Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Zelfbouw Belgische Kandelaarseinen in N?

Gestart door Michiel, 25 november 2008, 14:30:22 PM

Michiel

imghttp://users.edpnet.be/Saraan/images/extra/SeinBrug.jpg/img


Hoe zou ik werkende Belgische armseinen kunnen maken? Vooral als het gaat om een kandelaar of zoals op de foto een seinbrug, wordt het erg complex. Zoals tezien gaat het om gecombineerde seinen met hoofdsein, voorsein en rangeersein. Een aantal technieken heb ik afgewogen: trekstangen, draden met spanveren, spoelen of motoren onder de baan of in de seinbrug, ... ik heb geen deugdelijke oplossing gevonden.

Maar hoe werkt een geheugendraad? Kan men precies de uitzetlengte instellen? Hoe dik zijn die geheugendraden?

Ter info, een schaal N sein zou ongeveer 5cm hoog worden. Wie heeft een idee hoe zulke seinen het best gemaakt zouden kunnen worden?

groetjes,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Geen idee, ik heb ze vanaf nummer 73.

...en? Stond er wat in? Je maakt me nieuwsgierig! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Ik weet dat er iet in stond over belgische armseinen,maar ik kan je verder geen uitleg geven.[V]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Mr-tsjoektsjoek

Michiel, ik denk als je een seinbrug wil bouwen zoals op je foto, je beperkt wordt tot Tp II, in Tp III zijn er niet zo veel seinbruggen terug te vinden.

Als je met gewone seinen werkt, enkele mast of zelfs een kandelaar, is de aandrijving veel simpeler.

Mijn zelfbouw armseinen worden aangedreven met een Peco wisselmotor.  Deze wordt in positie gehouden door het schakelkastje van Peco.  Vroeger diende dit om de stroomloze sectie voor het sein te bedienen, maar sedert ik digitaal rij is dit uitgeschakeld.
De machinist moet nu zijn machine laten stoppen voor het sein, [:p], voordeel hierbij is dat alle andere digitale functies verder stroom krijgen : licht, rook, geluid.

Nadeel van de wisselmotor is natuurlijk de bruuske manier van omzetten.

Dit gaat veel vloeiender bij het gebruik van geheugendraad.
In MSM 11 wordt het gebruik van geheugendraad besproken.  Zelf heb ik er geen ervaring mee.

Michiel

TPII is inderdaad waar ik me op richt; Brussel rond de jaren 1920 en 1930.

Maar, Rik, bedankt voor je suggestie. Voor een enkelvoudig sein lijkt me dat inderdaad een mogelijkheid. Maar in het geval van een kandelaar of seinbrug zijn er teveel motoren en stangetjes die van onder de baan, door de brugconstructie naar de armen van de seinen moeten gaan, nog afgezien van het hoekig traject.

Mijn idee was om 3 geheugendraden in elke mast onder te brengen, en rechtreeks aan elke arm te bevestigen. Of het idee werkt, zou ik iets meer willen weten over geheugendraad, zijn afmetingen en zijn werking.

Als iemand me opweg kan zetten?
met dank,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Bedankt Rian. Die link van Huub Maaskant geeft inderdaad een hoop informatie. Daar kom ik al een heel wat verder mee. Ik ga eens uitdocteren of het hiermee mogelijk zou kunnen zijn.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Pol

Ik ben benieuwd! [:p] Hou ons op de hoogte!
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Michiel

Pol, ik begrijp dat je al staat te watertanden, maar ik zit nog maar in een algemene onderzoeksfase. ALS het ooit tot een bouw zou komen van de baan rond the thema van het Oude Brussel-Noord, dan laat ik het zeeeeker weten! [;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Een aandrijving onder de baan, met geheugendraad of een trage wisselmotor lijkt me het beste. De overbrenging kan dan met trekstangen of kabeltjes.
De seintjes zelf: zelfbouw? bouwpakketje?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Alles onder de baan betekent voor bijvoorbeeld (maar) 4 seinen op de brug, 3 armen per sein, 3 standen per arm... 18 motoren. En al die kabels moeten door de brug... + de draden voor voeding voor de 12 bicolore-leds (of 24 leds). Het lijkt een beetje veel. Ik denk dat ik naar een compromis moet gaan (2 standen per sein, zonder voorsein?)

Een bijvraagje: kan iemand bevestigen dat de middelste seinarm wel degelijk een voorsein is? De bovenste is duidelijk een rood hoofdsein. de onderste zonder twijfel een paars rangeersein, maar de vorm van het middelste sein komt mij onbekend over. Ik verwachtte hier een gele puntige arm met smalle zwarte pijl. Maar het sein op de foto lijkt er helemaal niet op!

groeten,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

bjornbockstal

neem eens een kijkje op de site msc Pacific en neem misschien eens contact op
http://www.modelbaan-studio.be/ronse.html
het armsein dat daar te zien is is op schaal N uitgevoerd en werkt.

Michiel

Bedankt Bjorn voor deze link. Ik kende deze baan al, maar het was me toen niet bijgebleven dat ze inderdaad al armseinen in N gemaakt hadden. Prima tip!

groeten,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik heb bij de Archiefdienst van de NMBS kunnen terugvinden dat "het ding" tussen het hoofdsein en het rangeersein een bord is met het perronnummer waarop het sein betrekking heeft. Dat maakt de constructie van de seinbrug een dimensie eenvoudiger. Oef!

groetjes,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)