Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

zelfbouw rijtuigverlichting

Gestart door krispy, 03 december 2008, 22:40:06 PM

loebaske

Gisteren naar RadioHome geweest in Gent voor elektronica componenten en wat zag ik daar op de toog "ledbar" in alle kleuren, dus ook witte spijtig in koud wit[:(] de prijs was wel intressant 5M voor 99? [:)]  en gemiddeld heb je 25cm nodig in een wagon, ga wel een controler moeten maken want het licht is te fel[:)] een goedkoop alternatief voor voor binnenverlichting....

Gerolf

Dat artikel in Elektor lijkt me ook "overkill". Dit kan naar mijn mening v??l eenvoudiger.
@Loebaske, zoals ik in het andere draadje al schreef: koudwitte kan je bijkleuren met oranje-transparante lak.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Ondertussen al een betere prijs ontvangen....namelijk 78? voor 5m ledbars[;)]
Idd. Gerolf, heb dat over het hoofd gezien, maar goed dat jij nog wakker bent [;)][;)]

krispy

eindelijk zover

PCB's zijn binnen en de eerste werden reeds getest
aan het origineele werden nog wel enkele veranderingen doorgevoerd.
IPV 14 led en 23 cm ben ik naar 28 cm met 16 groepen van 2 leds gegaan
De PCB is inkortbaar per 2 leds ( wil ik slechts 1 led per groep moet er een weerstandje in de plaatst van de 2de komen dit heeft het voordeel dat ik met de verlichting intern kan spelen , afstand tussen de leds is <1 cm maar speelt soms wel een rol in rijtuigen waar comparimenten in zijn voor geen schaduwen te verkrijgen  ( de want zit soms vlak onder een led ))

Een volledig bestukte PCB ( zonder decoder )heeft een stroomverbruikt van ongeveer 17 mA , wat echt verwaarloosbaar is op de baan ( Men mag al een paar PCB-kes aansluiten vooraleer men 1A overschrijd )
Met decoder kom ik aan 25 mA wat ook nog steeds verwaarloosbaar is


bij deze 2 foto's

de Naakte PCB en een bestukte



Onderzijde zonder decoder optie



De 4 transistors hebben als doel constante stroombron ( 2 per kring , daar de leds in 2 kringen zijn ingedeeld)

de indeling in 2 kringen heeft volgend doel :
Het programma voor de pic gaat als volgt reageren:
Bij aanschakeling gaat er het TL effect worden nagedaan , dit gebeurt door de 2 kringen appart te laten flikkeren ( 1 ledkring per 1 uitgang PIC )

Nu rest er me nog mijn PIC12f629 geprogrammeerd te krijgen en dan te testen.

WORDT VERVOLGD

MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

krispy

hoi allen ,

na veel proberen [V] en testen[}:)] is het me eindelijk gelukt[:p][:p]

Mijn pic 12f629 heb ik eindelijk kunnen programmeren [:)]( er zat een foutje in mijn programmer , de 13VPP kwam maar tot 11 VPP[xx(]waardoor geen programmatie mogelijk was ,  programmer hermaakt en nu werkt het wel )

Dan was het tweede probleem , het adress invoer via de self adres learnig functie , dit wou met mr-direct maar niet lukken [xx(]( blijkbaar wijkt deze timming een ietsjes af van de norm [:(]), na een tip van buckfast_beekeeper ( Theo , waarvoor hartelijk dank )om het ne keer met mijn esu-lokprogbox te proberen lukte het van de eerste maal en is mijn rijtuigverlichtings project nu tot een goed einde gekomen [8D][^]

Ook de sluitlicht modus en stuurstandlichten werken , als de lok duuwt is de uitgang voor de witte leds actief [:p] en trekt hij , wordt de uitgang van de rode leds actief [;)].

Nu rest er me enkel nog mijn PCBkes te bestukken , programmeren en dan in te bouwen ( hier zal nog wel wat werk inkruipen )

Ik zal in de toekomst is proberen van een filmke te maken , maar weet ni of ik het op het net ga krijgen
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

eddy

Hoi Kris,

Breng vrijdag eens een voorbeeld mee aub.
groeten eddy

krispy

vanaf daarjuist alles in orde met de decoder , hij werkt ook bij Mrdirect ( en niet alleen bij commerciele centrales )

Wat deed ik fout , ik staarde mij blind op de naam Functie decoder
wat blijkt nu , in mr direct moet ik hiervoor een rijdecoder selecteren ( N3 / DCC  en MN / MM )in plaats van NF en MF

Dan gaat alles perfect

( hoe op gekomen : door bij einde raad alle decodertypes eens af te lopen , kwaad kan het toch niet , en je ziet maar he )

zo met andere woorden , eind goed , al goed
Ik kan vanaf morgen de definitieve bestukking beginnenvoor mijn rijtuigen, zodat ze binnen een paar weken allen zijn uitgerust met verlichting
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m