Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Ook even voorstellen

Gestart door arkema, 12 december 2008, 14:05:33 PM

arkema

Dag medehobbyisten

Aangezien het op dit forum goed gebruik is iets over jezelf en je interesse te vertellen steek ik maar van wal. Mijn naam is Gert Arkema, Nederlander en sinds mijn twaalfde modelspoorder tot nu toe, dertig jaar later. Al vroeg heb ik geprobeerd datgene wat ik dagelijks zag in model weer te geven, Nederland dus en dan voornamelijk op het gebied van rollend materieel en gebouwen. Enkele van de gebouwen uit die periode bezit ik nu nog, al staan ze werkeloos op de plank. Uit budgetoverwegingen en uit experimenteerdrift ben ik destijds met styreen aan de gang gegaan en daar is weinig in gewijzigd. In messingbouw moet ik me nog gaan verdiepen. Hoe ouder ik werd hoe verder ik in de tijd terugging, nu ben ik bezig station Rhenen in model weer te geven. Dit is als modulair project opgezet; diegenen die afgelopen jaar de tentoonstelling in Rijswijk bezochten, hebben Rhenen kunnen zien. Het is een project waar ik al een jaar of zeven mee bezig ben, er zullen nog wel een paar jaar bijkomen.
Niet alleen gebouwen en scenery van Rhenen worden gebouwd, daarnaast heb ik een hoeveelheid vooroorlogs Nederlands materieel gebouwd / verbouwd, voornamelijk rijtuigen en wagons.
Ik weet nog niet wat ik aan dit forum zal bijdragen, gezien het aantal onderwerpen en bijdragen is het bijna onmogelijk een goed beeld te krijgen van wat er tot nu toe gepost is. Ik hoop zo nu en dan een zinvolle bijdrage te kunnen leveren.

wimhelsen

hoi arkema,

welkom op dit forum, met welk railsysteem rij je?

mvg
Wim
HO märklin digitaal, NMBS, III

doomslu

Plaats gerust eens wat foto's Gert !
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

conducteur

Welkom Gert, ik hoop dat je nog veel kan bijleren.
Kan je voor ons wat foto's plaatsen van wat je al gerealiseerd hebt?
Rian
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Zelfbouw rollend materieel ... dat wil ik ook wel zien [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

arkema

Ik zal eens kijken wat ik hier kan plaatsen. Aangezien ik een fotosite vol foto's van mijn Rhenen heb, zou dit niet moeilijk moeten zijn. Ter bepaling van de gedachten; ik heb mij to doel gesteld de spooringraving en het stationsgebied van Rhenen tot de spoorbrug over de Rijn uit te beelden.
Voor wie geen beeld van de omgeving heeft; op http://www.grebbeberg.nl onder 'bibliotheek', 'grebbeberg en omgeving', 'foto's' (of ansichtkaarten)onder 'Spoorbrug over de Rijn' en 'Het Viaduct' staan verschillende afbeeldingen van wat ik beoog.
De stand van zaken is dat ik in elk geval 3 aansluitende modules wil maken met station Rhenen en omgeving erop, naar de aard van de modules de ingravingsmodule, stationsmodule en brugkasteelmodule genaamd. Overigens is elke module 1,80 bij 0,70 groot, klein genoeg om te vervoeren, groot genoeg om hinderlijke naden in het landschap niet te laten opvallen.



De ingravingsmodule is vrijwel tot geheel gereed, we kijken vanaf het noorden tegen het viaduct aan. rechtsachter het viaduct is het stationsgebouw te zien, op de volgende module. Het brugdek camoufleert de naad tussen deze beide modules.



Een aardig plaatje vanaf de scheiding van beide modules op de stationsmodule. Uiterst links de interlokale smalspoortram van de NBM, op de aandrijving na zelfbouw.



En nog een plaatje de andere kant op; richting viaduct. Aan het stationsgebouw heb ik nog wel enig werk gehad; dit soort stations is in H0 op geen enkele manier te verkrijgen dan in zelfbouw. Overigens excuses voor de trambovenleiding, deze is inmiddels als nette kettingophanging uitgevoerd in plaats van los draad. Wat bevolking s inmiddels ook toegevoegd, zij het dat ik de entourage graag vrij leeg laat; het is en blijft een plattelandsstation.

Ik hoop dat het jullie en beetje bevalt, dat geeft mij energie om met de derde module bezig te gaan.

Ik ga nog even op zoek naar toonbare plaatjes van zelfgebouwd materieel.


doomslu

Een beetje bevallen ? Je bent gek, man. Dat is klasse ! [;)][:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

conducteur

Kan je de foto's wat kleiner zetten. Ze passen niet op mijn groot scherm.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

railman56

daar kan je alleen maar stil van worden
prachtig werk [:p][:p][:p]
kan ik nog zeer veel van leren
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Steven 1/43 modelling


MickeyMouse

Zeeeeer mooi gedaan en ook van mijnentwege welkom op het forum!!!


Geert

eddy

Knap,knap,knap.Een serieuze aanwinst op het forum.Hopelijk nog meer van die mooie beelden.

groeten eddy[:p][:p]

Gerolf

Ik had al zo'n idee dat we niet zomaar "een nieuwe aanwinst" op het forum hadden.
De verwachtingen zijn bevestigd ?n overtroffen [:p] [8D] [^]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

zeer knap werk, alleen nog wat weinig leven, maar dat zal wel komen zeker. En dat stationsgebouw, is dat een bouwdoos of zelf ontworpen, is zeer knap
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

arkema

Dank voor de complimenten, heren. Dat geeft moed om verder te gaan. Dat ?leven? moet inderdaad nog een beetje komen. Nu wil het geval dat ook op oude foto?s de omgeving vrij ?leeg? was, dat betekent dat er geen grote hoeveelheden miniatuurmensen over de modules uitgestort zullen worden, maar enig leven mag gerust.

(foto; Floris Dilz)

November 2008 in Rijswijk; Zoals u ziet is de trambovenleiding inmiddels sterk verbeterd, ook is er reeds een stationschef zichtbaar. Het stationsgebouw is inderdaad geheel zelfbouw, het dak is opgebouwd uit honderden stukjes styreen van 2x3 mm, dakpansgewijs gelegd (ook nog kruislings) Gelukkig was ik zo gedisciplineerd de beide zijden van het hoofddak vrijwel symmetrisch te leggen, waardoor in het dakvlak het dakpanpatroon kon worden gelegd (geschilderd uiteraard). De losanges op de daken rechts hebben uiteraard een totaal ander patroon en uitstraling. De zichtbare loc en wagens zijn overigens van een mede-bouwer.

(foto; Gerco van Beelen)

Nogmaals Rijswijk, november 2008, het goederenloodsje linksvoor op het terrein. Zelfde recept als het stationsgebouw, maar wat eenvoudiger van uitvoering. Ik heb eerst de meest eenvoudige gebouwen gemaakt; de beplankte gebouwen. Daarna behoedzaam systeem ontwikkeld om gemetselde gebouwen te gaan nabouwen, de goederenloods was de eerste. Daarna het toiletgebouwtje naast het station, deze had al een hogere moeilijkheidsgraad. Toen het stationsgebouw en ter afwisseling de goederenbergplaats aan de andere kant van het station. Ik heb ze tegelijk geschilderd om al te grote kleurverschillen te voorkomen. Reken erop dat je (met een normaal sociaal leven #61514; en voldoende projecten ter afwisseling) zomaar twee jaar over de bouw van zo?n station doet.
Overigens is het Fordje linksvoor een model van een authentiek vehikel destijds in Rhenen.

(foto; Gerco van Beelen)

Een plaatje van de andere kant van het viaduct. Over het viaduct geen nieuws, als voorgaand, de deklijsten zijn ?gewoon? van gestapeld 2 mm styreen en mijn natuurlijke aanleg voor beeldhouwen. Dat kunt u met enig doorzetten dus ook.
De telegraafdraden zijn van gewoon bruin katoendraad van de Hema, ik heb echter in afwijking van vroeger slechts ??n in plaats van twee draden per positie op de telegraafpaal aangebracht, anders wordt het te vol. De trekdraden naar de wissels zijn ook gewoon katoen, maar dan lichtgrijs. Het toegepaste gras is Silflor/Mininatur.
De trein wordt aangevoerd door Floris? NS 2100, daarna enig zelfgebouwd materieel van ondergetekende.