(Her)beginnen met Z: enkele vraagjes

Gestart door n/a, 21 december 2008, 17:43:22 PM

mahtoska1

citaat:
Meerdere aansluitingen kan nooit kwaad natuurlijk.


Helemaal mee eens. In dit geval is te veel beter.

Beste Z groeten,
Pieter

depovero

Dag Marcel,

Ik raad je aan om om de meter oid twee draadjes te solderen langs de buitenkant van je rails. Dit is wel enkel voor de 'direkte' railvoeding. Als er een sein is - of een andere te schakelen stopsectie - dan moet je wel eerst via een schakelelement gaan, vanzelfssprekend.
De twee draadjes maakt je vast of soldeert je aan de wat dikkere draden onder je baan. Deze draden worden ook eens genoemd als ringleiding. Voor naar een schakelelement moet deze dus op den ring niet gezet worden, h?.

Een vraag van mijne kant, een ovaal van 6 meter in Z-schaal, dat moet nogal een h??l rustige bocht zijn! Of, ben je met een andere schaal bezig. Maakt niet uit, succes met je modelspoorse activiteiten.

Denis.
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

mardelat

Dag Denis, eigenlijk is het een rechthoek met afgeronde hoeken ( 2 mr/90 cm met als rails de 8530), dat is wel de buitenring; daarbinnen zijn nog heel wat sporen die omlopen vormen; 4 afzonderlijke circuits en dus 4 trafo's met heel wat seinen, zodat ik in totaal 7 treinen kan bedienen. Ben nu gekomen op het punt dat de grondplaat klaar is met de noodzakelijke kurkstroken, beschilderd met "Hammer"-verf wat een uitzicht geeft van de steenslag onder de rails. Nu stilaan beginnen met de rails weer te leggen en vast te zetten.
Hopelijk kan ik deze baan nog be?indigen en cadeau doen aan de kleinzoon. Marcel

depovero

Dag Marcel,

Haha, je sprak dus van de omtrek lengte. Dat is dus duidelijker!

veel plezier met het bouwen, en, als je het goed zou vinden, misschien eens je plan visualiseren via het forum? It's up to you!

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn