Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

station in modulevorm

Gestart door teessee, 04 januari 2009, 13:13:30 PM

Gerolf

#45
Degelijk opgebouwd, man. Daar kan je ook op gaan zitten om werkjes uit te voeren [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

teessee

#46
Het baanplan is vandaag uit de printer gerold op schaal 1:1.
Voor ik begin met het uitzagen van de verschillende baanvakken heb ik nog wat vraagjes.
-Welke is de gangbare breedte van een perron; ik heb deze hier in IZegem en in Tielt even opgemeten en de breedte varieert van 4meter tot 7,5 meter. Op schaal is dit 4,5cm tot 8,6cm.
Waarom is dit op dit moment belangrijk kan je je afvragen.
Gerolf stelde voor om te werken met een hard shell methode, ik heb besloten dit te gebruiken. Nu lijkt het mij best de ondersteuning van de perrons op dezelfde plaat te voorzien als deze waarop mijn railbedding ligt (aangezien de perrons even hoog liggen als de rails?)
-Voorzie ik het stationsgebouw ook op dezelfde hoogte en dus dezelfde onderplaat?
-Hoeveel breedte moet ik naast de sporen voorzien voor de afwateringsgracht, betonnen kabelgoten,...




Tom

Fretbol

#47
Een echte standaardbreedte voor perrons is er volgens mij niet.

Zorg er echter wel voor dat je perrons breed genoeg zijn. Op veel modelbanen zijn de perrons gewoon gemaakt op de standaard breedte tussen 2 parallele sporen maar voor een realistisch perron is dit veel te smal. Als je de perrons van het echte station (bvb Izegem of Tielt) hebt opgemeten kan je uiteraard deze maten gebruiken op je modelbaan. Het hangt er ook van af hoe groot je station wordt, of er wachthokjes, trappen, enz op de perrons moeten komen enz...

Voor de grondplaat van je station neem je volgens mij best een grote plaat waarop alle sporen, perrons, stationsgebouwen enz een plaatsje kunnen vinden.

Teken alles mooi uit en zorg dan nog voor enkele centimeters naast de buitenste sporen om zaken als voetpaden, kabelgoten enz een plaatsje te geven. Vergeet zeker ook niet de palen van de eventuele bovenleiding mee te rekenen in de totale breedte van je grondplaat.

Fretbol [;)]

teessee

#48
Ik heb reeds veel naar het grote voorbeeld gekeken maar gezien de verschillende situaties geraak ik niet uit aan het volgende.
Bij sommige spoortrajecten is een afwateringsgracht aanwezig. Bij de plaatsen met een gracht liggen dan weer geen kabelgoten of is geen looppad aanwezig.  Mijn probleem is hierdoor de juiste positionering van de gracht, het looppad naast het spoor, de kabelgoten, ..
Bestaan hierover regels en normen in Belgi?? Zoja welke
Ik heb even een schetsje gemaakt van een situatie zonder afwateringsgracht.
Dien ik de gracht buiten het looppad te leggen?
Voorzie ik aan twee kanten een kabelgoot?
Is aan beide kanten van het spoor een pad te vinden (waarom wel of niet)?

Tom

Greg

#49
Ziet er goed uit eh Tom. Ik heb het zaterdag al even in het echt gezien, net als uwe kapotte 1800[:(]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Gerolf

#50
Mooie schets, teessee [8D]
Als Rixke rail in zijn archieven duikt, heb je vast en zeker de correcte informatie [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

teessee

#51
Even een mijn uitwerking op basis van alle info die ik gekregen heb van Gerolf, Erwin, Eric, ...
Zeker eerst even in Eric zijn archieven zoeken naar 'profiel van vrije ruimte' (http://www.tassignon.be/trains/Rixke/spoor_geschied/spoor_geschied_nl.htm doorklikken op profiel van vrije ruimte.

Doorsnede railbedding:
hoogte railstaaf 2,5 mm
hoogte dawrsligger 2,5 mm
ondergrond ballastbed (kurk) 6mm (3x2mm of 2+4mm)
extra laag kurk op bodemplaat voor uitwerking afwateringsgracht 2mm
Tussen parallele rails wordt de bovenlaag kurk (2mm)weggesneden
Breedte bovenlaag railbedding 95mm(bij dubbelspoor hartafstand 57mm)Hierdoor blijft aan beide zijden van de dwarsligger 4mm kurk over

Hoogte goederenlaadperron: 13,5 ? 14mm boven railstaaf(1200mm in 1/1)
Hoogte middelhoog passagiersperron: 6mm boven railstaaf (525mm in 1/1)
Zijkant goederenlaadperron: min afstand tot center spoor 19mm (1650mm in 1/1)
Zijkant passagiersperron: idem aan laadperron??
Gezien het station in een flauwe boog ligt zal ik de perrons toch iets verder van de sporen leggen.
Minimale vrije ruimte is 4,5 meter in 1/1: dus naast de dwarsliggers moet 11mm vrij gelaten worden.

Ik heb deze bevindingen omgezet in een stukje dat zal gebruikt worden als programeerspoor of fotodiorama:

Tom

Greg

#52
Ziet er volgens mij erg netjes uit.
En die locs komen me bekend voor[:D]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Gerolf

#53
Mooie basis ... [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

teessee

#54
Vandaag druk bezig geweest met de verdere opbouw van de twee modules. Alle grondplaten zijn gezaagd. Twee maal aangezien ik multiplex van 6,5 mm liggen had en voor de stevigheid toch een dikte wilde van 13 mm.

De achterste sporen aan de goederenloods komen 7mm hoger te liggen dan de sporen vooraan omdat ik een klein niveauverschil wilde in de modules.
Ik heb de basisplaten anderhalve cm boven het frame gemonteerd aangezien ik anders de onderbouw wisselaandrijvingen niet kan monteren (??n van de wisselaandrijvingen kwam precies op de plaats van een dwarsbalk van de module).

Bij de verder opbouw van de modules wil ik de Hard-shell methode van Gerolf volgen, vraag hierbij is of ik de 'gaten' tussen de basisplaten toch niet beter opvul met de zaagoverschotten. Gezien alles nu 15 mm hoger ligt (montage wisselaandrijvingen), kan ik de overschot platen op het frame vijzen. Dit geeft mij dan een goede basis om de hard-shell methode toe te passen. Het blijft een open-onderbouw maar met een toegeving?
Aan weerszijden van het spoor is 47mm basisplaat voorzien; 32 mm voor de zijkant van het ballastbed, bovenleiding, looppad en greppel; en 15 mm voor de overgang naar de omgeving ( via hard-shell methode)

Ik heb voor het overzicht de wisselcombinaties even uitgelegd op de onderplaat;



@Greg; die locs kan ik gerust de trots van mijn verzameling noemen, Thanks
Tom

Gerolf

#55
Het typische van een "harde schil" is dat ze zelfdragend is. Een extra ondersteuning hoeft dus niet.
Dat hout er onder zorgt alleen voor meer gewicht.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

teessee

#56
@Gerolf; Ik zal volledig op jouw expertise vertrouwen en het uitvoeren zoals te zien op je Site (die zaagoverschotten komen er dus niet op).
Tom

teessee

#57
Plaatsing bezetmelding?

Het grootste deel van de railbedding is gelegd. Nu ga ik beginnen met het leggen van de rails. De twee modules worden deel van een grotere baan en dus opteer ik ervoor een aantal stroomkringen van elkaar te scheiden. Hierbij ga ik zowel de middengeleider onderbreken door middel van een isolatieplaatje van Marklin maar ga ik ook beide railstaven onderbreken door middel van Fleischmann Profirail 6433 raillassen. (drie kleuren voor drie ge?soleerde kringen)
Voor de bezetmelding ga ik gebruik maken van detectie via de railstaaf, massadetectie dus. Ik wil zoveel mogelijk gebruik maken van plastiek raillassen, maar op plaatsen waar flex-rails liggen zal ik er niet aan ontkomen om de railstaaf door te slijpen.
Bij de plaatsing van mijn bezetmelding stel ik mij nu meer vragen.
-Op welke plaatsen moet ik bezetmelding voorzien?
-Hoe lang is een meldsectie (rekening houden met de afremafstand van een loc?)
-Moet ik de wisselstraten in de hoofdbaan ook voorzien van bezetmelding?

Tom

Gerolf

#58
Waar bezetmelding? Dat hangt er maar vanaf wat je met die meldingen wil doen, h? [;)]
Mijn eerste idee zou gaan naar: elk spoordeel dat achter of tussen wissels ligt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

teessee

#59
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Waar bezetmelding? Dat hangt er maar vanaf wat je met die meldingen wil doen, h?



Wat ik ermee wil doen is al voor een deel duidelijk, voor een ander deel nog niet.
Wat is nu al duidelijk: Ik wil de twee modules kunnen gebruiken ook voor ze in een groter geheel zijn opgenomen. Via mijn Ecos-centrale wil ik enkele korte pendeltreinen laten rijden. Deze pendels hebben genoeg aan twee meldpunten, eens het meldpunt bereikt remmen ze af en komen tot stilstand. Deze pendeltrajecten stellen op zich niet veel voor maar ze zijn toch leuk om wat van mijn materieel te laten rijden tijdens de afwerking van de modules

Wat is er nog niet duidelijk: Hoe ik de modules inpas in het de rest van de te bouwen baan is enkel in grote lijnen duidelijk. De modules worden een doorrijdstation op het middenstuk van een W-vormige dubbelsporige baan. De besturing zal blijven gebeuren met mijn Ecos. Gezien mijn rijdend materieel gestaag uitbreiding neemt overweeg ik om de baan ook deels automatisch te laten besturen door bvb Koploper.
De vraag naar wat nu belangrijk is om te voorzien is vooral gesteld vanuit die laatste overweging.

@Gerolf: Ik kan jouw bewering enkel bijtreden; "Bezetmelding van elk spoor dat achter of tussen wissels ligt"; (ik wil voor mezelf soms een second opinion)

-Moet ik de wisselstraat op zich ook voorzien van bezetmelding?
-Als ik een trein automatisch in het station wil doen stoppen dan kan ik dat waarschijnlijk best doen voor de wissel. (Rode rails zijn rempunten, groene rails zijn rails met bezetmelding)

Tom