die grootte te verdelen. Er blijven steeds 2 aan eensluitende blokken bezet. Dus totaal 8 m. Neem daar nu de helft van dan heb je nog altijd een blok van 4 m. Daar kan je al een deftige trein op kwijt.
Verder gebeurdt de bezetmelding zoals bij 2 rail. De laatste wagon en eventueel een wagon in het midden van de sleep krijgen een sleper met weerstand zodat je stroomdedectie hebt. Blijft er een deel van de sleep achter heb je een blijvende bezetmelding.
Wat wisselstraten betreft je maakt van elke  wisselstraat een blok.
Rangeren doe je  opzicht zoals prulleman eerder vermelde.

ik heb nu niet zoveel tijd verdere info volgt.

Erik


erik de noorman

#81
Ik bedoelde: wat gebeurt er nadat je gerangeerd hebt ... of er dan nog een stroomverbruiker achteraan je trein staat

Gerolf,

Elke  wisselstraat wordt gezien als een blok. De rangeersporen/wegzetsporen voorzie je beide systemen. Dedectie via de middengeleider en dedectie via de massa. Bij de wegzetsporen isoleer je  enkele stukjes spoor voor massadedectie. Staat daar dus een sleep wagons op het spoor zonder verbruiker krijg je nog dedectie via de wielassen. Ik deed dit vroeger door een simpel lampje te laten branden op mijn sporenplan.

Voor het schaduwstation hetzelfde.

Erik

teessee

#82
Waarom ik geopteerd heb om over te schakelen naar bezetmelding via massadetectie is vooral om het feit dat op die manier de ganse trein (lok en sleep) gedetecteerd wordt. Bij wissels geeft dit dus, zoals eerder in dit draadje aangegeven, een aantal onoverkomelijke problemen. Hierdoor zal ik voor de detectie op de wissels waarschijnlijk moeten gebruik maken van detectie via het stroomverbruik. (nadeel enkel de lok wordt gedetecteerd) Gelukkig heb ik hiervoor nog bezetmelders liggen van vroeger gebruik op m-rails.
Indien andere forumbezoekers alternatieven hebben zodat ik gebruik kan maken van de voordelen van massadetectie en de nadelen ervan (massaloze stukken in de wissels) kan oplossen hoor ik dit graag.

Tom

erik de noorman

#83
Tom, je moet alles eens goed overlezen. Dat van die lok + een hele sleep dedecteren werkt met stroomdedectie via de middengeleider  perfect. Een blok moet wel een blok zijn of je moet met treinen van 4 wagons rijden.
Een rail opofferen voor massadedectie heeft het zelfde resultaat als 2 rail rijden. Het bewijs is je engelse wissel. Ik heb begrepen dat je digitaal rijd maak dan gebruik van de mogelijkheden. Gebruik dan eventueel  massadedectie (analoog bezetmelding))voor de wegzetsporen.

Erik