probleem met trafo

Gestart door djdaem, 22 november 2008, 16:42:00 PM

djdaem

hallo,

ik ben bezig met mijn fleischman baan.
ik heb alle rails bijna gelegd.
en was bezig met een ringleiding.
nu had ik zo een 5 stukjes al gesoldeerd en had het aangesloten op een blokje toen de trafo erin en  de trein rijdt nu met schokjes...

toen heb ik alles nagekeken en nog eens nagekeken en gemeeten..
alles zat goed.

maar nu het volgende. ik heb de rails nu zegmaar in 1 grote blokken.
zodra ik het stukje rails leg dat deze 2 met elkaar verbind gaat de trein schhokkend vooruit. heeel langzaam. ik dacht eerst kortsluiting maar dat kan niet want anders zou de trein helemaal niet rijden en alles zit goed aangesloten
nu heb ik een hele oude trafo van 7,5 VA   dat is weinig ik weet het . maar zou het kunnen dat deze transformator maar een beperkt aantal stukken rails van spanning kan voorzien ???

ik sta voor een klein raadsel

alvast bedankt;)

Peter

Waarschijnlijk klemmen de railschoentjes, dus de klemmetjes om de rails met elkaar te verbinden, niet meer genoeg.
Probeer ze eens voorzichtig met een tangetje een beetje dicht te knijpen (NIET TE VEEL INEENS) Als ze dan terug meer klemmen zou het probleem opgelost moeten zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

djdaem

mm zou dat echt zo zijn ??
ik heb ook al gister een railgom gekocht :D.
om maar eens te gaan schoonmaken mischien klopt het wel hoor wat u vertelt

maar zelfs o`p een stukje waar de ringleiding aan gesoldeert is schokt hij vooruit.

hij staat een seconde of 5 stil en dan rijd hij ongeveer 8 centimeter dan weer 5 sec. stil etc etc. echt heeel raar ?

Michiel

Je trafo is te zwak. De termische beveiliging slaat aan na een paar seconden rijden. Na een paar seconden afkoelen schakeld de beveiliging af, en heb je weer stroom. De enige (veilige) oplossing is een krachtigere tafo aanschaffen.

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

loebaske

een transfo van bekende merken...wat is dat[?][?] ken dat al jaren niet meer, een eigen krachtige transfo maken is stukken beter[;)][;)]

ysbeer

Ik zou toch maar eerst een goed zoeken of er geen sluiting in zit.
(in de railscirkel of in de lok)dat lijkt mij veel aannemelijker dan te kleine trafo.
Dat hij even rijdt zegt( door de themische beveiliging) niks
wim

Michiel

Ik heb hier 2 TE kleine trafo's (uit startsets) die met de meeste lokomotieven niet te gebruiken zijn wegens dit (termisch) probleem. Bijvoorbeeld deze Piko Junior (type 1762) met een uitgangsvermogen van welgeteld 1,8VA (0,2A over 9V). Daar kan je dus niets mee (behalve met dat ene kleine lokje van de startset dus)

Die 7,5VA is natuurlijk een hoop meer, maar het aan/uit gedrag herken ik. Het is steeds nuttig, zoals Wim voorstelt, om de rails en locomotief grondig na te kijken op te hoog stroomverbruik (ik denk dan eerder aan een stroeve overbrenging van de loc, of slepende wielen)

groeten,
Mihiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RobE

citaat:
Geplaatst door djdaem

hallo,
ik ben bezig met mijn fleischman baan.
nu heb ik een hele oude trafo van 7,5 VA


De trafo heeft voldoende vermogen voor ??n lok.
De fout zit vermoedelijk in de lok zelf.
Als je rijdt met een Fleischmann lok dan zou ik de collector maar eens schoonmaken. Eventueel nieuwe koolborstels kan dan ook geen kwaad.

Groet,
Rob

djdaem

ik rij met voledig gerestaureerde locs.en hij doet het met alle locs.
ook heb ik de rails schoongemaakt. maar het probleem blijf.

als ik het stukje openlaat ( dat stukje rails) dan rijd hij perfect.
sluit ik het stukje rails aan en ik zet op 1 punt stroom  ..  dus niet de ringleiding dan heb ik hetzelfde gedrag.

dus of de rails of de trafo...

Michiel

Wim zal gelijk hebben. Je zal het probleem in de rails moeten zoeken, of het sporenplan. Heb je al een ander stukje rail geprobeerd? Dus, dat laatste kleine stuk vervangen door een ander.

Kan je je sporenplan hier eens posten? Dan kan meteen uitgemaakt worden of je met een keerlusprobleem zit.

groeten,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)