Zelfbouw Belgische Kandelaarseinen in N?

Gestart door Michiel, 25 november 2008, 14:30:22 PM

Michiel

Een theoretische mogelijkheid is om de geheugendraden in de mast in te bouwen. Gezien de seinen 3 posities hebben, stel ik me dan de vraag of men met de stroom te regelen, de mate van verkorting van de geheugendraad kan regelen? Ik bedoel: 100mA = 1mm korter, 200mA = 2mm korter...?

groetjes,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Dat kan wel in principe, maar ik vermoed dat je de constructie uit messing gaat maken.
Als je de geheugendraad kortsluit - en die kans is zeer re?el - werkt het niet.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Dat was inderdaad ook een van mijn bedenkingen, maar hiervoor dacht ik eens te onderzoeken of de masten niet bedekt konden worden (door onderdompeling in warm bad of zo) met een dunne isolerende harslaag zoals bij spoeldraad. 't Zijn maar wilde ide?en...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Stefan Appelmans

Saraan, we hebben op ALAF geheugendraad gebruikt voor het openen van de deuren van de locloods van Kinkempois.
Dat werkt goed maar de volts en amps moeten precies geregeld worden  een goede keer en dan niets meer veranderen.
Ik raad u af van beginnen te prutsen met de milliamps, dat is toch nogal gevoelig en voor een dit of dat, een beetje kouder of warmer in het locaal, en dat verandert... Dus beter de aanbevolen volts, de aanbevolen milliamps (daar moet soms een beetje geholpen worden).
Voor de beweging is het gemakkelijkst een "override" veer aan het einde van de geheugendraad te plaatsen, dan moet je niet teveel precies millimeters draad tellen voor de volledige beweging.
Er is een teflon "cathether" voorzien om de draad in te steken, om de temperatuur van de draad niet te vlug te laten verkouden, dat isoleert dus ook deeltelijk de draad (koud is het lager en steekt dus uit de cathether). Maar dan is de draad met dat errond meer zichtbaar natuurlijk.
stefan.

Michiel

Dat de geheugendraad gevoelig zou zijn voor de geleverde stroom, en voor de omgevingstemperatuur, daar was ik eigenlijk al bang voor. En dus, om de draad in een teflon buisje te steken lijkt me een prima idee (als het allemaal gaat passen). Ik beperk me dan wel tot een 2-standen sein om de zaak niet onnodig ingewikkeld te maken. Maar wat bedoel je met een override veer? Is dat de veer om de draad strak te trekken?

In elk geval, stefan, bedankt voor de heldere kijk en nuttige tips!

groeten,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Een "override veer" helpt om de uiterste standen in toom te houden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Een "override veer" helpt om de uiterste standen in toom te houden.


Ah?... dat vraagt om een tekening, want ik kan me nog niet echt iets bij voorstellen van hoe dat zou werken. Kan dat?

groeten,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Een snelle schets ...



In het midden geheugendraad met opspanveer (zwart), onderaan de voeding (blauw), de rode veer bovenaan is de "stabilisator"
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Bedankt Gerolf! Ik denkt dat ik het nu snap [8D]. Samengevat zorg je ervoor de de geheugendraad een iets grotere uitslag heeft dan nodig, en de "stabilisator"-veer zal de tongen (in het geval van een wissel) goed aangeslagen houden. Lijkt mijn uitleg correct?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Helemaal juist, Michiel [;)]
In verband met de voeding: een stroombron is beter dan een spanningsbron (stabieler in dit geval).
Temperatuurbeheersing: ik weet dat Harald (Dreha op dit forum) ooit is bezig geweest om een temperatuursensor op de geheugendraad te plaatsen, en die op te nemen in de regeling. Of dat gelukt is weet ik niet...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

just4fun

Op de site van Jacques Le Plat (http://users.skynet.be/pro-rail/) staat ook ??n en ander uitgelegd, alsook op de SilentDrive van Modeltech (http://www.modeltech.be) kan wat info gevonden worden (en neen, ik heb bij geen van beiden aandelen [;)])

Paul

Michiel

Bedankt Paul! Dat zijn 2 interessante links, met vooral de erg praktische uitleg en werking van de geheugendraad op de site van Jacques Le Plat. Die zijn gebookmarked!

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Saraan

Bedankt Paul! Dat zijn 2 interessante links, met vooral de erg praktische uitleg en werking van de geheugendraad op de site van Jacques Le Plat. Die zijn gebookmarked!

groeten,



HIER heb ik ook een beetje met geheuge draad gespeeld. En op de forumbaan (maar daar zijn geen foto's van.