Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Sporenplan Deel 1 : Eindstation

Gestart door n/a, 29 december 2008, 16:17:15 PM

Mr-tsjoektsjoek

#15
Mooi kopstation !

Ik heb pas nu je draadje bezocht, maar je bent reeds goed ge?volueerd !

Drie mooie lange kopsporen, een wisselverbinding aan de achterzijde is niet noodzakelijk, zoals Gerolf reeds aanhaalde.
Indien je spoor 12 gebruikt als opstelspoor voor loco's die een nieuwe dienst moeten beginnen aan kop van aan reizigerstrein die in een perron staat, dan zou ik zorgen dat er een gemakkelijke verbinding is naar perronspoor 3.  Op je huidig plan kan dit niet in ??n beweging.

De sporen 9a en 9b kun je gebruiken om 2 of 3 parallelle sporen van te maken in een locloods, dit kan een typisch belgische rechthoekige loods zijn als je parallelle sporen maakt.
Sporen 10 en 11 kunnen dan dienen als bevoorradingssporen.

Greg

#16
Ziet er erg goed uit, en idd veel beter dan je eerste probeersel.
Lijkt me een zeer mooi station in wording met de nodige randactiviteiten er rond.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

n/a

#17
En nu wil ik wel mijn sporen bestellen :p

Hopelijk de laatste poging :


Groetjes

Nic

Gerolf

#18
Spoor 10 en 11 zou ik ook niet via een wissel op de draaischijf aansluiten, maar apart. Verder lijkt het me een prima plan.
Heeft Fleischmann Piccolo ook flexibels? Dan zou ik die zeker gebruiken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

#19
Ik ben het met Gerolf eens : als je met flexibels werkt en alle bogen "vloeiend" maakt heb je een prima plan ! [:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

n/a

#20
Dag Gerolf,

Heb geen ervaring met een draaischijf.  Sporen moeten zo parallel mogelijk komen, zal wel zien als ik zo'n ding heb aangeschaft hoe ik die sporen aansluit.  Met een wissel is nu een 'noodoplossing'.
Er bestaan inderdaad flexibels, en ben ook van plan die zoveel mogelijk te gebruiken.  Alleen is het nogal moeilijk om met die flexibels een plan te maken in Railmodeler.

Iedereen bedankt voor jullie adviezen.  Ik ga binnenkort mijn nieuwjaarsgeld opdoen :)

PS : Gerolf, je vroegere vraag omtrent bereikbaarheid aan de achterkant : Weliswaar onder een schuin dak, maar ruimte genoeg om recht te staan en breed genoeg om te slapen :)

Groetjes

Nic

Greg

#21
Zeer mooi.
Verder ben ik het eens met gerolf, ook wat de wissel aangaat.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Mr-tsjoektsjoek

#22
Dag Nic,

De aansluitingen op een draaischijf liggen in stervorm.
Dus ??n spoor leg je rechtdoor, de sporen ernaast moeten met een lichte bocht geplaatst worden zodat je een evenwijdig spoor bekomt.

Hoe verder je deze bocht legt van de draaischijf, hoe groter het tussenspoor wordt.

De volgende sporen (bvb het tweede en derde vanaf het rechte spoor) moeten met bochten met een grotere hoek geplaatst worden om ook weer evenwijdig te liggen.

Zoals Gerolf reeds aanhaalde kun je die wissel tussen sp 10 en 11 beter verwijderen, zo komt sp 11 langer als je hem rechtstreeks op de draaischijf aansluit.

Die flexibele sporen wou ik je ook aanraden, maar Gerolf was me voor.[xx(]

Ik heb geen ervaring met computer-tekenprogramma's, ik teken mijn sporenplannen steeds met lat, geodriehoek, passer en M?rklin-sporenmal.
Ik weet dus ook niet in hoeverre een tekenprogramma met flexibele sporen kan werken.
Maar het grote voordeel van Flexrails is dat je ze in grote boogstralen kunt leggen.  Ik heb daar uitgebreid gebruik van gemaakt op mijn baan. Boogstralen tussen 1 en 2 meter komen veel voor.
Zo liggen de perronsporen in het hoofdstation in een flauwe S-bocht.
Waarom ? En waarom geen rechte sporen ?
Het oogt mooi, vooral als je een lange sleep zich door het station ziet wringen.
Ten tweede kwam het mij beter uit naar de wisselstraten aan de uitgang van het station toe. Zo was er een aanzet naar de bochten die uit het station vertrekken.

Je moet nu natuurlijk je plan niet hertekenen naar Flexrails, dit is enkel om het voordeel ervan aan te tonen.  
Maar je zou dit kunnen toepassen op sporen 7 en 8 in het industrieterrein, een vloeiende bocht oogt mooier dan een geknikt spoor.

Wat is het doel van het omloopspoor tussen de wissel van sp 16 en het vertrekkend spoor ?
In Tp III reden er geen aparte posttreinen, de postwagen reed mee in de sneltreinen. Je postgebouw kun je dan naast het station plaatsen.
Waar wil ik naartoe ?
Ik zou je omloopspoor verbinden met spoor 15, dit geeft dan toegang tot perronsporen 1 en 2, terwijl het toekomend spoor alledrie je perronsporen bedient.
Waar nu je omloopspoor aansluit op de wisselstraat van het station kun je je doodlopend opstelspoor maken.  Het zal iets langer zijn dan je spoor 16 nu, en zal ook alledrie de perronsporen bedienen.

Ik wil je niet bekritiseren, het is ook niet de bedoeling om je steeds opnieuw te laten tekenen.
Hopelijk heb je wat aan vernieuwende ide?n ? [:D]


nederbelg

#23
beste,

maak van de wissel rechtsonder op het plan een linkse ipv een rechtse.
De meeste treinen rijden naar het station rechtdoor (dus dat zou sneller kunnen als ze rechtdoor de wissel gaan ipv afbuigend.

dave

n/a

#24
Goeienavond,

Mijn bestelde sporen zijn binnen.  Inmiddels met de onderbouw begonnen.
'Modules' van 120cm op 85cm.

Zal binnenkort wat foto's posten

Bedankt voor jullie adviezen

Mvg

Nic

teessee

#25
@Nic; beslist niet breder gaan dan 85 cm op je modules. Ik ben pas begonnen aan twee modules van 120 op 80. Hoewel ik zelf 1m90 ben is de breedte echt het maximum waar ik bij kan (zonder lage rugpijn te veroorzaken).

Tom