Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

station in modulevorm

Gestart door teessee, 04 januari 2009, 13:13:30 PM

Gerolf

#60
Indien je de "wisselstraten" iets meer spoor geeft, en je geeft die ook een bezetmelder, kan je dit signaal gebruiken voor automatisering:
Niet meer bezet -> het wissel kan in een andere richting bereden worden (dit is vooral van belang bij je kruisingen)
Je rode gedeeltes hebben ook (bezet-)melders, neem ik aan?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

teessee

#61
De rode gedeeltes hebben ook bezetmelding. Gezien ik met een S88-bezetmelder werk dient dit signaal zowel als bezetmelding maar ook als stuurcontact voor mijn pendeltreinen.

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Indien je de "wisselstraten" iets meer spoor geeft, en je geeft die ook een bezetmelder, kan je dit signaal gebruiken voor automatisering:


Voor het gemak van praten heb ik op volgende schema cijfertjes geplaatst.
-Hoe veel meer spoor moet ik dan geven?
Maak ik van de "wisselstraat" rechts dan een blok met volgende sporen: 16-ENGW-17-27 of moet dit nog uitgebreider?



Tom

Gerolf

#62
Het is de bedoeling dat een "stilstaande" trein of wagen het andere spoor niet hindert. Er moet dus gedetecteert worden of er niets "te dicht" bij het kruisende spoor staat.
Dit vrij te houden spoordeel neem je dus op in de "wisselstraat". E?n stuk rail zal bijna altijd voldoende zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

teessee

#63
Zonet de twee ontbrekende stukken flexrail gelegd. Het dubbelsporig stationstraject is nu klaar om aan te sluiten.



Met betrekking tot de plaatsing van de ondergrondse wisselaandrijvingen zit ik nog met een vraag. Worden in realiteit de wisselmotoren aan de buitenkant of aan de binnenkant van een dubbelsporig traject aangelegd? Dit is belangrijk aangezien ik de namaakwisselmotoren zou willen plaatsen op de doorsteekplaat van de ondergrondse wisselaandrijvingen
Tom

prulleman

#64
Altijd aan de buitenkant. Dat is veel veiliger voor het onderhoud. Je kan niet rustig aan een motor werken als om de haverklap moet wegduiken voor een trein. Dat is trouwens niet toegelaten en dan word het verkeer gespert.

Gerolf

#65
citaat:
Geplaatst door prulleman
Altijd aan de buitenkant. Dat is ...
Dacht ik ook, en ik vroeg me al langer af waarom sommige modelspoorfabrikanten die "aansluiting" dan net andersom zetten (zie de hogere foto) [?]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

teessee

#66
Dat de aansluiting nu nog tussen de sporen ligt is gewoon te wijten aan het feit dat de afneembare hendel bij aankoop van de wissels aan die kant is ingeklikt. Deze hendels kan je zonder problemen uitklikken en aan de andere kant bevestigen. Op de plaats waar nu de afneembare hendel zit komt in volgend stadium ondervloeraansluiting.



Zoals op de foto te zien is kan je zonder problemen de aandrijving aan de andere kant van de wissel bevestigen.
Hiervoor was jullie antwoord op vorige vraag in dit draadje dan ook zeer gewaardeerd.
Tom

teessee

#67
Gisteren volop verder gewerkt aan het teststrookje om de ballasttechniek verder te oefenen. Ik ben overgestapt op de fijne variant van de ballast van ER.



rechts is de grove variant, links de fijne (nog enkele kleine onvolkomenheden moeten weggewerkt worden).
Mijn voorkeur gaat alvast naar de fijne uit.

Bij het aansluiten van de stationsmodules ban ik nog op een verevelend probleem gestoten. Ik was van plan om ENG1, de Engelse wissel in de hoofdbaan, op te nemen in de meldsectie van hetzelfde stuk spoor. Om dit te doen had ik de spoorstaven aan de ene kant van de wissel aan de massa aangesloten. De rode railstaaf werd aan de massa verbonden, de groen aan de terugmelddecoder.



Rode en groene spoorstaven hebben gescheiden massaverbinding.
Blauwe spoorstaven en wisseltongen hebben geen massaverbinding.

Bij de eerste rijtest bleek echter geen enkel loc de wissel zonder hapering of volledig stilvallen te kunnen overrijden.

Hiervoor heb ik de terugmeldsecties aangepast en de wissels op beide spoorstaven massaverbinding gegeven.



De rode streepjes zijn massaonderbrekingen, de groene lijnen zijn terugmeldsecties.

Vraag: Voldoet de plaatsing van de terugmeldsecties aan alle vereisten om een geautomatiseerd bedrijf mogelijk te maken? (waarschijnlijk een probleem met de niet gedetecteerde wissels?)

Tom

Gerolf

#68
Het wisselpaar linksonder zou ik telkens aan de bijhorende rail hangen, de bovenste naar rechts en de onderste aan de linkse rail.
Bij het wissel en kruispunt rechtsonder hetzelfde verhaal, maar daar ga je de rails van je kruising moeten schakelen via een relais.
Ook de andere rails zou ik op de ??n of andere manier laten detecteren.

Waarom? Bij een koppelingbreuk of zo blijft het stuk rail bezet gemeld.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

teessee

#69
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

maar daar ga je de rails van je kruising moeten schakelen via een relais.
Ook de andere rails zou ik op de ??n of andere manier laten detecteren.



@gerolf: Wat bedoel met het schakelen via een relais?

De sporen naar de lokloods en de goederenloods worden zeker nog via massadetectie aangesloten (dat is het volgende stadium van de aansluiting).
Tom

Gerolf

#70
citaat:
Geplaatst door teessee
@gerolf: Wat bedoel met het schakelen via een relais?
't kan zijn dat ik door tweerail-denken de bal mis sla, maar me dunkt dat je die kruising best als een railstuk beschouwt voor je detectie.
Als ik het goed heb, moet je dus je rode, groene en blauwe gedeeltes (op je kruising-foto) omschakelen, afhankelijk van de wisselstand.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman

#71
Teesee, waarom gebruik je de stroomsensoren niet van Brelec. Deze kan je aansluiten op de middenleider voor stroomdedectie. Heb je geen probleem bij wissels. Ik gebruik deze ook en het werkt perefkt.

Erik

Gerolf

#72
Werken die met slepers, Erik? In dat geval - remt dat de boel niet teveel af?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman

#73
Je sluit zo'n stroomsensor aan op de middenrail. Via de middenleider verdeel je de baan in blokken. Rijd nu een trein in het blok geeft hij een bezetmelding via de middengeleider en  hij schakelt  de seinen of hele wisselstraten. Het voordeel is dat je de baan gemakkelijker kan opdelen in blokken als er wissels inliggen.

Erik

Gerolf

#74
Als ik het goed begrijp reageert die op stroomafname ... van de loc of van een andere verbruiker. Elke verbruiker heeft dan toch een sleper nodig, niet?
Ik merk nogal wat analogie met dit draadje:
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=8340
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw