Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

(Her)beginnen met Z: enkele vraagjes

Gestart door n/a, 21 december 2008, 17:43:22 PM

n/a

Hallo allemaal,

Enkele jaren terug had ik een klein baantje in schaal Z, veel verder dan een grasmat, wat huisjes en wat boompjes is het toen niet gekomen, als kleine snotneus was ik nu eenmaal niet handig met gereedschap ;)
Door plaats- en tijdgebrek is heel de hoop echter terug in z'n verpakking op zolder geraakt.
Nu was ik afgelopen week wat aan het opruimen, en kwam de dozen terug tegen. Na een drupje olie was er niks van te merken dat het allemaal al 5 jaar stilstaat, en het begint te kriebelen om terug een baantje te maken.

Ik heb nu een baanplan ontworpen in wintrack, maar aangezien het allemaal zo lang geleden is zou ik graag wat opinies horen van meer ervaren mensen, of het allemaal haalbaar is en ik niks over het hoofd zie.
urlhttp://joeri.dommel.be/spoorplan.pdf/url (PDF, 260Kb)

De bedoeling is om in 2 of 3 elektrisch gescheiden circuits te rijden, om 2 treintjes apart te kunnen besturen. Elk staat in een andere kleur op het plan, groen en blauw weet ik nog niet zeker of ik die ga scheiden.
De hellingen zijn op rechte stukken maximum 3%, in bochten maximum 2%. Ik heb er geen idee van wat als minimum beschouwd wordt, maar heb hier al wat getest en m'n locs lijken dat toch aan te kunnen zonder al te veel problemen.
Op de oranje lijn zou ik een reizigerstreintje willen laten rijden, op blauw een goederentrein. Nu vraag ik me echter af of het volgende mogelijk is:
Kan ik met bv een sein zorgen dat locs in de locloods niet meer reageren, zodat ik bv 1 loc daarin kan plaatsen, en met de andere trein vrij kan rijden over de rest van de rails (blauw, oranje en groen)?
Is er verder nog iets dat ik over het hoofd zie of wat problemen zou kunnen opleveren?
Zijn er bepaalde (web)shops waar ik zeker eens een kijkje moet gaan nemen voor de aankoop van m'n materiaal, die zeer gunstig zijn van prijs? Ikzelf woon in Lier, en ging vroeger naar Verschooten in Antwerpen, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe die tegenwoordig is qua prijzen tegenover andere winkels. Is Conrad goed qua prijzen?

Alvast bedankt iedereen

conducteur

Ben je zeker dat de hoogteverschillen groot genoeg zijn als 2 sporen elkaar in de ruimte kruisen? Ik heb daar zowat mijn twijfels over, maar het kan goed zijn, ik weet niet veel af van Z.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

mahtoska1

Hallo Joori,

Leuk om te horen dat je de draad in Z terug wil opnemen. Het is inderdaad wonderbaarlijk hoe goed deze locs rijden, zelfs na dat ze enkele jaren in de kast gelegen hebben. Intussen is er weer heel wat bij gekomen in sppor Z.

Het is geen enkel probleem om je locs op te stellen in de loods (of op andere plaatsen) van je sporenplan. Het enige dat je moet doen, is een stuk spoor elektrisch isoleren. Vervolgens is een eenvoudige aan/uit schakelaar voldoende om dit stukje spoor stroomloos te maken. Dit kan eventueel in combinatie met een sein.

Ik heb je sporenplan ook bekeken.Het ziet er veel belovend uit. Ik veronderstel dat het groene spoor op het onderste niveau ligt. Enkele opmerkingen:
* Probeer de kleinste cirkel te vermijden (spoorstukken 8510).
* Zorg dat alle sporen gemakkelijk berijkbaar zijn. In spoor Z is het belangerijk dat deze regelmatig gepoetst worden.
* 3% op rechte stukken en 2% in bochten lijkt mij haalbaar als helling, minder is beter.
* Probeer te vermijden dat de zichtbare sporen evenwijdig lopen met de randen van de baan. Dit verbetert het optisch zicht van je baan. Dit kan je doen door je plan 5? te draaien. (ik hoop dat ik het goed uitleg)

Voor de aankoop van je materiaal kan je altijd terecht op de gekende veiling sites vooral de Duitse. Hier zijn vele koopjes mogelijk, uiteraard met alle voor en nadelen die eigen zijn aan deze verkoopsmethode.
Een goede Duitse site met snelle service:
http://www.lokshop.de/
Kopen in Belgi? is bij mij al een tijdje geleden. De meeste handelaars kunnen wel je gewenste modellen bestellen.


Veel succes met de bouw.

Beste Z groeten,
Pieter


n/a

citaat:
Geplaatst door conducteur

Ben je zeker dat de hoogteverschillen groot genoeg zijn als 2 sporen elkaar in de ruimte kruisen? Ik heb daar zowat mijn twijfels over, maar het kan goed zijn, ik weet niet veel af van Z.


Ik heb 43mm tussen de kruisingen gelaten, ik denk toch dat dit voldoende is?

citaat:
Het is geen enkel probleem om je locs op te stellen in de loods (of op andere plaatsen) van je sporenplan. Het enige dat je moet doen, is een stuk spoor elektrisch isoleren. Vervolgens is een eenvoudige aan/uit schakelaar voldoende om dit stukje spoor stroomloos te maken. Dit kan eventueel in combinatie met een sein.

Ok, bedankt

citaat:
* Probeer de kleinste cirkel te vermijden (spoorstukken 8510).

Ik zal proberen nog wat aan te passen, maar ik vrees dat het dan wat krap wordt. Welke problemen kunnen deze sporen juist opleveren?

citaat:
* Zorg dat alle sporen gemakkelijk berijkbaar zijn. In spoor Z is het belangerijk dat deze regelmatig gepoetst worden.

Ik was van plan in de ondertunnelde stukken naast de sporen ruimte te laten, zodat ik onderaan de tafel de sporen kan bereiken. Langs achter of de zijkanten is niet mogelijk (muur)

citaat:
* 3% op rechte stukken en 2% in bochten lijkt mij haalbaar als helling, minder is beter.

Ik zal proberen, maar ik weet niet dat ik kan minderen. Ik zou ruimte willen laten voor eventueel ooit bovenleidingen te leggen, dus denk niet dat ik de tussenspaties (43mm) nog verder kan laten zakken?

citaat:
* Probeer te vermijden dat de zichtbare sporen evenwijdig lopen met de randen van de baan. Dit verbetert het optisch zicht van je baan. Dit kan je doen door je plan 5? te draaien. (ik hoop dat ik het goed uitleg)

Ik heb eens geprobeerd, maar dan komt de baan over de hoeken, eens wat proberen aan te passen dus.

citaat:
Ik veronderstel dat het groene spoor op het onderste niveau ligt.

Inderdaad, groen ligt op de oppervlakte, en in het ondertunnelde deel stijgt het richting het blauwe spoor (43mm). Blauw blijft altijd op dezelfde hoogte. Oranje is verbonden met blauw op het stuk dubbelspoor, en stijgt vanaf de eerste bocht, om aan het station op 86mm te liggen. Nadat het dubbelspoor (blauw-oranje) gekruisd is daalt het terug naar 43mm.

Ik zal dus eens proberen wat aan te passen met je opmerkingen in het achterhoofd. Enkel dat van die draaicirkel lijkt me redelijk moeilijk, zijn er dan echt specifieke problemen met die draaicirkel?

EDIT:
Voila, kleine herwerkte versie.
-De 145? bochten zijn tot een minimum beperkt, enkel nog een stukje vlak voor de loods en in het groene deel een bocht.
-Alles 3? gedraaid, als ik meer deed ging ik regelmatig over de randen van de tafel.
-Door de aanpassingen heb ik het steigingspercentage kunnen laten dalen, alles zit onder 2,3%, spaties tussen verschillende verdiepingen blijven hetzelfde
http://joeri.dommel.be/spoorplan-aangepast.pdf
http://joeri.dommel.be/spoorplan.jpg (ben geen held met wintrack, dus het hele relief achter het zichtbare deel en de scenery zal er wellicht heel anders gaan uitzien)

mahtoska1

Hallo Joeri,

Snelle aanpassing!
Buiten het optische probleem van de boogstraal 145mm met lange wagons (overhangen), is er ook de trend bij andere leveranciers dan tante M om als minimaal boogstraal van hun rollend materiaal 195mm te nemen.

Veel bouwplezier,
Pieter

n/a

Ah, ok, bedankt. Ik zie geen mogelijkheid die te vervangen eigenlijk, of misschien hebt u een voorstel? Nu het optische aspect is niet zo'n probleem aangezien die korte bocht ondergronds ligt. Het rollend materiaal zal ik dan een beetje voor moeten uitkijken neem ik aan. Ik weet dat de ICE stellen sowieso 195mm nodig hebben, maar ik zoek rond tijdperk III-IV te werken, dus die gaat sowieso niet in huis komen. Zijn er nog andere wagons/locs die er, bij voorzichtig rijden, echt problemen mee hebben?

Zamateur

Ik ben overeenkomst met mahtoska1.
Maar 3% is te veel als de trein lang is.  Ik heb Orient Express met 7 wagens.  En voor deze trein, 2% is goed.
Ik koop veel per e-bay voor treinen.  Maar ik koop de rails en toebehoren in Boitatrain van Namen en Hobby Bayard van Dinant.
Ik koop het elektronische materiaal in een winkel van Dinant. Hij lijkt een beetje op de oude winkels Tandy.
Goede voortzetting.
Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

depovero

Dag Joeri en andere Zetters,

Jouw plan, Joeri, ziet er veelbelovend uit.
Een helling van 2,3 percent is prima, niet te stijl. M?rklin stijgt met 4mm per 110mm, iets minder dan 4 percent. Dat is te stijl, hoor! Een loc met 4 ? 5 personenrijtuigen en een dat juist tussen twee bochten van 220mm stijgt, die zal het al moeilijk krijgen.
Een doorrijhoogte van 43mm is ook goed. M?rklin neem al genoegen met 40mm, ook voor bovenleiding. Je kunt zelfs gaan tot minimaal 38 mm als je geen bovenleiding gebruikt. Heb ik vroeger gedaan en, visueel is dit wel een beetje naar de krappe kant toe! Dat wel!
Nog een kleine opmerking: he bochtig oranje traject van onderen, je zou hiervoor de flexibele rail van 660mm kunnen gebruiken, het zou uw traject ten goede komen, mijn inziens. Deze kan je gemakkelijk inkorten met een mini-alles-doener (pub mag niet, tenzij dit merk in de volksmond gevallen is (=dr....)). Boven rechts de uitrekbare rail van 100 ? 120mm gebruiken, zo dat je niet te dicht bij de rand van de frame terrechtkomt.

Voor de rest, je bent wel op het goede pad, doe zo verder.

Tot nog eenz,

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

depovero

Oeps mannen, mijn excuses voor het repeteren van mijn voorgaand bericht, deze werd zodanig traag opgestuurd, dat ik dacht dat hij er niet doorkwam

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Gerolf

citaat:
Geplaatst door depovero
Oeps mannen, mijn excuses voor het repeteren van mijn voorgaand bericht, deze werd zodanig traag opgestuurd, dat ik dacht dat hij er niet doorkwam
De herhalingen zijn weg, Dennis [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Off-topic : Iedereen kan trouwens zelf zijn eigen (dubbele) berichten wissen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

conducteur

Dat kan door op het icoontje te klikken met boven je  bericht met het vuilbakje.
Hierop klikken dus:

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

depovero

Hello de mannen, bedankt voor het rechtzetten en voor de tips dat jullie gegeven hebben. Ik was wel een beetje in tijdsgebrek om dit na te zoeken en zelfs op te lossen. Nieuwjaar aan hat voorbereiden ... in de - nou - niet al te drukke winkels.

All?, veel bouw- plan- rijplezier aan jullie toegewenst,

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

mardelat

Goeie avond, heb ook een vraagje; ben begonnen met een baan, waarbij de grootste ovaal +- 6 mr zal zijn; is 1 stroomafnamepunt voldoende of raden jullie me aan er meerdere te installeren. Tussen haakjes, op dit ovaal is er ook een opstelspoor voorzien en 2 seinen om in tegengestelde richting te kunnen rijden. Marcel

neos

citaat:
Geplaatst door mardelat

ben begonnen met een baan, waarbij de grootste ovaal +- 6 mr zal zijn; is 1 stroomafnamepunt voldoende of raden jullie me aan er meerdere te installeren.


Hier leggen ze een traject af van 8 meter met 1 stroompunt. Meerdere aansluitingen kan nooit kwaad natuurlijk.