Onderhoud van je werkruimte en baan

Gestart door Gerolf, 27 april 2005, 18:42:39 PM

Gerolf

Ik zet dit bericht hier, omdat ik denk dat velen dit probleem in de 'praktijk' tegenkomen:
Zoals vele modelbouwers moet ik al eens hout of andere materialen zagen, schuren, ... en omdat ik niet beschik over een aparte ruimte hiervoor, gebeurt dit in dezelfde ruimte als mijn modelbaan.
HOE ZORG JE ERVOOR DAT ER ZO WEINIG MOGELIJK STOF OP JE BAAN KOMT ?
Preventie:
- nooit zagen, schuren, slijpen, ... in dezelfde ruimte
- stofafzuiging, airco, filters, ...
- werken met onderdruk, overdruk, ...
- afdekfolie over de baan
Het vuil opruimen:
- 'dagelijks' stofzuigen, poetsen, ...
- railreinigers, ...
Hoe lossen jullie dit probleem op? Of is het niet op te lossen?

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
urlhttp://home2.scarlet.be/gerolfp//url
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

quf

Ik werk onder dezelfde omstandigheen als jij Gerolf.Telkenmale als ik heb gezaagd of gevijld of wat dan ook, keer ik alles bij mekaar ergens op een vaste plaats in een hoek (nee niet onder de mat), en ten laatste, als ik afsluit, gebruik ik de stofzuiger om alles op te zuigen. Dit is voor mij de enige manier om, met beperkte middelen, het min of meer netjes te houden, en te beletten dat alles rondvliegt. Dit houdt natuurlijk niet het opvliegend stof tegen. Daartegen heb ik eigenlijk nog niets gevonden. Ja ik dek gedeeltes van mijn baan af als ik werk, maar stof zal wel onze eeuwige vijand blijven.

Groeten

Frank

n/a

Gerolf,

Mis een optie in je preventie-lijstje; buiten op terras, balkon, tuin, stoep of wat dan ook schuren en zagen. Als je ergens ook nog eens een afdakje hebt ben je ook niet zo weersgevoelig.

Henk


N, IB, Koploper, III-IV
Web: //www.funkyrail.nl volledig vernieuwd



janjozef

Of je nu in dezelfde kamer werkt of niet op de baan komt toch stof. Dus af en toe moet je je baan toch grondig kuisen. schuren met een schuurmachiene of een kapzaag/decoupeerzaag of slijpen is volledig af te raden aangezien dit serieuze stofmakers zijn. Al het andere kan voor mij mits het natuurlijk niet is dat je je baan als werktafel gebruikt en elke dag netjes opkuist.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Schuurmachine en zo is te mijden, inderdaad, maar mijn decoupeerzaag heb is soms w?l nodig op de baan. Ik zie me sommige werkzaamheden niet doen met een figuurzaagje ...

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Te mijden wil niet altijd zeggen verboden. Air-brushen op de baan is ook niet gezond maar voor het schilderen van de sporen is het toch makkelijk. Maar ik zou toch niet echt beginnen met fabricatie van houten meubels in uw treinkamer. Nu dat stof kan allemaal geen kwaad voor uw baan maar dan toch minstens achteraf grondig uw baan kuisen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Steven86

Ik werk ook in een vast hoekje, leg lange repen (gescheurd) krantepapier over de baan, gooi dat dan weg en stofzuig dan achteraf. In de zomer ga ik naar de tuin :-)

Bezoek Musena - http://users.telenet.be/musena

stefan rosiers

Als je baan niet al te groot is, een glazen koepel overzetten. Is wel een dure oplossing maar volgens mij wel de beste om je baan proper te houden.

Gerolf

Dat lijkt me een oplossing voor kleine banen. Hier op mijn zolderke zie ik dat niet zo zitten [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Ja echt schuren en zo lijkt mij ook niet aan te rade ,ik heb het wel eens moeten doen maar toen heb ik beide ramen tegen elkaar open gezet zo dat er een stevige wind door de kamer waaide.
het stof slaat dan niet neer.
Een beetje stof (natuurlijk geen spinrach) is volgens mij helemaal niet zo erg,
Op de daken van huisjes en een fabriek ligt echt wel een dunne laag stof want ik kan er maar moelijk bij.
Het stoort mij niet zo erg en het geeft een mooi oud aandoend effect.
Bij de aldi heb ik laatst een bus spray gekocht om toetsen borden e.d mee schoon te blazen.
Voor zaken als huisjes en zo kun je nu van een afstand over het geheel blazen en alles glimt weer.
Stinkt wel een beetje maar is volgens de bus niet schadelijk.
Alles wordt ook nog anti staties,dus minder nieuw stof
Voor de rails gebruik ik een stofzuiger wagen,achter een lok zuigt en veegt hij heel het rail gebiedt schoon.
Heel handig

Gerolf

Die spuitbus - is dat niet hinderlijk met die dampen? Ik gebruik liever gewoon mijn airbrush (alleen lucht dan) om ??n en ander schoon te blazen.
Zo'n stofzuigerwagen heb ik sinds gisteren ook - geweldig [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer


Net wat ik al zei het stinkt een beetje maar echt schadelijk schijnt het niet te zijn.
met de compressorblazen heb ik ook geprobeerd maar je moet behoorlijk blazen om het los te krijgen.
Voordeel van zo een bus is dat de vooral plastic huisjes lange tijd niet meer zo staties geladen zijn en daar door echt minder stof aan trekken.
Zuigen was natuurlijk beter,er schijnt een opzet stuk voor de stofzuiger te bestaan (stof hexen)wat het stof opblaast en daarna direct op zuigt.
Dit alles niet met orkaan kracht want dan verdwijnt de halve bevolkking in de zuiger.
geanimmeerd door dit onderwerp ga ik toch eens zoeken naar die stofhexen.
wim