station in modulevorm

Gestart door teessee, 04 januari 2009, 13:13:30 PM

teessee

Met het bouwen van een modelspoorbaan heb ik weinig ervaring.
Technisch kan ik al ??n en ander; digitaliseren van locomotieven, opzetten van terugmelding, ? heb ik geleerd aan de hand van tips van het forum en door enkele experimenten die blijvend goede resultaten opleverden.
Nu wil ik de volgende stap zetten en beginnen aan het ontwerp en de bouw van een tweetal modules met daarop een klein stationsemplacement. (Ik wil mij beperken tot enkele modules omdat ik zo ervaring op kan doen en omdat ik ook nog bezig ben met het volledig afwerken van mijn zolder.)

imghttp://i548.photobucket.com/albums/ii348/teessee/modelspoorbaan/stationsmodules.jpg/img

Het uitgangspunt:
-Schaal HO
-Tijdperk 3 en 4
-Voornamelijk Belgische diesels
-Twee modules van elk 100cm lang en 60 cm breed.
-Hierop wil ik toch al een beetje kunnen rangeren en zou ik graag al wat treinbewegingen kunnen uitvoeren (mits ik de modules aan de rechterkant aansluit op een keerlus).
-In een volgend stadium wil ik de modules opnemen in een groter baanplan (wegnemen stootbuffers aan de linkerkant en dubbelsporige verbinding maken).
-De modules moeten ook dienst kunnen doen om mijn rollend materieel op te fotograferen.

Graag krijg ik jullie bemerkingen bij volgende vragen:
-Is dit een realistische oppervlakte om hetgeen ik wil te verwezenlijken?
-Niet te druk, teveel sporen, genoeg plaats voor wat scenery, ?
-Wat moet ik nog proberen op te nemen in het plan (wegen, woning, ?)?
-verder opmerkingen
Tom

Greg

#1
Ziet er goed uit op de meeste vlakken, maar ik stel vast dat je vanuit je keerlus niet meer terug op het onderste stationspoor raakt (bij rechts rijden), tenzij je achteruit ga rijden.
Wanneer je links gaat rijden (belgie) Dan kan je nooit je station juist uitrijden vanaf het onderste spoor.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

teessee

#2
@Greg: Bij het aansluiten aan de keerlus rechts kan ik een tweetal wissels voorzien waardoor ik terug op het onderste spoor geraak. De bedoeling is om deze modules in een groter baanplan in te passen. Uiteindelijk zal het station ook verlengd worden aan de linkerkant en kunnen ook daar enkel wissels voorzien worden zodat er niet tegenspoor moet gereden worden.

Ik ben zeer ge?ntreseerd naar reacties over de ruimtelijke invulling van deze modules. Is er naar jullie mening genoeg ruimte over om genoeg scenery te plaatsen, liggen er niet teveel sporen op de oppervlakte, ligt het verste spoor niet te dicht tegen de achterwand,...
Tom

Greg

#3
2 dingen die me opvallen:
Het achterste spoor ligt idd zeer dicht tegen de kant, hangt er vanaf wat je van plan bent te doen van scenery, en of je baan daar echt stopt, of het mss nog verder schuin omhoog loopt ,...
Als je baan daar echt stopt (bvb tegen een muur) dan is het voor mij te kort tegen de rand.

En het 2e spoor links (van boven te beginnen) ligt ook iets te dicht tegen de stationsporen lijkt me. (als er een gelijkaardig gebouw komt)


Persoonlijk zou ik de kruiswissel van de rangeersporen ietsje naar links boven verplaatsen. Zo schuift alles een beetje naar boven op. En dan het bovenste spoor links iets lager leggen.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

teessee

#4
Ik heb de modules een beetje aangepast, de afmetingen zijn nu groter. 120cm op 80 cm. Hierdoor heb ik een tweede wisselcombinatie links kunnen inpassen. Hierdoor kan ik met de locomotief omrijden. Ook werd de kruiswissel naar boven links verplaats waardoor er in het midden van de modules meer plaats overblijft om een realistisch stationspleintje te bouwen.



Ik heb het plan nog niet aangepast met slanke wissels, we proberen dit later om te zien wat daardoor het verschil is.
Tom

janjozef

#5
Als je later aan de linker zijde wilt uitbreiden zou ik meteen je sporen tot op de kant leggen, om afbraak te vermijden. verder vrees ik dat je met max 1 of 2 zeer korte 2-assers zult kunnen rangeren, 3 of 4 is al te veel. Al zou ik eerder opteren voor de iets grotere bakken zoals op je laatste tekening, ik zou mijn stations gebouw niet op de 2 modules plaatsen, maar iets meer naar rechtd opschuiven, Het hoeft echt niet in het midden van het perron te liggen
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

teessee

#6
Aanpassingen aan de modules:

stationsgebouw verplaatst zodat het niet meer op beide modules staat.


Plan aangepast met slanke wissels om een realistischer spoorverloop te krijgen


Welk van de twee voorstellen draagt uw voorkeur weg?
Graag nog suggesties
Tom

Peter

#7
Het onderste met de slankere wissels is volgens mij beter. Ik zou wel het stationsgebouw meer naar rechts schuiven, tot aan de naad tussen de modules. Zoals het nu is zou je genoodzaakt zijn je perron verder van de rails te leggen, omdat een lok of rijtuig dat over het gebogen gedeelte rijdt, verder overhangt, en anders het peron zou raken.
Met vriendelijke groeten
Peter

Greg

#8
Voor mij het 2e voorstel.
Al blijf ik de spoortjes voor de loskaai vrij kort vinden, terwijl het spoor van de dieselpomp dan weer erg lang is in verhouding tot de rest.

Waarom spiegel je het niet, dus de loskaai links op het langere gedeelte en de dieselpomp op het kortere linkse gedeelte van de kruiswissel.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

modeltreinbart

#9
Ik zou het laatste plan kiezen maar het station op de 2de module zetten omdat ik een wissel in een station nogal raar vind .
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

teessee

#10
Kleine aanpassing uitgevoerd aan het tweede ontwerp.
Het stationsgebouw werd verplaatst zodat het verder van de wissels staat.
De slanke kruiswissel van 14? 26' voor de loskaai werd vervangen door een Engelse wissel van 22? 30 waardoor de rare knik in het onderste losspoor verdwenen is. (Ook is deze wissel iets goedkoper en heeft hij maar 1 wisselaandrijving nodig)



Graag zou ik nog ergens dwars over de linkse module een gracht leggen. Ik denk dat dat best niet onder de wissels gaat, eventueel een stukje parallel met de straat en dan voor het einde van de module onder het spoor door middel van een ronde rioollbuis?
Tom

Greg

#11
Weeral beter, maar ik blijf de sporen aan de loskaai aan de korte kant vinden.
Je kan de kruiswissel en de waterloop wel wat verschuiven maar veel winst zal dit niet opleveren denk ik.
Je kan gerust wel de waterloop onder de wissels laten doorlopen, en een brede brug voorzien. Ik heb dit nog al gezien.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

teessee

#12
@Greg: Er zit natuurlijk ook maar zoveel rek op dit baanplan. De modules zijn beperkt in lengte en breedte dus lossporen van 2m zijn niet haalbaar.
De hoofdbedoeling is dat deze modules later ingepast worden in een groter baanplan. Ik heb ongeveer 6 bij 5 meter ter beschikking eens mijn zolder is afgewerkt.
Tom

Greg

#13
citaat:
Geplaatst door teessee

@Greg: Er zit natuurlijk ook maar zoveel rek op dit baanplan. De modules zijn beperkt in lengte en breedte dus lossporen van 2m zijn niet haalbaar.
De hoofdbedoeling is dat deze modules later ingepast worden in een groter baanplan. Ik heb ongeveer 6 bij 5 meter ter beschikking eens mijn zolder is afgewerkt.



Daar ben ik van bewust ook, daarom zei ik ook in men vorige post dat je ze nog wel iets kan verlengen door de kruiswissel en de waterloop wat te verschuiven, maar dat dit effect minimaal zal zijn waardoor het eigenlijk de moeite niet is.
Heb je al een goed, concreet idee van je latere baan? Want dat zou best wel handig zijn, zodat je nadien je modules weer niet half moet afbreken.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

teessee

#14
Ik kan ze in een aantal verschillende manieren inpassen. Het baanconcept bestaat uit een langerekte baan langs de muren. Ik beschik over een vrij grote ruimte 5 bij 65 meter met in de midden een aantal verticale dakondersteuningen (eigenlijk vloerondersteuningen van het verdiep eronder). Ik zou de 2 modules uiteindelijk ook kunnen behouden als kopstation, op het einde van een aftakking van de hoofdlijn. eronder zou ik dan een stuk van het schaduwstation bouwen.
Tom