Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * RĂ¼gen kustbaan

Hoofdmenu

Digitale centrale - afschakelen wisseldecoder

Gestart door PeterC, 01 december 2008, 17:24:54 PM

PeterC

Ik ben al een tijdje aan het experimenteren om zelf een Motorola decoder te bouwen op basis van een PIC microcontroller (zie http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=7532).

Ik ben nu in een stadium gekomen dat ik een werkende decoder heb.  De decoder wordt getest op een IB.  Bij een IB wordt na het commando om een wisseldecoder in te schakelen een tijdje nadien (instelbaar) het commando gegeven om datzelfde adres op die decoder terug uit te schakelen (om doorbranden van de spoelen te voorkomen).  Nu vraag ik mij af of dat bij andere centrales ook zo is?
Hoe zit het met commerci?le wisseldecoders.  Schakelen die het signaal na een tijdje vanzelf uit of moet dit via de centrale gebeuren?
Groetjes, Peter


conducteur

Bij marklin staat er eindafschakeling op het wisselmechanisme. daar gebeurt het dus bij het wisselmechanisme.(denk ik)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Bij ontkoppelrails zit er geen eindafschakeling, maar die mogen ook niet (eeuwig) ingeschakeld blijven.
Groetjes, Peter


conducteur

Ik heb niet zoveel ervaring met het schakelen van diverse accessoires met een digitale centrale, daar dit met een mobile station niet mogelijk is.[:(]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

krispy

@ PeterC:

Ik denk niet de de centrales zorgen voor het oopnieuw afschakelen bij wissels , deze geven een commando door , maar dat is ook alles
Je moet het in de decodersw programeren=> de decoder moet daar zelf voor zorgen , meestal wordt er een puls geplaatst op de desbetrefende uitgang ( vb 100 ms hoog( oflaag ) en daarna terug in zijn neutrale stand ( omgekeerd laag (hoog )) afhankelijk hoe je U aansluiting maakt
een goed vb van zelfbouw kan je op volgende site vinden : http://members.home.nl/robert.evers/index.htm
dit is met een tiny controler , maar je kan daar 2 types sw downloaden , een voor gebruik als wisseldecoder en een voor het gebruik als relais ( aan/uit ) schakeling
met vragen kan je hem altijd is mailen , heb ik ook al gedaan , en je kan dan wel meer uitleg krijgen.



Ik hoop dt ge met deze uitleg verder zijt geholpen
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

PeterC

@Kris (Krispy - je nick is bijna mijn familienaam [:D])
Bedankt voor de link, maar ik heb geen kaas gegeten van Atmel processoren (je kan niet met alles tegelijkertijd bezig zijn), maar blijkbaar ben ik niet de enige die met ?Controller gestuurde decoders bezig ben.
Blijkbaar laat Robert ook niet in zijn (broncode)kaarten kijken, een probleem dat ik bij alle internet gepubliceerde decoders tegen kom en om zo maar een HEX-file in een processor te steken zonder te weten hoe en wat er gebeurd, heb ik geen zin (ik heb graag de touwtjes in handen).

@buckfast_beekeeper (Het feit dat je je voornaam verbergt, zal wel een reden hebben denk ik [;)])
Je bevestigt wat ik al dacht: een 'normale' decoder bavat slechts 'domme' logica en het is aan de centrale (intelligente) besturingseenheid om de wisselsignalen terug af te schakelen.
Heb je toevallig enkele interessante bronnen van het P50x protocol?

citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper
De centrales zijn normaal zo geprogrammeerd dat er ook steeds maar 1 wissel actief is. Als we dus 2 wissels omzetten gebeurt dit op volgende wijze tussen de treincommando's door. W1 aan, x trein commando's W1 uit, (eventueel treincommando's) W2 aan x trein commando's W2 uit.


Dit verklaart het feit dat ik ruim de tijd heb om het protocol te decoderen (16F677 in testopstelling op 4 MHz clock, geeft 1 ?s per instructie) en om nog wat franjes toe te voegen

citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper
Nog even toevoegen. Bij centrales die met druktoetsen werken om wissels om te zetten (EDiTS, 6050 + keyboard) wordt er pas een afschakel commando gezonden op het ogenblik dat je de toets los laat. Gedurende het vasthouden van de toets blokkeer je de wissel bus zodat er geen nieuw commando wordt gegeven. Eventueel kan het zijn dat er via pc sturing nog een wissel kan gezet worden. Ook hier wordt pas een 2de wissel verwerkt als de eerste afgeschakeld is. In Worst case scenario kunnen er dus maximaal 2 wissels actief zijn. EDiTS zal standaard bij pc besturing geen commando "32" (20h) verlangen. Een 6050 wacht steeds op dit commando. Hoe de IB hier mee omgaat is me nog niet echt duidelijk. Ik ben pas begonnen met het P50x protocol te doorgronden.


Bij de IB (proefondervindelijk vastgesteld) is dit net zo.  Zolang de toets wordt ingedrukt, blijft het wisselcommando actief (hoe het op dat moment met loco-data zit, weet ik niet).

De reden dat ik zelf een decoder wil ontwikkelen is het feit dat er (volgens mijn langdurige zoektochten op het internet) geen decoders zijn die volledig galvanisch gescheiden zijn van de booster of centrale.  De reden dat ik volledig galvanisch gescheiden wil zijn, is om de booster (in mijn geval een IB) van de belasting van de seinen en wissels te onttrekken via een afzonderlijke voeding (zonder dat er contact is tussen beide voedingen), dit deels om aardlussen te voorkomen en de belasting op de booster minimaal te maken (zo kan het volledig vermogen naar de loco's).  Er komt dan enkel een LED als belasting op de booster.
Mijn voorlopig ontwerp werkt en het schema (voor de ge?nteresseerden) kan je vinden op: http://users.telenet.be/toytoy/ho/decoder/MMDecoder.pdf .
Een HEX file kan ik nog niet online zetten om het feit dat ik voorlopig nog met een 16F877 test en in het uiteindelijke ontwerp een 16F628 wil gebruiken (de PIC's zijn besteld, maar mijn lokale electronica leverancier werkt enkel op bestelling, zodat ik nog een weekje moet wachten).
Groetjes, Peter


PeterC

Een zin zonder punt lijkt op niets!  Bedankt voor de reactie, ik heb er een spatie tussen geplaatst en volgens mij werkt het nu.
Voor alle zekerheid hier nogmaals de link (zonder punt[:)]):
http://users.telenet.be/toytoy/ho/decoder/MMDecoder.pdf
Groetjes, Peter


PeterC

Ik ben blij met bedenkingen (kritiek).  Het is 25 jaar geleden dat ik electronica heb gestudeerd en nooit professioneel heb uitgevoerd (overheidsdiensten hebben ook personeel nodig).
Ik gebruik de ULN2004 om verschillede redenen: de spanning die ze moeten schakelen is 16 V AC gelijkgericht (om Viessmann seinen aan te sturen), 2? waren de enige drivers die op dat moment in 'mijn' electronicazaak voorhanden waren (ik moet er alle 'exotische' componenten bestellen).
Het idee om een diode voor de LED's te zetten, zal ik zeker uitvoeren (ik wist niet dat LED's niet graag negatief gevoedt worden) en een diode kost geen geld.

Ik ben van plan om 10 uitgangen te gebruiken (mijn baan wordt naar Duits voorbeeld en ik wil uitrijseinen met voorsein gebruiken).
Groetjes, Peter


krispy

citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper


Een centrale zal steeds na x seconden een afschakel commando zenden. Deze tijd is meestal een waarde x*25ms. Standaard meestal 250ms of 1/4 seconden. Dat de decoder van Robert Evers op basis van een Attiny2313 met een andere firmware dit niet doet heeft alles te maken met de firmware die het afschakel commando negeert. De decoder wordt als het ware uitgerust als toggle switch. Deze versie heeft ook 2 adressen en 8 uitgangen. Dus ook niet standaard.

Dat de wissel is uitgerust met een eindafschakeling is alleen maar een extra veiligheid. In de regel mag je er trouwens van uitgaan dat een wissel binnen de gestelde termijn zijn eindstand bereikt.





hoi buckfast_beekeeper

hiervan was ik niet op de hoogte , zo ziet men maar dat nem altijd iets kan bijleren[;)]

Ik ben momenteel ook bezig met het digitale gedeelte , ik ben een ledbar aan het maken ( 14 witte leds ) met daarin een funktie decoder verwerkt voor in de wagens te plaatsen met als doel zo een decoder in een ram te steken met in de andere wagonnen van die ram gewone ledbars( zonder decoder )die dan via geleidende kopelingen door de eerste worden voorzien van spanning.
De eerste dient om de verlichting in de ram aan of uit te schakelen met dan nog 2 extra funkties dir vrij te kiezen zijn , bvb sluitlichten van de laatste wagon aansturen of iets dergelijks.

Waarom geen losse funktie decorder en losse ledbar => plaats winst ( men hoeft de funktie decoder niet meer weg te moffelen , alles zit tegen het plafond.

Als mijn printje (tekening ) klaar is ( morgen of overmorgen ) zal ik ze in een ander draadje voorstellen , zodat men mij op eventuele blunders kan attent maken.

MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

krispy

@ buckfast_beekeeper :

Inderdaad is het geheel compleet in SMD techniek ( alles op 1 layer zonder 1 gaatje (werd opgelost door 5 0Ohm weetsdanden te gebruiken ) )op pcb van 23 cm bij 1.5 cm voor PCB met decoder en 23 cm op 12 mm zonder decoder
Het solderen is voor mij geen enkel probleem ( zit daar dagelijks in en tot 0402 lukt mij zelfs de super fine pitch doe ik moeiteloos met de hand.

Waarom ik het maakt => puur en alleen om kostenbesparing
Ledbar met 14 witte leds kost in de handel al snel 20 tot 30 euro
De funktiedecoders kosten al gauw 15-20 euro wat eigenlijk neerkomt
op zo'n 35 tot 50 euro meerprijs per wagon ( dit is wel heel veel [xx(] als men ziet wat het aan materiaal kost )

Mijn pcb zou max 2 euro kosten en de componenten kan men aan zeer schappelijke prijzen vinden via samenkopen enz...
Alles bij elkaar schat ik zo'n 10 euro aan komponenten ( PCB inbegrepen ) wat wel een hele besparing opleverd

Ik heb echter niets nieuw uitgevonden hoor , enkel wat bestaat samengevoegd op 1 pcb

de ledbars zonder decoder zijn quasi dezelfde als Tams ( ook met m=stroombegrenzing van 50 ma per ledbar ) bruikbaar in analoog en digitaal

Ik ben voor het decodergedeelte vertroken van de site van sven brandt ( digital-bahn.de).
Hij geeft ook de sw vrij ( in hex file ) om in de pic te programmeren , wat het voor mij zeer intressant maakt ( kan wel om met electronika , maar weet bijna niets af van sw schrijven )

Hij heeft sw ter beschikking om zowel als schakeldecoder ( F1-F4 te kiezen ) te programmeren ofwel als f-decoder ( waar F1-F2 afhankelijk zijn van de rijrichting van de lok )
Het geheel is in DCC alsook in MM programmeerbaar ( voor beide systemen hex files te downloaden )

Ik had de optie schakeldecoder in mijn hoofd ( voor de wagonnen toch )
aan F1 schakel ik de leds en f2-f3 zou ik kunne gebruiken om sluitlichten van de laatse wagon van de ram aan te sturen( zou tevens de wagon met deze print worden )
de andere van de ram zouden een printje krijgen zonder decoder op om het simpelder te maken , anderes zit men met zeer veel adressen die men appart moet aanzetten of uitzetten ( en ge moet ze dan ook nog weten per wagon en nu zou het per Ram gebeuren )

ik plaats vanavond een tekening van de PCB

( PS zou het mogelijk zijn om U e-mail adres eens door te mailen , dan kan intressant worden voor vragen of problemen , blijkbaar weet ge er ook veel van [:)] )

MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

PeterC

citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper

Waarom gebruik je geen ULN28O3? Dit zijn 8 drivers in 1 behuizing. ULN2004 is voorzien voor spanningen van 6V=>16V. Vermits je een 78(L)05 gebruikt, is dat dus niet nodig. Een ULN2003/ULN2803 is TTL (5V) compatibel.


Ik heb ondertussen de datasheet van de ULN2803 bekeken en inderdaad, die is aanstuurbaar met 5V.  De prijs is slechts 10 cent hoger dan de ULN2004.  Ik pas mijn ontwerp aan.

citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper
Persoonlijk zou ik ook een 1N4148 opnemen in je optocoupler led circuit. Je led wordt x aantal maal per seconde bloot gesteld aan een vrij hoge negatieve spanning. Leds houden hier niet echt van. Het reverse voltage van de gebruikte led zou 6V zijn. Zo lang dat alleen de mogelijke lekstroom loopt (0.001?A), valt er een verwaarloosbare spanning over de weerstand. De volledige negatieve spanning komt dus op je led terecht.


Ik veronderstel dat de diode gewoon in serie moet geplaatst worden met de led in de 4N35?

EDIT: het schema is ondertussen bijgewerkt (ULN2803 ipv ULN2004 en diode geplaatst).
Groetjes, Peter


PeterC

Ik heb ondertussen nog wat aan het ontwerp zitten sleutelen en ben tot de conclusie gekomen dat het een ingewikkelde zaak wordt om iedere individuele uitgang te programmeren met slechts ??n enkele schakelaar.  Daar de PIC 16F628 (die ondertussen al is toegekomen) seri?le hardware aan boord heeft, heb ik besloten om voor het configureren van de decoder gebruik te maken van een PC programma die de data seri?el aan de decoder geeft.  Na configuratie kan de PIC verplaatst worden naar een printje die geen seri?le connectie meer nodig heeft.
Het schema is aangepast:
http://users.telenet.be/toytoy/ho/decoder/MMDecoder.pdf

Voor het configureren heb ik een programma in Delphi geschreven die elke poort individueel kan configureren:



De verwijzingen naar de keyboards en knoppen zijn deze die op een IB te vinden zijn.  Ieder keyboard kan worden aangesproken (van 1-8 tot 313-320) en worden door de decoder herkent.  De optie 'slowly on - slowly off' werkt voorlopig nog niet.  In mijn timinglus heb ik te weinig tijd om de leds mooi langzaam aan en uit te zetten (wordt nog aan een oplossing gewerkt).

Wanneer alles definitief getest is (dit kan nog eventjes duren), plaats ik links naar de HEX file en de Windows-exe voor de ge?nteresseerden.
Groetjes, Peter


PeterC

Ik ben ondertussen lustig verder aan het experimenteren en de software die ik nu heb, voldoet aan mijn verwachtingen.  Ik houd nu in het achterhoofd de optie om servo's te bedienen voor wissels, overwegen en vleugelsignalen.
Wordt vervolgd...
Groetjes, Peter