Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Kortsluiting op wissels

Gestart door Jurgen, 21 april 2005, 17:04:13 PM

Jurgen

Iemand enig idee hoe het komt dat 1 wagen kortsluiting geeft op 1 van mijn wissels? Het gaat hier om de wagen 1/2de klasse van de M?rklin set 26530 (Belgische keertrein).
Voordien nooit last mee gehad, en nu geeft hij kortsluiting ergens op het hartstuk van een gebogen wissel. Dit gebeurt alleen als de trein van de buitenste bocht komt en enkel in die richting.
Zoals gezegd is dat de enige wagen die dit probleem heeft en enkel op die wissel.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Johnnytrein

Als die trein dat voorheen niet had, is er dan ergens iets verandert aan deze trein? Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Jurgen

Het vreemde is dat er gewoon niets veranderd is.
Ik heb enkel de nieuwe mobile station aangesloten op mijn modelbaan. Maar die staat wel aan de andere kant van mijn baan, een verschil van een meter of 2.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

Voor alle duidelijkheid: Marklin rails? Niet-ge?soleerde wielen??Hoe merk je de kortsluiting? Sleepkontakt aan wagen? ... ? Iets meer beschrijving van het probleem en de situatie kan nuttig zijn.

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

M?rklin C-rails dus, standaard wieltjes.
Als hij over die wissel (met electrische aandrijving) rijdt, springt alles een seconde uit om daarna gewoon weer verder te gaan.
Op de Mobile station verschijnt op datzelfde moment ook een bliksemschichtje en een uitroepteken.
Ik heb dus eens een test gedaan met die probleemwagen alleen en de vonken sprongen van de wielen af. Waarbij natuurlijk ook alles weer uitviel voor even.
Ben ik nog iets vergeten?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dikken

gewone of kruiswissel?


greeeetz, Bart
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

Jurgen

citaat:
Ikzelf zei in mijn eerste bericht: [;)]
...ergens op het hartstuk van een gebogen wissel


Ehh, op een gebogen wissel dus
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Jurgen

Het probleem is ondertussen opgelost. Het was zo lomp als het groot was.
Jos Gillard stuurde mij een mailtje dat ik de afstand van de wielen op de as eens moest controleren (het enige dat nog niet gebeurd was dus [:o)]). Die moest 14 mm zijn vertelde hij. Blijkbaar is de die afstand bij de keertrein 14,5 mm, maar op 1 as was die net geen 14 mm. Daardoor kreeg ik dus kortsluiting met de puntcontacten.
Voila, zo weten jullie het ook weer en mijn probleem is de wereld uit.
Enne, Jos, bedankt voor de tip h? [;)].
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

tonycabus

Die Jos toch!
Hij zal nodig nog eens iets daarover moeten schrijven in MSM.
Het "probleem" van die normen is belangrijker dan men wel denkt.
Onlangs had ik een gelijkaardige grap, wel geen kirtsluiting, maar een Lok die slecht reed.
Precies hetzelfde soort euvel: de wielafstanden waren niet meer korrekt. Het onderstel was ooit gevallen (okkasie) en er bleken wielen LOS te zitten na een paar rondjes....

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)