Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Project 2010

Gestart door argilla, 18 december 2008, 15:32:37 PM

argilla

Om zekers tijd genoeg te hebben al een nieuw project voor de forumbaan in 2010. Het staat nog op twijfelen en het hangt van jullie kritiek af of dit werkelijkheid wordt; alvast bedankt.
Project 2010


Een beetje geschiedenis eerst

? Hertshoorn ? ligt in de Noorderkempen op ongeveer 43 km van de Nederlandse grens ( in vogelvlucht).
- In 1832 vond hier de laatste veldslag plaats tussen het inmiddels onafhangkelijk Belgie en de Nederlanden . De Nederlanders moesten zich over de grens  terugtrekken, en hiermede het definitieve bestaansrecht van Belgie erkennen als bufferstaat  tussen het Koningrijk der Nederlanden en Frankrijk.
- In 1882 besloot de toenmalige ? Belgische Regeering? ( Le Gouvernement Belge in die tijd) een aftakkingskanaal aan te leggen vanuit een bestaand kanaal dat voorbij Damantals  richting Bois-de- Gymnastique in de Walen waar  zich een kolenbekken bevond. Het aftakkingskanaal loopt van Damentals richting Nederlandse grens, waar het kan aansluiten  op een ander kanaal dat dan weer op haar beurt aansluit op de Rijn. De onderhandeling verliepen moeizaam, mede omdat de Nederlandse Regering niet onmiddellijk het nut ervan inzag. Na een tijdje kwam iemand van de Nederlandse Regering,  toch op het idee dat dit kanaal weleens de perfecte verbinding zou kunnen zijn tussen de Rijn en het Schelde bekken.
Uiteindelijk kon men de eerste spade in de grond steken in het voorjaar van 1885. Tijdens de planning van dit kanaal werd reeds  gedacht aan het afdammen van de ?Grijze Doel ? en de ?Witte Doel? iets voorbij de samenloop tot de ?Grote Doel?. Aldus verzekerde men er zich van een voldoende waterhoeveelheid , die de waterstand in het kanaal voeldoende hoog zou houden. Ook het feit dat de Grote Doel een boog maakte om Hertshoorn heen in noordelijke en dan verder zuidwarts richting Damentals en het feit dat de rivier uiteindelijk toch zou uitmonden in het kanaal , staafden dit voornemen.
- Maar der is nog iets; tijdens de werken zelf had ing. Dedoodgraever samen ,met zijn vriend ing. Alain Deepthroath,  ontdekt dat het witte zand zeer zuiver was en kon als grondstof gebruikt worden voor de glasindustrie. Dit gaf aan het dorpje een onverwachtte boost.
En  nog iets gebeurde er;  de ing. J.Spoorstaef vond dat de uitgedroogde bedding van de Grote Doel  een uitstekende gelegenheid was om ook een spoorweg aan te leggen. De Grote Doel had zich een bedding uitgesleten in de mulle zandgrond. De onderste laag echter bevatte een kleilaag, meer dan stevig genoeg om er een spoorweg op aan te leggen. En zo gebeurde. In het jaar 1887 begon men met de werken. Deze spoorweg liep in Hertshoorn in een vallei, en er werd beloten een deel van de zandruggen af te graven zodanig dat men in Hertshoorn een station en een overslag/loskade kon bouwen. De spoorweg vertrok van oostelijke richting, via Klier naar Damentals verder Hertshoorn zelf,  waar het splitste in een richting Nederland ( dit traject werd stop gezet na WO II wegens te grote schade aangericht door  aftrekkende Duitsers; zij hadden de biels kapot getrokken en delen van de spoorweg totaal opgebroken, en 3 bruggen laten springen. De herstelkost was te hoog )
In oostelijke richting loopt de spoorweg verder tot Tasselt alwaar zich de industrie begon te ontwikkelen.
- Aan alle mooie sprookjes komt een einde, zo ook aan de spoorweg explotatie van lijn 210-B.
In 1975 werd het trajact stopgezet, omwille van en vernieuwde belangstelling van de ijzerenrijn verbinding, en bovendien was er en nieuwe autostrade gebouwd vanuit Antwerpen.
Ook het besluit in de jaren 60 om de oostelijke kolenbekkens te sluiten gaf de doodsteek aan deze verbinding.
Hertshoorn was toen al een maanlandschap geworden wegens de delving van het witte zand en de bewoners,  bewuster dan ooit dat het bronsgroen ekenhout aan het verdwijnen was door de vele zandwinningen, begon te protesteren. Mede onderdruk van de politieke afvaardiging uit de provincie, in Brussel werd alles stopgezet. De putten werden gedempt, buiten een paar , en alles begon de toeristisch kant op te gaan. Her en der werden nieuwe bomen en bossen aangeplant , een golfterrein aangelegd , een groot natuurreservaat, en hop werk voor de bevolking.
De lijn zelf word nu gebruikt om toeristisch uit gebaat.  
-   Oh ja de naam komt ? Hertshoorn? komt van Herthoorn. Later werd er een ?s? tussengevoegd. Het was in het jaar 1794 dat  ene toenmalige Waalse adellijke archeoloog Alain-Hubert Carton  Bois de Gymnastique er een  prehistorische vondst deed. Hij vond grote hoeveelheden geweien van het reuzehert. De bevolking begon ook te graven en verwerkte de hoorn tot allerlei gebruiksvoorwerpen, zoals kapstokken, kleerhangers  enz? Na tijdje was alles op en dommelde het dorpje terug in.

Het huidige Hertshoorn telt  8507 inwoners.Hertshoorn is een fusiegemeente  bestaande uit Groot Hertshoorn, Klinkershoorn , Fermestoot en Kleine Wadde.


Het sporenplan zelf

Eenvoudig van opzet. Bestaande uit 2 modules volgens de normen in het forum voorop gesteld . De gebouwen kunnen verwijdert worden en vervangen door anderen .
Dit plan kan zowel op schaal H0 als op schaal Gn15 gebruikt worden. Beiden gebruiken hiervoor dezelfde spoorbreedte ( gebouwen veranderen in voor die schaal gebruikelijke afmetingen).Voornaamste doel; vervoer van kolen, wit zand, hout loof en sparren voor de mijnen, personen die werken in de mijn ( destijds), doorvoer van groenten en fruit voor Tasselt, afgewerkte produkten van de industrie rond Tasselt voor de haven , enz..enz..
Voor Gn15 is het witzand. In dat verband vervalt de loskade en wordt het een klein rangeerstation .Voor beide schalen kunnen de 2 modules ingepast worden in een bestaande (forumbaan bv) geheel . Tevens kunnen de 2 modules zelfstandig werken door links en rechts een fydle yard aan te hangen.Veel gebouwen althans voor Gn15 zal zelfbouw worden.
De achtergrond voor beide zal een zandachtig panorama met bossen worden.
Alleen de doorrij openingen links en rechts zijn aangepast voor de hoogte van Gn15 ( niet in de breedte dat is niet nodig voor een kleine Gn15 Diema lokje). Dit ziet je niet omdat de beide kanten afgesloten worden door een brug met een weg erover heen.

imgIMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b236/argilla01/P1030729.jpg/IMG/img

schaal 1 op 5
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rochevalien

#1
Ik vindt het alvast h??l merkwaardig dat je hetzelfde baantje voor Ho ?n Gn15 wil gebruiken.Ik ben dan ook benieuwd hoe dat er gaat uitzien.Voor de rest is er blijkbaar al heel wat denkwerk verricht en is er al een voorontwerp en dat is alvast een goed begin.
Gewoon beginnen bouwen zou ik zeggen[;)]

Gerrit

hobbyist

#2
Marc, je zou beter de voorste rails recht houden omwille van de problemen met het aansluiten met de naburige bakken. De rest kan je dan met wissels aftakken. een gebogen rails geeft vaak problemen als de trein onspoort in het verdoken gedeelte.

argilla

#3
citaat:
Geplaatst door hobbyist

Marc, je zou beter de voorste rails recht houden omwille van de problemen met het aansluiten met de naburige bakken. De rest kan je dan met wissels aftakken. een gebogen rails geeft vaak problemen als de trein onspoort in het verdoken gedeelte.




De voorste rails zijn ook recht. Maar die liggen onder het wegdek/brug. 10 cm links en rechts. Verder heb je rechts nog de aansluiting volgens de normen van het forum ( dus zeg maar 30cm  / 20+10). Raadpleeg de normen dan wordt er veel duidelijk.[;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Mr-tsjoektsjoek

#4
Mooi plan en amusant verhaal.

Maar aftrekkende Duitsers ? Viespeuk, dit is een deftig forum ! Terugtrekkende zul  je bedoelen. [:D][:D][:D]

Maar het idee is alleszins heel goed.

argilla

#5
citaat:
Geplaatst door Mr-tsjoektsjoek

Mooi plan en amusant verhaal.

Maar aftrekkende Duitsers ? Viespeuk, dit is een deftig forum ! Terugtrekkende zul  je bedoelen. [:D][:D][:D]

Maar het idee is alleszins heel goed.



heuuuuuuuuuuu??? dat is niet wat ik in gedachten had [xx(]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

hobbyist

#6
Wie gaat er in 2010 meedoen aan het forumbaantjes?.

dgrr57

#7
citaat:
Geplaatst door hobbyist

Wie gaat er in 2010 meedoen aan het forumbaantjes?.



Ja, Leon, niet veel antwoorden, h?.
Ik doe normaal gezien mee (ik werk toch aan mijn module), MAAR mijn baas verwacht wel dat ik dat WE op het werk ben [:(][:(][:(][:(][:(]
En dat veranderen is helemaal niet eenvoudig [:(]

modelbaanHO

#8
Meedoen aan de forumbaan zit er niet in. Ik zal al blij zijn dat ik mijn minibaantje klaar krijg.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

doomslu

#9
Ik doe ook weer mee, en zal het boeltje opnieuw co?rdonneren.
Ik zal alvast beginnen met ??n dezer dagen het reglement van onder het stof te halen en opnieuw wat publiciteit te maken. [;)]

Het wordt stillekesaan tijd om terug aan de slag te gaan!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

hobbyist

#10
ik ga proberen een tweede bak te maken. hoe en wat ??

janjozef

#11
onder het stof vandaan halen is een goed idee,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Johnnytrein

#12
co?rdonneren Wat mag dit wel zijn[?]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

doomslu

#13
citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

co?rdonneren Wat mag dit wel zijn[?]

Oeps, mijn frans is er tussen geslopen. [:I]
Co?rdineren [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

#14
Geen forumbaan voor mij, wel een poging tot minibaantje [8D]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.