Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

TAMS KSM-1

Gestart door rocomotion, 22 december 2008, 22:13:43 PM

rocomotion

Hallo Medespoorders, bij de aanleg van mijn Roco baan met MultiMaus ben ik nu bij de aanleg van een keerlus, hiervoor moet(wil) ik dus ook aan een keerlusmodule en nu vond ik bij Conrad de KSM-1 van Tams. Heeft een van jullie ervaring met deze module?? Prijstechnies is deze namelijk erg interessant of is goedkoop ook hier duurkoop?? Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties waarvoor op voorhand natuurlijk al mijn hartelijke dank. Groetjes, veel plezier met de hobby en natuurlijk fijne feestdagen en een goed sporend 2009!!

Klaas Zondervan

Dit soort modules werkt op basis van kortsluiting. T.t.z als de kortsluiting ontstaat keert de module snel de spanning op de keerlus om.
Een veel mooiere oplossing is de Ultieme Keerlusmodule. Die keert de spanning om voordat de kortsluiting ontstaat. Beschrijving is te vinden op de site van Henk Funk Deze schakeling is op basis van een strokenprint.
Je kunt er ook een ge?tste print voor krijgen, die vind je op de site van Wim Ros.
Het is allemaal wel zelfbouw.

ERVIN

Ik maak gebruik van de "ultieme keerlus" prints van Wim Ros, en dit werkt uitstekend, en aangezien ik hier 5 keerlussen in mijn baan heb zitten, weet ik een beetje waarover ik praat.[;)]

eric

Hetgene dat Klaas en Erwin aangeven mag je aanschouwen als de betere (zeg maar de beste)
De Tams is goed als rookmodule onder uw baan[:D]
En ene Patrick S. kan dat bevestigen.
De rook was al wel opgetrokken, maar de reuk op het printje[xx(]

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door eric

En ene Patrick S. kan dat bevestigen.
Die was dan ook de bedenker van de schakeling. Henk Funk heeft hem verder uitgewerkt en gepubliceerd, en Wim Ros heeft er een echte printplaat voor ontworpen. En van mijzelf zit er nog een verbetervoorstel in verwerkt.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door eric

Hetgene dat Klaas en Erwin aangeven mag je aanschouwen als de betere (zeg maar de beste)
De Tams is goed als rookmodule onder uw baan[:D]
En ene Patrick S. kan dat bevestigen.
De rook was al wel opgetrokken, maar de reuk op het printje[xx(]


Dat je nu zegt elegant die kortsluit methode"nou nee"
Maar dat het niet werkt.of zelfs verbrandt is onzin.
Uit ervaring met een lenz module (principe gelijk)weet ik dat het best goed kan werken,en zeker niet verbrandt.
Verbranden e.d ligt vrijwel altijd aan de monteur van de dingen.
wim

eric

Als ik mij goed herinner hebben de electronika mensen van onze vereniging dat ding aangesloten volgens de regels van de kunst en de handleiding. Het heeft een paar dagen gewerkt en plots zonder enig voorteken, pffffft en gedaan was het.
Dus op de clubbanen komen die Tams zeker niet meer in aanmerking.

rocomotion

Hallo Medespoorders, zoveel reactie in zo korte tijd had ik zeker niet verwacht, bedankt!! Ik heb de website bekeken en het ziet er inderdaad goed uit, mijn volgende vraag is echter of ik met deze module ook rekening moet houden met de lengte van de trein. "Kijkt" de module alleen naar stroomafname van de loc?? Is het geen probleem dat de loc al in de keerlus rijd en de rest van de trein nog in het gedeelte vóór de keerlus?? Ik ben wederom benieuwd naar jullie reactie(s)...

Michiel

Ik heb die TAMS hier in mijn testbaantje gebruikt, en ik ben er matig tevreden over. De instelling is zeer lastig. Het evenwicth vinden tussen niets detecteren (en dus totale kortsluiting) en constante kortluitdetectie ingevolge een belasting (lok), is erg kritisch. Eenmaal de goede stand gevonden, blijkt het wel te werken, maar er veel vertrouwen geeft dat toch niet. En, die korte kortsluiting doet sommige treinen wat schokken.

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door rocomotion

...mijn volgende vraag is echter of ik met deze module ook rekening moet houden met de lengte van de trein. "Kijkt" de module alleen naar stroomafname van de loc??
Elk metalen wiel overbrugt de scheiding. Dus als je loc de keerlus uitrijdt, dan heeft hij daar de polariteit goed gezet. Maar aan de ingang staat die weer verkeerdom. Dus elk wiel dat daar nog rijdt zal weer pogen de polariteit om te draaien.
Conclusie: je moet er altijd voor zorgen dat de hele trein in het onmschakelende gedeelte past, anders krijg je problemen. Geldt voor elke keerlusmodule, dus niet alleen voor de kortsluitmodules, maar net zo goed voor de Ultieme keerlusmodule.

INFO

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Beschrijving is te vinden op de site van Henk Funk Deze schakeling is op basis van een strokenprint.
Je kunt er ook een ge?tste print voor krijgen, die vind je op de site van Wim Ros.
Het is allemaal wel zelfbouw.



Even een correctie op het bovenstaande. De ge?tste print is ook te verkrijgen in bouwpakket vorm en ook kant en klaar.
Meer info hierover vind je op de bovenstaande website.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Flip2

citaat:

Dat je nu zegt elegant die kortsluit methode"nou nee"
Maar dat het niet werkt.of zelfs verbrandt is onzin.
Uit ervaring met een lenz module (principe gelijk)weet ik dat het best goed kan werken,en zeker niet verbrandt.
Verbranden e.d ligt vrijwel altijd aan de monteur van de dingen.
wim




Ik heb twee LK100 van Lenz al 8 jaar in mijn baan . Functioneren nog steed prima.

Voor ieder een goed (treinen) 2009

Flip

tonycabus

Wilde ik ook al zeggen. Tams bemeet zijn componenten een beetje krap, bij Lenz is dat stukken beter. In "Neerpelt" (zie MSM37 en MTE in Blankenberge) hebben we ??n LK100 aangesloten voor TWEE lussen, omdat er telkens slechts ??n trein in beweging is. Nog geen enkel probleem mee gehad. De Centrale is van Roco (ook Lenz dus), Multimaus master en Lokmaus 2 slave, met een 10761, en geen enkel kortsluitprobleem op bijna 5 jaar tentoonstellingsbedrijf.
Ik snap niet hoe sommigen trouwens erin slagen een 10761 op te stoken.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

eric

Tony,

De vraag gaat hier over de kwaliteit van een Tams KSM-1
De rest dat hier aangehaald wordt is goed tot zeer goed.

tonycabus

Zoals gezegd, Eric, eerder twijfelachtig....
Ik wil je alleen maar mee overhalen een kwaliteitsproduct te installeren. Onze ervaringen met de Lenz LK100 zijn zeer goed, maar als technicus kan ik je verzekeren dat de "Ultieme" ook zeer goed is, en werkt ZONDER KORTSLUITDETECTIE. Maar dat had je mss al begrepen. Er is wel wat meer werk aan, maar het zal je niet spijten. En duur is die "Ultieme" ook niet! Vraag evt. aan Wim INFO. Die heeft de print ontworpen en verkoopt ze ook (maar dat zei hij al zeker?). Dit is geen reclame want de "Ultieme" is geen commercieel product, alleen de logische beloning voor technici die in Forumverband samen iets moois hebben gemaakt, en dat verdient navolging, en aanbeveling uiteraard.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)