Wat is precies de functie van een booster?

Gestart door cyberbeast, 23 november 2008, 10:42:37 AM

cyberbeast

Ik geraak er niet helemaal uit wat nu de bedoeling is van een booster?
Het dient om meer stroom te krijgen op je baan en je moet er delen van je baan voor isoleren. Maar het heeft ook nog meer functies lijkt me.
Maar kan je dan ook niet gewoon een transfo op je marklin-baan aansluiten als je de boel toch moet isoleren.
Ik mis hier iets.
 

Klaas Zondervan

Bij digitaal staat niet de stroom van een trafo rechtstreeks op de rails. De trafo voedt een booster, en die booster zet vervolgens een spanning op de rails die een versterkte versie is van het signaal dat uit de centrale komt. Daarbij moet je bedenken dat de meeste centrales al een booster ingebouwd hebben. Maar die centrale booster is soms niet genoeg om alle treinen van voldoende stroom te voorzien. Dan zet je een extra booster in. De krijgt zijn stuursignaal van de centrale, net als de centrale booster. Elke booster voedt zijn eigen deel van de spoorbaan, in het Amerikaans noemen ze dat vaak een boosterdistrict.

cyberbeast

Bedankt, nu begrijp ik het. Ik wist niet dat er in een centrale al een booster zat. Gewoon dat die transfo diende om de baan en de centrale te laten werken, gewoon voorziening van elektriciteit.