Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

mini-rangeerbaantje

Gestart door conducteur, 14 december 2008, 10:55:00 AM

conducteur

Dag N-kenners,
zou het mogelijk zijn om op 60cmx20 een 'minibaantje' te bouwen met primitieve rangeermogelijkheid? Of zou ik nog kleiner moeten gaan?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ruben13

dit gaat denk ik wel krab worden,
maar met een beetje tekenen kan dit misschien wel lukken.

conducteur

Met het nodige boor- en zaagwerk, kan ik er nog een stuk aanbreien. Maar laten we beginnen bij het  begin.
Edit: Ik wil eventueel later die module maken, eerst beginnen bij mijn 60x20.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

br212

Moet zeker lukken. Kijk wellicht eens op http://www.carendt.com/ voor wat inpiratie.

Gerolf

In N moet op 60x20 een Inglenoook of Timesaver lukken, denk ik.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Op 60 x 20 cm kan je hele mooie dingen maken, functioneel en realistisch. Erg zijn tig scenes te bedenken die je kan gebruiken als inspiratiebron. De meest voor de hand liggende zijn misschien: een klein mijntreintje, een houthakkerstreintje, een tramremise, een metrostation, een havenspoortje, een aansluitspoor van een industrie naar keuze (brouwerij, houthandelszaak, ...).
Kortom, je fantasie is de beperking, want op 60x20 kan je echt mooie dingen maken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

bjornbockstal

Conducteur,

60cm x 20cm is volgens mij net iets te klein om een baantje met rangeermogelijkheden te maken, het is vooral de lengte die niet iets te kort is om met een loc en enkele wagons te kunnen werken.
Zelf ben ik een Inglenook (1 hoofdspoor en 2 aftaksporen) aan het maken op het systeem beschreven op de site van carendt.com
Mijn baantje is 100cm op 18cm en ik kan maximaal 3 korte wagonnetjes achter de loc hangen.
Ik zal deze avond proberen om ergens een foto en een plan van de baan te plaatsen.

Bjorn

bjornbockstal

Je kan de minimale lengte van een Inglenook vrij eenvoudig bepalen:
2 keer de lengte van de loc en de wagons waarmee je wil rijden + de lengte die nodig is om de wissels te plaatsen.



conducteur

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

In N moet op 60x20 een Inglenoook of Timesaver lukken, denk ik.


Wat is dat?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

bjornbockstal

citaat:
Geplaatst door conducteur

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

In N moet op 60x20 een Inglenoook of Timesaver lukken, denk ik.


Wat is dat?


Inglenook en Tymesaver zijn 2 varianten van kleine modules waarop je rangeerbewegingen kunt uitvoeren.
Op de site van C. Arendt, http://www.carendt.com/microplans/index.html ,
staan deze beschreven.
Je vindt er diverse plannen en idee?n voor een sporenplan op een soms wel heel beperkte oppervlakte.

bjornbockstal

Op http://s646.photobucket.com/albums/uu183/Bjorn_Bockstal/
kan je enkele foto's en een plannetje vinden van de inglenook die ik aan het bouwen ben.
Hopelijk maakt het mijn uitleg wat duidelijker.

Groetjes,

Bjorn

conducteur

Leuk! Hoe lang is het stukje waar je met je loc en je drie wagonnetjes kan staan?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

bjornbockstal

citaat:
Geplaatst door conducteur

Leuk! Hoe lang is het stukje waar je met je loc en je drie wagonnetjes kan staan?


Het spoor links van de opstelsporen is 41cm lang
de opstelsporen zijn 28, 31 en 34 cm lang.
De loc en de drie wagonnetjes zijn 31 cm lang en dus te lang voor het kortste opstelspoor.

conducteur

Past een wissel van atlas code 80 op fleischmann piccolo? Ik heb namelijk een Y-vormig wissel nodig, wat ik enkel bij atlas code 80 vind.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

al eens bij peco gekeken?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw