Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

262/273 - 73/74/82

Gestart door Mr-tsjoektsjoek, 26 december 2008, 17:47:34 PM

loebaske

neen Franske, maar wil je bij de eerste productie zijn.....
nadien is het wachten op varianten....

loebaske

Voor wat de kleuren betreft, het getoonde model is een cad cam model, het kleur zal NMBS zijn kwa groen en geel....

Om zeker te zijn dat ik niet moet wachten tot de volgende reeks, heb ik die van mij al besteld  ;) ;) ;)

Ludwig

Hier mogen ze er gerust ook 2 leveren.
Alleen wacht ik liever af tot ik het model te zien krijg, zijn er tegen dan geen meer te krijgen dan is het maar zo. ;)
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

erik de noorman

Loebsake waar heb je die besteld?

Erik

loebaske

Mag geen reklame maken, maar iedere detailhandelaar krijg die normaal binnen, er worden geen beperkt aantal gemaakt, gaat hem er gewoon om dat er een eerste levering is en nadien komt er een tweede met  een andere nummer...

Metpetergaathetbeter

Citaat van: loebaske op 03 januari 2015, 11:02:35 AM
Heb de ESU 80 en dat is een sjiek machine met alles erop en eraan. voor mezelf een super TOP model...
ja Eric we zijn niet allemaal miljonairs-zoons he!  ;D

Thommy

Citaat van: Brossel op 03 januari 2015, 13:47:00 PM
Citaat van: doomslu op 03 januari 2015, 10:47:44 AM
En dan heb toch al enkele jaren een vraag...

Zitten de meeste Belgische modelspoorders echt te wachten op deze rangeerlocs?
Wees eens eerlijk... als fabrikant zou ik me vragen stellen.

Sicco's volmondig ja kan ik alleen maar beamen!

Vergeet niet dat deze koepeltjes ook behoorlijk talrijk waren;
75 stuks reeks 82
93 stuks reeks 73
10 stuks reeks 74
Samen dus 178 stuks; geen enkele andere reeks(en) aan gelijkvormige loks was zo groot.

De benaming rangeerlok doet, zoals Sicco al aangaf, ze ook geen eer aan!
De lichte goederendienst...in jargon 'caboteur' werd tot diep in tijdperk IV vaak gereden door een koepeltje.
Ze kwamen daarmee in alle delen van het land, op nagenoeg alle spoorlijnen.
Groetjes Davy

dat in schril contrast met de reeks 80 die niet of bijna niet in mijn provincie zat (W-Vlaanderen)
82-73-74 en zelfs 84's passeerden dagelijks langs mijn ex-werk om verderop naar een oud ijzerhandelaar 2 bakwagens schroot op te pikken en 2 lege achter te laten.
1 keer met een 77 gezien, maar dat was ook maar 1 keer  :D de keersporen waren te kort voor die loc  ;D

sowieso mag er hier 1 of meerdere komen  :)
Greetz

Thommy

Sicco

Inderdaad de 80 begon in Kinkempois, maar verhuisde al vrij rap naar Brussel en Merelbeke, later alleen Brussel, en zijn dus in een groot deel van het land niet te gebruiken - nog maar afgezien van het feit dat we relatief weinig werden ingezet voor lijndiensten.

De 73/82 reed door het hele land en reed ook veel gewone goederendiensten, zo beheersten ze de Antwerpse haven (samen met o.a. de 84/85), maar ook in gans Wallonië reden de locs alle lichte goederendiensten. Stelplaats Monceau, lange tijd één van de belangrijkste stelplaatsen van het land, had vijftig tot zestig rangeerlocs in bestand. En amper lijndiesels en dan nog alleen voor de reizigersdienst.

En toch, was dit dus het enige wat er nog niet was in model....

Dus inderdaad 'eerlijk gezegd' snap ik in het geheel niet hoe je kunt denken dat we hier niet op zitten te wachten, als je ook maar een beetje een waarheidsgetrouwe en evenwichtige verzameling Belgisch materieel wenst totaan periode V horen deze locs erbij, zowel vanuit het perspectief van de modelbouw (het is het enige wat er nog niet was) als vanuit het perspectief van het grootbedrijf (het waren belangrijke reeksen).

doomslu

Ik was dus duidelijk verkeerd met te denken dat er niet zo heel veel mensen zaten op te wachten.
Piko mag gerust zijn!  :)

Ik spreek dus eigenlijk een beetje voor mezelf.
- Rangeren is niet echt mijn ding, rijden wel.
- Ik hou me grofweg bij tijdperken V en VI.
- Ze lijken op een reeks 80, waarvan ik er toch eentje heb.
- Ik kan me niet herinneren er ooit één in het echt gezien te hebben.

Dus heb ik er geen behoefte aan (wat niet wil zeggen dat ik er geen zal kopen...)

Vandaar mijn gedacht dat de meeste liefhebbers ook zo zouden denken...  :-[
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

itchy

Ik focus me vooral op de Brusselse regio dus qua rangeerwerk vooral HLR 80, maar toch ook wel wat HLR 82... voorlopig zit er nog niks in voor mij (wel de 8217: heeft in Schaarbeek gestaan met als bijnaam 'Bakou' maar die komt bij Piko in de Saint-Ghislain versie). Hopelijk volgen er volgend jaar enkele TP V versies waaronder eentje voor Schaarbeek  :)


foto © Adolfo Buylla



Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Sicco

Hier een filmpje van hoe de locs klonken en wat ze zoal konden trekken. Is wel de RRF variant, maar dat is niet meer dan ene ander kleedje, kan niet zo snel goede filmpjes vinden van de NMBS tijd.

https://www.youtube.com/watch?v=D_5zKI02B-c

Als je de locs b.v. met dertig autowagens naar Ghislenghien hebt gezien en gehoord, met konvooien in de Antwerpse en Gentse haven of met lange, zware staaltreinen in de regio Charleroi, dan ben je voor eeuwig verkocht.


loebaske

Prachtige foto Steven, dank u...

loebaske

Knap Sicco, wat heeft die allemaal op sleep, ook de moeite....

itchy

Citaat van: loebaske op 04 januari 2015, 10:34:36 AM
Prachtige foto Steven, dank u...
Niet van mij hoor, ik grasduin ook maar wat rond op het net...  ;)  Hier nog een hele mooie van de 8217 die een EC van/naar Zwitserland aansleept in de Midi, enkel de link: http://www.bfoto.be/foto.php?id=2346
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

itchy

en nu we toch aan het linken zijn:
de geschiedenis van de 82 in een notendop: http://www.bfoto.be/docu/his/r82.php
en de 73: http://www.bfoto.be/docu/his/r73.php
en de 74: http://www.bfoto.be/docu/his/r74.php


:)   :)   :)


dank u Sicco.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail