decals/beschildering

Gestart door Thommy, 03 januari 2009, 12:40:15 PM

Thommy

hallo,

ik zit me nu al tijdje suf te zoeken op een probleem...

ik heb een modelwagentje gekocht, degene waar ik zelf mee rij, enkel staat er hier een belettering op en op de mijne vanzelfsprekend niet...

eraf halen met verdunde thinner ofzo lukt niet te best. Heeft me al veel werk en tijd gekost om een andere autootje terug "normaal" te krijgen. Lang leve de putter, fijn schuurpapier/glaswol en vijltjes.

herspuiten? hoe begin je daar aan zonder al de details om zeep te helpen.
Greetz

Thommy

marc goovaerts

Ook mogelijk en iets minder aggressief (want remolie is heel venijnig spul) is een spuitbus met ovenreiniger. Verder zelfde systeem: in (diepvries)zakje, en dagje laten inweken en overvloedig schoonspoelen met een zachte tandenborstel en wat peuteren in de kleine hoekjes met een tandenstoker.

Alle 'enamelverven' verwijderen hiermee mooi. Ik heb zo al een honderdtal N-Wikings terug in orde gekregen.

Het werkt echter niet voor acrylverven. Vermits die na droging (eigenlijk meer verbinding) zelf een vorm van plastic zijn, zou een oplosmiddel hiervoor evengoed het autootje aantasten.

En het werkt ook niet voor de merde de merde lijmen zoals Pattex of Rubber Cement, waarmee sommige idioten met dikke blubbers de wagentjes op hun baan vastgezet hadden. Sommige bijten na verloop van tijd zelfs in het plastic.

janjozef

Nog veel minder agressief, maar je moet wel geduld hebben, is met vloeibare afwaszeep voor de vaatwasser, verdund 1 op 10, en achteraf naturlijk ook met de tandenborstel enz....

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ysbeer

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts



Het werkt echter niet voor acrylverven. Vermits die na droging (eigenlijk meer verbinding) zelf een vorm van plastic zijn, zou een oplosmiddel hiervoor evengoed het autootje aantasten.


Acryl verf tast plasic totaal niet aan,heeft ook niets met plastic te maken,is verdunbaar met water en na uitharden met spiritus weer te verwijderen.
Voor spiritus (soort alcohol) is een mooie belgische naam ,maar die weet ik even niet.
Voor plastic is acrylverf verre weg het beste,ook voor je eigen gezondheid
wim

Stefan Appelmans

Voor mij een beetje TE gemakkelijk van het PER ONGELUK te verwijderen.[xx(] Maar hoelang kunnen we nog van de andere verven beschikken?
stefan.

janjozef

Spiritus = brandalcool, verwijderd wel de acrylverven, behalve als het eraf moet dan blijft de helft hangen en zeker als ze al wat langer geschilderd zijn.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ysbeer

citaat:
Geplaatst door janjozef

Spiritus = brandalcool, verwijderd wel de acrylverven, behalve als het eraf moet dan blijft de helft hangen en zeker als ze al wat langer geschilderd zijn.

Jan


De beste verf is, die er moeilijk afgaat als we dat niet willen, maar makkelijk als we dat wel willen.
wim

janjozef

En Wim welk merk is dat, heb de meeste al geprobeert

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem