Einde Reeks 22?

Gestart door svvander, 17 november 2004, 06:34:11 AM

svvander

Hallo,

Als liefhebber van de oudere E-loc's en dieselloc's, heb ik iets verondrustend gelezen. Er wordt gesproken om de reeks 22 te vervangen door het Luxemburgs Model reeks 3000 (ex-CFL). Persoonlijk vind ik dat heel spijtig, omdat dit toch echt een rijdend monument is. Na het schrappen van de 76reeks, weeral een stukje nostalgie van onze, toch wel mooie, Belgische banen weg...

Groeten,
Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

rgp

beste svvander,

de reeks 22 is al fel uitgedund, de reeks 23 zal volgen (de onderhoudswerken worden afgesloten)
De vervanging van de 22 door 3000 van de CFL is twijfelachtig, eerder door de nieuwe reeks 14.
Er is ook sprake (geen gerucht) geweest om twee gemoderniseerde 23 permanent te koppelen;  De modernisatie zou erin bestaan hebben om ??n stuurcabine te vergroten en te moderniseren, aan de andere zijde een "noodpost" te maken en het middengedeelte op te schuiven.  De loks zouden dan met hun "noddposten" aan elkaar gekoppeld worden.
Roland

tonycabus

Sven,

Reeksen 22 en 25 zijn in principe sinds juni uit circulatie genomen.
Daar er echter blijkbaar nog steeds geen beslissing genomen is over de reeks 14 trekken die 22 en 25 nog steeds hopen spitstreinen.
Wat Roland zegt over de 23'en is nieuw voor mij, maar het zou me niet verbazen.
B-Cargo zit immers met een nijpend tekort aan locs, zodat die 23'en hun oude dag meestal met z'n tweetjes slijten aan de kop van goederentreinen.
De 13, 20 en 27 (en een beetje de 21) zijn geschikt voor goederentreinen maar werken bijna allemaal in de passagiersdienst.
Zover ik dat kan zien, tenminste. Ik observeer nogal wat het zuidstation vanop de galerij van onze building hier.
77'en beginnen hier steeds meer en meer voorbij te komen, tussen haakjes.
Als er spoormensen meer informatie hebben, graag!!

Tony

1)Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
2) Alle mislukkingen zijn er gekomen door ??n keer te weinig te proberen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

svvander

Hey Tony en Roland (en de andere ge?nteresseerden),

Dat de 13 vooral gebruikt wordt voor passegiersdienst klopt volkomen. Er zouden zelf veel problemen (geweest) zijn met de koppelingen van deze loc's. Dat de 14, de 22, de 23 en 25 zou vervangen betwijfel ik ten zeerste. Het gerucht van de reeks 3000 van de CFL is mij bevestigd, door een familielid dat bij het seinwezen in A'werpen werkt. Het zou vooral zijn omdat ze deze in Luxemburg in onderhoud kunnen laten gaan en daardoor de kost zeer sterk kunnen reduceren. Ook is het zo dat de CFL deze in overvloed heeft en ze zouden deze dan misschien op een basis van een leasecontract kunnen overnemen, ook weer aan een zeer voordelige prijs. Dit is echter nogaltijd een gerucht, maar dat van de 14 is nooit ter sprake gekomen.

Ik heb overlaats nog zo'n Vossloh 77 zien rondbollen op de baan in de buurt van A'pen. Knappe verschijning wel. Maar geef mij toch maar de nostalgie van de luidruchtigere serie 52, 59 of zelf 76!

Groeten,
Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

tonycabus

Jamma menneke,

De CFL 3000 da's toch dezelfde als onze 1300 [?][?][?][:(]

Ik heb horen zeggen van een machinist dat de SYBIC een goeie kans maakt om 1400 te worden bij ons...[:p]
Maar Siemens is blijkbaar ook nog niet uitgesloten. Met de huidige technologie maakt het stroomsysteem niet veel meer uit, de converters voor de motoren zijn makkelijk aan te passen.

Maar naar het schijnt zit "hofleverancier" ACEC er mee voor iets tussen: die willen hun deel van de koek!

1)Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
2) Alle mislukkingen zijn er gekomen door ??n keer te weinig te proberen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Voor rgp... die 23'en zouden dan op de "italiaanse toer" gaan?

Ter verduidelijking: daar zijn locomotieven gebouwd met ??n stuurstand en normale "kop", de achterzijde is vlak en voorzien van een rangeerstuurstand. De andere neus staat op het stuurstandrijtuig.

Dat spaart een flinke hoop geld uit in de constructie van de lok.
Waarom hebben ze daar hier nooit aan gedacht? Er wordt immers meer en meer met trek-duwtreinen gereden?
N????: hier zetten ze TWEE loks in voor een pendeltrein!
Moet die voorste de achterste nog meetrekken ??k[;)]! ?n zoveel loks minder beschikbaar, dat vooral![:(!][:0]

1)Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
2) Alle mislukkingen zijn er gekomen door ??n keer te weinig te proberen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

rgp

Dag,
Ge zit dus blijkbaar indie nieuwe building aan het Zuidstation, ik zit er rechtover, in dat tochtkot.
Dat van die loks heeft een speciale reden:
Nu dient dit om het omrijden in A-pen te vermijden, bij gebrek aan stuurstanden M6 en 13.
De M6 worden aangepast zodat de achterste lok (een 13 of een omgebouwde 27) ook kan bestuurd worden vanuit de voorste lok.
Dat zou nodig zijn indien een 13 of een omgebouwde 27 uit -2 met 12 M6 van Antwerpen naar Berchem zou rijden.  de helling bedraagt daar 40 promille op een kort stuk en men vreest voor een gebrek aan adhesie bij nat weer.  De 13 hebben geen al te beste reputatie bij nat weer.

Roland

tonycabus

Roland,
Ik zit ook in een tochtkot. Die lelijke betonnen blokken rechts als je naar de Kapellekerk rijdt. Maar ze zijn hoog (11 verdiepingen) dus ik kan jullie lekker uitloeren[;)].

Wat de onze trezen betreft, inderdaad, die frekwentie-omvormers hebben het blijkbaar moeilijk met de antislip-regeling. Die hebben toch asynchroonmotoren, niet?
In machinesturingen (waar je meestal flink wat reserve-motorvermogen hebt) ligt dat anders. Daar werken die dingen omzeggens feilloos.
Maar een lok met 500 of meer ton aan de haak op gang brengen is een ander paar mouwen: de aanzet moet op de limiet van de slip gebeuren , dan heb je de maximale trekkracht, juist?
Je moet dus de motoren met een lage pulsfrekwentie aansturen en toch een maximale stroom erdoor zien te krijgen zonder ze op te stoken.
Nog steeds juist? Dit is mijn vak niet, ik denk even hardop.

Misschien kan jij ons op dat gebied een en ander verduidelijken?
Mij interesseert die materie boven mate, je bent immers nooit te oud om te leren (ik ben nog maar58!). En er zijn vast ook andere amateurs die erdoor geboeid zijn.

En Berchem, dat is inderdaad het enige station dat gebouwd werd naar het voorbeeld van een modelspoorbaan[:D]. Dat is me inderdaad een hel van een helling!


Tony

Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Hapag Lloyd

Hoi forumleden ,

Tot mijn grote spijt zie ik een foutje staan i.v.m. onze 13'en.

Meestal worden deze 13 gebruikt , in poule met de 3000 CFL , in de goederentrafiek op het traject Antwerpen-Noord , Zeebrugge en Gent-Zeehaven , via Leuven en Bertix naar Metz of Mulhouse (St.-Louis).  Meestal in treinschakeling.  Omwille van het profiel op de Athus-Meuse lijn.
Wat betreft het reizigersverkeer weet ik dat ze de 13'en gebruiken op de as Oostende - Eupen.  Wat betreft de as Antwerpen-Centraal - Oostende durf ik mij daarover niet uitspreken daar ik dacht dat er verandering was van het tractiemateriaal.

Groetjes ,

Tom.

tonycabus

D?t is nog eens uitleg, zie!
Ben jij misschien machinist? Ik herken trekjes...[;)]
Maar nu zitten er natuurlijk computertjes in de loks om die converters aan te sturen h?? Dan kan je inderdaad zeggen van "ik wil zoveel kN en geen ene meer". Waar is de tijd van de J-H-schakelwalsen, of van de 81'en die kolentreinen sleepten vanuit "het Kempisch Bekken"[^]
Dat was ??k vakmanschap van die machinisten!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Hapag Lloyd

Hoi Tony ,

Mailtje is onderweg.  Een antwoord op uw vraag.

Groetjes ,

Tom.

karthuizer

citaat:
Geplaatst door Hapag Lloyd

Hoi forumleden ,

Tot mijn grote spijt zie ik een foutje staan i.v.m. onze 13'en.

Meestal worden deze 13 gebruikt , in poule met de 3000 CFL , in de goederentrafiek op het traject Antwerpen-Noord , Zeebrugge en Gent-Zeehaven , via Leuven en Bertix naar Metz of Mulhouse (St.-Louis).  Meestal in treinschakeling.  Omwille van het profiel op de Athus-Meuse lijn.
Wat betreft het reizigersverkeer weet ik dat ze de 13'en gebruiken op de as Oostende - Eupen.  Wat betreft de as Antwerpen-Centraal - Oostende durf ik mij daarover niet uitspreken daar ik dacht dat er verandering was van het tractiemateriaal.

Groetjes ,

Tom.



Als ik me niet vergis is de verbinding Oostende - Antwerpen centraal met AM 96's.
Oostende - Welkenraedt is ook met den 13.

..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..

Hapag Lloyd

Welkenraedt ligt op weg naar Eupen.  Welkenraedt is de voorlaatste halte van de as Oostende - Eupen.

karthuizer

citaat:
Geplaatst door Hapag Lloyd

Welkenraedt ligt op weg naar Eupen.  Welkenraedt is de voorlaatste halte van de as Oostende - Eupen.



Oeps, sorry. Ik dacht dat er een aparte verbinding was oostende-welkenraedt en oostende-eupen.[:I]

..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..

Hapag Lloyd

Maak u geen zorgen.  Missen is  ... en blijft menselijk.

Gelukkig maar !