Krokodillen

Gestart door Gerolf, 25 april 2005, 09:57:24 AM

Gerolf

Omdat ik ze in model wens na te maken, en dit op een zo verantwoord mogelijke manier, de volgende vragen:
- Mij zijn 2 modellen bekend: de huidige (met 'wiebelstroken' in het midden) en een eenvoudige (eerste model?), met een horizontale metalen plaat als 'middenste' gedeelte. Zijn er nog andere types geweest?
- Hebben die modellen een naam of type-aanduiding?
- Weet er iemand rond welke tijd/periode die verschillende modellen in gebruik waren?
- Zijn er afbeeldingen of webpagina's hierover op het Internet?

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
urlhttp://home2.scarlet.be/gerolfp//url
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

mark7758

Ik zal thuis kijken.
Ik heb van verschillende versie's wel scans.
Mail me even je adres.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Gerolf

Alvast bedankt Marc, maar op je profiel staat geen email-adres. Je kan mij contacteren via mijn profiel, of via mijn website.

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Intussen heb ik nog wat extra afbeeldingen van de hedendaagse krokodillen gehad, waarvoor dank aan Marc. Er resten dus nog de volgende vragen:
- Mij zijn 2 modellen bekend: de huidige (met 'wiebelstroken' in het midden) en een eenvoudige (eerste model?), met een horizontale metalen plaat als 'middenste' gedeelte. Zijn er nog andere types geweest?
- Hebben die modellen een naam of type-aanduiding?
- Rond welke tijd/periode waren die verschillende modellen in gebruik?
- Zijn er afbeeldingen of webpagina's over de oudere modellen op het Internet?


Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

karthuizer

Ik heb op een avondje over belgische seinen in onze club gehoord dat er ook een krokodiel bestaat die lager geplaatst is dan de gewone. Deze dient om na te gaan of de "borstel" (of hoe het ook heet) die onder de loc hangt nog lang genoeg is, of als hij nodig vervangen dient te worden.



..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..


tonycabus

Schijnt zelfs waar te zijn, Bruno!
En ik heb een foto van een "Baby" in het Brusselse Zuidstation, nauwelijks een meter lang!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Is 'Baby' een andere naam voor zo'n test-krokodil?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

karthuizer

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Schijnt zelfs waar te zijn, Bruno!



Hehe, tuurlijk is dat waar. Het was een machinist die het avondje gaf, dus hij zal het wel weten h? [;)]


..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..


mark7758

Je heb de gewone krokodillen bij de seinen en snelheidsbeperkingen.
Dan heb je ook nog de testkrokodillen die liggen gewoon in de hoofdbaan op bepaalde plekken. Tevens liggen ze op depot's voor het uitrijden naar de hoofdbaan als een soort ultime test dat alles werkt.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

tonycabus

De baby in kwestie is een korte, een "alligator", bij het uitrijsignaal, waar de snelheid laag is. Zodoende liggen daar blijkbaar korte...[:X]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

mark7758

Ga eens naar de dierentuin.
OP het grote pad liggen grote Krokodillen. En op het kleine pad liggen kleintjes.
De kleine krokodillen mogen gebruikt worden onder de 40km/h. Daarna moet je dus een grote plaatsen. En het uitrijsein heeft er meestal niet 1. Dit omdat je dan toch de grote baan op gaat en is het niet meer nodig. Alleen als er vlak er achter weer een sein staat dan heb je er 1.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Gerolf

Even voor alle duidelijkheid, en nu we gebruik kunnen maken van afbeeldingen: de twee soorten krokodil waar ik het over heb:

Kan er iemand vertellen sinds of tot wanneer beide types in gebruik zijn of waren? Hebben die types ook een naam of een code-aanduiding?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marctje

En ik, ik dacht altijd dat een krokodil een type loc was om in de Gothardpas ingezet te worden.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Johnnytrein

En ik dacht dat ze van krodillen handtassen maken, als ik dat zo zie moeten dat vreselijk lelijke handtassen zijn zo helemaal in metaal, en ook nog zwaar. [:I] Nu begrijp ik ook de uitdrukking pasoep of ik slaag me men sjakosj . Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Gerolf

Bedankt voor de foto, Tony!
Dus zo'n 'baby' (is dit een juiste vakjargon-naam?) is een korte versie van de 'hedendaagse' modellen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw