Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

vervolg digitaal

Gestart door loebaske, 01 januari 2009, 19:10:50 PM

loebaske

Hierbij enkele foto's zoals beloofd in de item "te koop" maar daar paste het niet dus hier verder brommen:D:D

Dat is de voeding, een simpele ringkern transfo, gelijkgericht, afgevlakt en gestabiliseerd, de regeling gebuurde met een schijfregelaar, en de afstand tussen de digital besturing en de langste afstand tussen de info die de loc kreeg was +/- 50meter op schaal 1/1

IMGhttp://i49.photobucket.com/albums/f296/59loe/digi1.jpg/IMG

De decoder ontvanger werd boven een speelgoed loc geplaatst van een Jouef loc, die zeeeeeer veel storing gaf, kwestie van test...

IMGhttp://i49.photobucket.com/albums/f296/59loe/digi2.jpg/IMG

Deze decoder kan 21 functie's aan....tot op heden hebben we ons nog niet bezig gehouden met geluid, das toekomst muziek :):)

IMGhttp://i49.photobucket.com/albums/f296/59loe/digi4.jpg/IMG

De sturing zou gebeuren via een centrale pc, en die kan 999 locs of wissels-seinen-overwegen besturen.....en dat kom je zekers met toe op een grote baan....

Groetjes
Eric

PeterC

Eric,
Is dat een systeem dat openbaar kan/mag gemaakt worden of is dit 'club-geheim'?
Groetjes, Peter


loebaske

Peter, al het niet openbaar mag gemaakt worden zou ik er hier niets over zeggen h?...
natuurlijk gaat de weinige tijd[:(] die er is in het maken van ons benodigde printen, voor het moment moeten er nog 55 wisselprinten ge?st en bestukt worden, nadien komen de blokkaarten en dat zijn er +/- 32[:)][:)]

Klaas Zondervan

Kun je in het kort vertellen waar het eigenlijk over gaat? Is dit een zelfbedacht digitaal systeem, of een eigen uitwerkung van een bestaand systeem?

loebaske

Klaas, dat is een eigen bedacht digitaal systeem, je kan via de pc je treinen, wisselstraten besturen, op rangeer stukken bedien je uw loc met walk arround bediening, eens de trein (eventueel) buiten de bediening van de pc gaat, bv op grote banen waar er op parade stukken word gereden, word die overgenomen door het digitaal blok systeem, bij het uitrijden van het bloksysteem word dat enkele blokkken ervoor gemeld aan de pc en heb je de keuze wat je met die trein gaat doen, bv binnen rijden in uw station of afrangeren.
Analoge treinen rijden ook mee in het digi bloksysteem, nadeel[:(] die rijden niet zoals de digi loc op snelheid omdat die niet gecodeerd is, dus kans dat die te brusk stopt voor een rood sein of er wel voorbij uitloopt....
Het enige dat voorlopig nog niet mogelijk is dat digitaliseerde locs van fabrieks uit kunnen rijden op het systeem.
En wat ook nog niet mogelijk is het GELUID, moesten we dagelijks bezig zijn zou het allemaal sneller gaan, bedenk daar waar we nu zitten er een jaar hebben over gewerkt, en dan maar proef draaien, want altijd duikt er een fout op...[;)][;)]

Klaas Zondervan

Interessant. Kun je iets meer vertellen over de elektrische achtergrond? Wat voor signaal staat er op de baan, hoe is de codering, wat is de architectuur van het systeem?

loebaske

Klaas, ik ben niet de uitvinder, maar een ingenieur electronica die lid is van de club, ik sta in voor het solderen van de printen en het plaatsen, en wat ik hier enkel wil doen is medemodelbouwers helpen om ook op een betaalbare wijze digitaal te rijden zoals het in de werkelijk gaat.
Willen we rijk worden[:D] dan kost het bijna evenveel als de commerse, dit niet terzake..
Het blijft een hobby, en al wat we in handen krijgen draaien we 2x rond voor we het weggooien... snappi[;)]
Al wat we zelf kunnen doen is goedkoper en bruikbaar, en is het de bedoeling dat we onze mede modelbouwers mee laten genieten van een nieuwe toepassing, het is niet zomaar dat we onze manier van klinkers maken in model in MSM hebben laten zetten[:)] en daar zijn vele grootheden mee bezig...bv Gerolf, Erwin, Roche enz   enz....en ga stoppen want anders ga ik hier veel vergeten.

loebaske

Bedank voor de tip, is alvast te overwegen waard[;)]

Klaas Zondervan

Eric (loebaske),

Wat ik in eerste instantie wil weten: is het qua opzet een systeem vergelijkbaar met de commerci?le digitale systemen? Zo ja, wordt er een bestaand protocol toegepast, of een nieuw verzonnen protocol?

Of is het een geheel andere benadering?

Rochevalien

Ik waag mij hier niet op het digitale ijs (daarvoor ken ik er te weinig van) maar toch ??n opmerkingetje : deze Jouef lok is vrij leeg vanbinnen,daar zou die print nog wel in passen maar wat met een andere lok van bv Roco of Mehano?? Als doe-het-zelver kan je toch nooit zo'n kleine decoders bouwen als de grote merken?? en die kan je overal in kwijt.
Of mis ik hier iets???

Gerrit

loebaske

Klaas, in antwoord op je vraag het is een verzonnen protocol, en zijn vollop  op zoek naar alle gebruikte protocols waarmee alle industrie locs zijn uitgerust....zijn die niet te vinden, swat, dan kan je fabrieks ingestelde loc niet rijden op ons systeem, dus zullen er hier een pak decoders te koop staan van mij en andere leden...

loebaske

Gerrit, we gaan zekers geen SMD print maken die je in alle loc's kunt in pluggen, want zoals eerder aangehaald kan je de uiteindelijke print in je loc verwijderen, want er staat niets anders op dan plaats innemend en die ondertussen verkleinde print kan je gerust kwijt in de meeste locs, want de print is ondertussen 2cm op 2cm zonder sound, dus plaats over in je loc.
En nog eens...dit is geen commercie?le advertentie, je keuze is vrijblijvend wat betreft digitaal rijden[;)][;)] en wat je er wil van bereiken, we gaan digitaal rijden op de oude baan, als op Gent-zuid en de in aanbouwende banen thuis, ??n ding is voorlopig zo, je digitale loc's kunnen niet (voorlopig) op ons systeem rijden, en zo heeft ieder hobby systeem zijn (tijdelijke) nadelen....

loebaske

Bedankt buckfast, maar daar kunnen we niets meedoen, we hebben op het internet al tal van pagina's bezocht, maar niets dat bruikbaar is om fabrieks decoders aan te spreken, die gaste zijn niet zot om alles zomaar op het internet te zetten, iedere elektronica freek zou meteen zoiets nabouwen, dus voor het moment is het een club digitaal systeem, en de rest is toekomst muziek[:)][:)]

PeterC

citaat:
Geplaatst door loebaske

... niets dat bruikbaar is om fabrieks decoders aan te spreken, die gaste zijn niet zot om alles zomaar op het internet te zetten, iedere elektronica freek zou meteen zoiets nabouwen...


Eric, over zowel het Motorola- als het DCC-protocol zijn er pagina's te vinden die het volledige protocol haarfijn uitleggen.  Aan de hand van die pagina's heb ik mijn PIC-decoder ontworpen en als je het protocol kan decoderen waarom zou je het dan niet kunnen coderen?
Groetjes, Peter


Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door loebaske

.....die gaste zijn niet zot om alles zomaar op het internet te zetten, iedere elektronica freek zou meteen zoiets nabouwen,....
Hangt er vanaf over welke gasten je het hebt. DCC is niet alleen ontworpen door Lenz, maar ook de NMRA heeft een stevig aandeel geleverd in de invulling van het protocol. De bedoeling was dat het d? standaard zou worden, die ook door andere fabrikanten zou worden toegepast. Daarom vind je werkelijk alles over de opbouw van het DCC protocol op de site van de NMRA. Kost wel wat studie om het te doorgronden, maar het ligt werkelijk helemaal open.