voortgang bouw N-spoorbaan

Gestart door Gizimo, 25 december 2008, 12:25:12 PM

Gizimo

25 december 2008

week 49-52

De laatste fase van het aanbrengen van de rails op nivo +5 is bijna voltooid, nog 4 aansluitingen maken naar het stationspoor.
Daarna alle blokken/modulen doorslijpen en aansluiten op de tijdelijke kroonsteentjes, en dan het schaduwstation nog aanbrengen en rails leggen in dit station en aansluiten.


Gizimo

3 januari 2009
Het +5 nivo is vandaag gereed gekomen, alle rails is aangebracht, blokken doorgeslepen en aangesloten op de tijdelijke kroonsteentjes.
Daarna test gereden met 4 treinen, alles werkt perfect.
Volgende fase is het aanbrengen van het schaduwstation met 6 sporen, en het compleet aansluiten.
Op de site is alles live te volgen.
http://www.modelspoorbaan.net
Groetjes, Ab



doomslu

Je bent goed bezig, Ab.
Doe zo voort, zei de meester altijd (in lang vervlogen tijden). [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ERVIN

Niveau +5 ??? Hoeveel niveau's zijn er dan op je baan, en hoe hoog is het bovenste en het laagste niveau dan??[:I]

Gizimo

Hallo Erwin,

Er zijn 3 nivo,s -5, 0,en +5 de rest staat beschreven op de site.
Groetjes Ab

Gizimo


12 januari 2009

Het schaduwstation heb ik aan de baan gemonteerd, de rails en wissels aangebracht en test gereden, alles rijdt prima.
Ik moet de blokken nog doorslijpen en aansluiten op de tijdelijke kroonsteentjes.
De volgende fase is, de draden uit de kroonsteentjes halen en op de connectors gaan solderen, idem met de draden van de wissels.

Groetjes, Ab





Gizimo

Na 60 dagen geen berichtjes meer geplaatst te hebben, wil niet zeggen dat er niet verder wordt gewerkt aan de baan.
De electronica is nog steeds in de maak, blijkt toch een moeilijke baan om te automatiseren, daarom moet alles van te voren goed uitgetest worden om botssituaties in de praktijk te vermijden. Alle rails heb ik roestig gemaakt, perronnen zijn bijna gereed, station is in de maak, alle tunnelportalen zijn klaar, ben nu bezig met de talutten dicht te maken, naast de rails grondkleur aangebracht waar de balast op moet komen. Mijn eerste balast is al aangebracht. Heb ook proefjes gemaakt met gras blazen etc, dus niet stil gezeten.
De live camera is weer in bedrijf, de vorige had het begeven, binnenkort zullen er weer wat foto,s op de site geplaatst worden.
Dit was het weer voor even.
Gr, Ab

Gizimo

Op de site zijn enkele foto,s bijgeplaatst van de scenery waar ik momenteel mee bezig ben.
Gr, Ab

Gizimo

Na een maand vakantie te hebben gehad ben ik weer verder gegaan met de afwerking van de baan.
Binnenkort zal ik enkele foto's op mijn site plaatsen, ook heb ik een begin gemaakt met de bergen/heuvels, deze moet ik nog verder afwerken. Ook met de balast tussen en naast de rails ben ik begonnen.
Mecktronics heeft mijn electronica bijna gereed, ik verwacht het eind augustus te hebben, dan kan ik de bekabeling op de connectors gaan solderen etc. Het probleem dat het zo lang duurde lag o.a. in het schaduwstation, dat is nu gesplitst in twee naast elkaar gelegen stations. De 6 sporen zullen gewoon eerst ??n voor ??n worden volgereden, dan gaat de trein die het langste staat vertrekken, als dit spoor weer vol is dan gaat er een trein uit het andere schaduwstation vertekken etc. Dus bij een vol schaduwstaion spoor 1, 4, 2, 5, 3, 6, 1, 4 etc. er moeten dus nog steeds 5 treinen in het schaduwstation staan om het goed te kunnen laten werken.

Vr.gr. Ab

Gizimo

Hallo,

Hier een berichtje over de stand van zaken betreffende mijn in aanbouw zijnde N-spoorbaan.
Na een extreem lange wachttijd heb ik vandaag mijn bestelde electronica ontvangen van Mecktronics.
Alles is uitgetest door Mecktronics, daar er eerst problemen waren bij de baan van mijn treinvriend, deze zijn nu opgelost en gelijk verwerkt in mijn electronica zodat het nu goed zou moeten zijn.
Ik kan nu gaan beginnen om mijn bedrading op de connectors aan de baan te gaan solderen, dit zal wel enige tijd in beslag gaan nemen, en daarna moet ik alles nog gaan inregelen, hoe? dat moet ik nog gaan uitvinden.
Ik kon nu alleen rijden met een paar treinen op een trafo, hopelijk is dat binnenkort voorbij.
Ik heb intussen niet stil gezeten en ben behoorlijk met de aankleding bezig geweest, zoals zichtbaar op mijn site. www.modelspoorbaan.net
Er moet nog heel veel gebeuren, dit is nog maar het begin.

Vr, gr, Ab


Gizimo

Hier weer een berichtje over de stand van zaken betreffende mijn baan.
Ik ben de laatste weken bezig geweest met het afstellen van de potmeters, betreffende de max. snelheid, de kruipsnelheid, de stop en start situatie van de baan.
Dit is een hele klus en werkt nog niet optimaal.
Ik heb eigenlijk langzame en snelle treinen, in de snelle treinen moeten nog diodes geplaatst worden.
Ook hebben we tijdens het testen nog enkele fouten ontdekt, een patstelling zodat er geen enkele trein meer vertrekt, ook een botsing op een kruising vond plaats.
Heb ook nog problemen met het wegrijden uit het schaduwstation, ik heb 6 sporen waarvan er 2 treinen goed wegrijden en 4 treinen stotterend wegrijden uit het blok, wat de oorzaak hiervan is weet ik niet, moet nog onderzocht worden.
Deze fouten moeten er nog uitgehaald worden door Mectronics.
Ook heb ik het bedieningspaneel ingebruik gesteld.
Voor de rest zijn we verder gegaan met het aankleden van de baan, en met het plaatsen van de seinpaaltjes.
Ook is een extra webcam geplaatst voor live beelden.
gr, Ab

C-rail

Die webcam is echt geweldig, prachtig idee!

C?dric

Gizimo

De vorderingen van mijn N- spoorbaan verlopen voorspoedig.
De electronica is weer terug van weggeweest, de fouten zijn bijna allemaal hersteld, behalve dat van een aantal sporen in het schaduwstation de treinen stotterend vertrekken, dat moet dus nog verholpen worden.
Ik heb hierover al een vraag gesteld in de vraagbaak, er zijn reacties binnengekomen, ik heb de meeste al geprobeerd maar dit heeft niet geholpen, ??n reactie die zei dat het aan de TIC 106 ligt, die zou vervangen moeten worden. Deze reactie heb ik doorgestuurd naar mecktronics ik wacht de reactie van mecktronics even af.
De aankleding van de baan verloopt ook naar wens.
Alle seinpaaltjes zijn geplaatst en werken prima.
Er moeten in een aantal treinen die te hard rijden nog wel diodes geplaatst worden.
Op de webcams van mijn site zijn de vorderingen waar te nemen.
01032010
gr, Ab

 




Michiel

Het was eerlijk gezegd weer een tijdje dat ik op je site geweest ben, maar wat ben je vooruit gegaan, zeg! Scenery, seinen... die webcam is echt wel geweldig!

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gizimo

Nieuwe foto's en filmpje bijgeplaatst op de site.
gr, Ab