Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Nieuwe loc aansluiten op marklin mobile station

Gestart door PeterBrz, 25 december 2008, 10:12:20 AM

PeterBrz

Hallo,

Ik ben net begonnen met een marklin treinbaan. Nu wil ik namelijk een tweede loc opstellen (E-loc), mij lukt dit niet vermits de eerste loc ook een E-loc is; beiden nummers 24 vooraf ingesteld. Wanneer ik de eerste loc op een ander nummer plaats (bv 25), werkt deze niet meer.

Iemand raad? Alvast bedankt!

Fijne feestdagen! Peter

PeterC

Peter,
Wanneer beide locs op hetzelfde adres ingesteld staan, is het normaal dat deze niet samen werken.  Wanneer je alleen maar een ander adres op je Mobile Station in stelt voor de tweede loc, werkt het ook niet.  Je met het tweede adres daadwerkelijk ook op de decoder in je tweede loc instellen (zie daarvoor de technische documentatie van je loco).
Groetjes, Peter


Greg

Ik ga er van uit dat het geen 2 MFX decoders zijn.
Normaal zouden ze alle 2 moeten beginnen rijden op adres 24.
Anders is er iets mis met 1 van de 2 locs.

Om een adres te veranderen:
- adres veranderen in het mobile station (heb je gedaan)
- adres in de loc zelf veranderen

Voor dit laatste zijn er 2 mogelijkheden:
- het is een digitale of delta marklin loc: adres veranderen op de decoder met de switches, naar het ingestelde adres (zie handleiding)
- het is een loc met een DCC decoder: de CV waarden veranderen.
Dit staat ook in de handleiding van de loc beschreven welke waarde je juist moet bewerken en hoe.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

tsjoeketsjoeke akki

Hallo allemaal,
Ik heb een beetje hetzelfde probleem.We hebben een loc van ROCO aangeschaft.Deze doet op mobile station noppes.Toen ik hem op de sporen zette brandde de lichtjes, nu zelfs niet meer.Ik heb verschillende adressen ingegeven, niets.Ik heb het boekje erbij genomen en daar spreken ze over delta-adressen,ulhenbrok ofzoiets en 6020 en 6021, maar niet over mobile station.Wat is de oplossing????[?][|)][:(!]

PeterBrz

Hallo,

Dank je voor de reacties! Het zijn inderdaad geen MFX locs, enkel FX. En ze rijden inderdaad allebei op nummer 24, maar dan tegelijk.
Dus als ik het goed voor heb moet ik de loc opendraaien en de nummer ingeven (adhv uitlegboekje dat is bijgeleverd) ???

Peter

PeterC

Peter,
Zoals je zegt:  Gewoon ??n van de locomotieven openen, via de handleiding een geschikt adres opzoeken (??n dat vrij is, maar als je maar twee locomotieven hebt, is alles behalve 24 ok).  Dat adres instellen op de decoder van de locomotief (via de dipswitches) en dan in je Mobile Station voor die loco datzelfde adres instellen en het zou moeten werken.
Groetjes, Peter


PeterBrz

Hallo,

Ik heb de loc opengedraaid maar vindt nergens de mogelijkheid om via switches de nummering te veranderen.
Ik zet alvast de nummers van de loc's erbij zodat jullie een beter beeld krijgen ;)
Loc uit set 26538 (CFL - Eloc)
en Loc uit set 29480 (SBB cargo - Eloc)

Alvast bedankt!
Peter

Klaas Zondervan

Beide locs hebben een decoder die je vanuit je centrale moet programmeren. Er zitten geen dipschakelaars op de decoder.

PeterC

Peter,
Ik heb eens een kijkje genomen in de technische documentatie van mijn MFX locomotieven.  Ik vind daar nergens in terug hoe je met een Mobile Station het adres kan wijzigen, er wordt enkel gesproken over een adreswijziging via een Control Unit 6021.  In de handleiding van de Mobile Station staat ook nergens vermeld hoe je een adres in een decoder kan wijzigen, dus ik vermoed dat dit met een Mobile Station niet mogelijk is.
Ik heb het handboek Marklin Systems eens doorgenomen en daar is ook geen sprake van een adreswijziging met de Mobile Station enkel wijziging van de loco parameters.
Ik heb eens in de lijst met onderdelen van jou loco's zitten zoeken op de site van Marklin, maar ik vind geen gegevens over de decoder 610761 terug.
Ik denk dat je best bij iemand gaat die over een Control Unit 6021 beschikt en daar het adres (laat) wijzigen of heeft er iemand een andere oplossing?
Groetjes, Peter


PeterBrz

Ah, maar beide locs hebben nummer 24, als ik er een 25 van maak, werkt deze niet, snap je?

Peter

PeterBrz

Hmm ik zou het in ieder geval niet weten :s.. maar het kan toch niet mogelijk zijn dat je 2 Elocs niet op een mobile station kan laten rijden toch, dan zou je maar 4 modellen op je baan kunnen laten rijden, stoom, elektr, treinstel en diesel.. En je kan tot 10 locs instellen op je MS.

Peter

PeterC

Peter,
Dat heeft niets te maken of het nu elocs of diesels of stoomloco's zijn.  Je hebt nu blijkbaar pech dat je twee loco's hebt die (toeval of niet) op hetzelfde adres staan ingesteld vanuit de fabriek en zoals ik daarnet al vermelde moet je ??n van beide loco's zijn adres (laten) wijzigen.  
Je kan inderdaad 10 verschillende loco's op een MS zetten en dat maakt niet uit of dat elocs, diesels of stomers zijn, het enige wat telt is dat ze over 10 verschillende adressen beschikken.
Groetjes, Peter


PeterBrz

Ja dat begrijp ik van die adressen, maar ik vind het raar dat je als je dan een koopt eerst naar iemand anders zou moeten gaan vooralleer je die trein kan gebruiken :D is ook zo vreemd, niet!?

Peter

Klaas Zondervan

Je kunt het adres in een decoder toch aanpassen met een MS?
De Nederlandse handleiding vind je hier
Daar staat het toch vrij duidelijk in.

PeterBrz

Ik heb het boekje hier liggen en heb het al een aantal keren doorgelezen en alles uitgevoerd maar het lukt mij niet.. Als ik de loc van nummer 24 naar 25 zet werkt deze niet.. En vermits het geen schakelaars heeft onder de metalen kap kan ik ook dit niet doen..

Peter