Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Een lading betonplaten maken

Gestart door BD1701, 23 april 2005, 16:04:37 PM

BD1701

Ik zou willen een lading betonplaten maken voor op een wagon van het type RS. Nu is mijn vraag: welke afmetingen mogen mijn (model betonplaten) hebben, voor overeen te komen met de werkelijkheid? Ik dacht aan iets zoals dit: 1,5mm dik (13cm in werkelijkheid), 6cm lang (5,20m in werkelijkheid) en 2,5cm breedt (2,20m in werkelijkheid). Zijn dit een beetje aanvaarbare waarden of niet? Ik zou per pakketje een drietal van deze plaatjes op elkaar plaatsen. En voor een RS, zijn dat dus 3 stappels van 3 plaatjes he. Met tussen elke betonplaat een houten latje he.
 

Jurgen

Het artikel over betonplaten maken in MSM 37 kan misschien helpen.
Hier wordt een lading voor een Es gemaakt.
Het artikel begint vanaf blz 48.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

Die afmetingen van betonplaten zijn denk ik nogal vrij te kiezen. Je moet je alleen maar iets inbeelden waar ze voor moeten dienen. Veel (grote) betonplaten wordt echter ter plaatse gegoten. De maten zijn wel aanvaardbaar, denk ik.
Let er wel op om voldoende houten latjes ertussen te plaatsen: betonnen platen zijn meer breekbaar dan vb. railstaven ...

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Wat je ook kan doen is langs de kant(en) de ijzers van de wapening laten uitsteken. Bij die afmetingen is zo'n plaat toch gewapend zou ik denken.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Goed idee, Johan! Wel een beetje lastig om te doen (draadjes plakken tussen twee lagen, of inboren/insmelten, of ...)
Het resultaat zal in ieder geval origineel zijn, tenzij iedereen deze tip gaat volgen ... [^]

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Jongens de betonplaten mogen makkelijk 20m lang zijn maar dan zijn ze al wel vlug 30cm dik en een tweede punt is nooit meer dan 2 ondersteuningenwant als de ondersteuningen niet mooi pas liggen breekt uwen beton als een lucifer op vrachtwagens die betonplaten vervoeren is dat ook steeds zo.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

BD1701

alvast aan iedereen bedankt voor al de nuttige info om zo'n belading te maken in model. Gelukkig dat er dus een forum, zoals deze bestaat. Dit helpt ons allemaal verder in onze modelspoorhobby om alles tot een goed einde te brengen. Ik zal alvast binnenkort even aan de slag gaan om deze lading te maken.
 

matti

Vergeet ook niet rekening te houden met de maximale laadgrens van de wagen . Bij een Rs is dit ongeveer 56t . Dus eerst even uitrekenen hoeveel die betonplaaten wegen per stuk zodat je weet hoeveel er op je wagen kunnen .


         [8]

janjozef

Wel matti daar had ik zelf nog geen rekening mee gehouden. Al denk ik dat 56 ton = ongeveer 19m? beton (aan 3000kg de m? voor gemakkelijk te rekenen) dat is een heel pak beton
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Jan, werk jij in de bouw of de transportsector? Je lijkt er in ieder geval ??n en ander van te weten .. [8D]

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

wel ik werk bij fod financie?n maar inderdaad ik weet er wel iets van. De 3000kg per m? is maar een indicatie want het gewicht is verschillend voor elke soort beton maar zit toch in die grootorde.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Pol De Bard

EEEUUUUUHHHHHHHH..........

Drieduizend kilo per TON?

En ik die dacht dat een kilo kwik een ton weegt [;)]

Pol De Bard

poldebard@yahoo.com (wat eenvoudiger, h??)

karthuizer

citaat:
Geplaatst door kiss

EEEUUUUUHHHHHHHH..........

Drieduizend kilo per TON?

En ik die dacht dat een kilo kwik een ton weegt [;)]

Pol De Bard

poldebard@yahoo.com (wat eenvoudiger, h??)



Ik denk dat je mislezen hebt hoor, het is 3000 kg per m?.

Bij mijn weten is een ton altijd gelijk aan 1000 kg [;)]


..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..


janjozef

sorry de fout is aangepast, nu staat jullie reactie wel voor joker
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

tonycabus

'k Laat hem lekker staan, als wraak op je geruzie Jan [;)]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)