Opstelsporen en helling hier naar toe

Gestart door argilla, 21 november 2008, 17:41:06 PM

argilla

#15
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door argilla

ik heb wel degelijk geschreven 9 lengtes van =/- 1 meter dat maakt toch om en bij de 9 m of niet ???
In je eerste bericht stond het er iets anders:
citaat:
Geplaatst door argilla

Dit over aan afstand van 9 lengtes rail (+/- 1 meter zeg maar)
En dat kun je heel anders opvatten.

-------
--------------------------------------------------------


sorry hoor dan kun je niet goed lezen afstand 9 lengtes ( van +/- 1 meter) dat maakt bij mij nog altijd 9 meter. Tenzij ik naar een zatte schoolmeester geluisterd hebt.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

#16
Nu dan nog is de helling steil ( -15 cm). Daar hebben jullie gelijk in en zit ik over de 2.5 %. Het traject veranderen ... het is al gemaakt en het is een vaste baan.
Der moet toch iets aan gedaan kunnen worden aan die snelheid , heeft KIS niets zoals een instelbare afremmodule  (zeg zomaar wat !) of ....kan er zoiets niet gemaakt worden ?
Weet het niet meer !

het domme is zeg maar,  dat ik dit niet van bij de beginne ingecalculeerd heb bij het bouwen van de baan.
Dus moet ik nu achteraf kunst en vliegwerk uithalen om de het platform van de opstelsporen onder de tafel te brengen.
Vandaar uit naar het andere helft van de tafel via een keerlus terug naar de opstelsporen en naar boven. ( U- vormige baan met een peninsula in het midden)

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

#17
citaat:
Geplaatst door argilla

sorry hoor dan kun je niet goed lezen afstand 9 lengtes ( van +/- 1 meter) dat maakt bij mij nog altijd 9 meter. Tenzij ik naar een zatte schoolmeester geluisterd hebt.
Kun je zelf wel goed lezen?[:)] In je eerste bericht ontbreekt het woordje "van". En dan kun je ook lezen dat die 9 lengtes samen 1 meter zijn.
Waarmee ik alleen maar wil benadrukken hoe belangrijk het is om dingen zorgvuldig op te schrijven. Je wordt zomaar verkeerd begrepen, en dat blijkt uit het verloop van dit draadje wel.

doomslu

#18
Tenzij mijn rekenmachine stuk is zit je met een helling van 1,66 % (15 cm over 9 meter). En dat is een heel makkelijke helling. Daar zouden je locs toch niet zomaar mogen afdenderen meen ik. Wat loopt er fout ???
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Stefan Appelmans

#19
Hoela! Maak je niet kwaad!
Dat had ik ook zo verstaan: 9 lengtes rail, tussen haakjes = "t'is te zeggen" +/- 1 meter zeg maar.
Ik vond dat ook meer een glijbaan dan een helling[:D], ik dacht ook wel dat je niet zo een ding gemaakt had, maar ik had het EERST zo verstaan.[:I]
stefan.

Rochevalien

#20
Ik denk dat het geen -15 maar -10 PLUS -15 moet zijn en dan nog eens -5 voor de zekerheid. Dat zou dan al -30 geven op 9meter spoorlengte.
Een duidelijke vraag + eventueel een tekening zou al een hele verbetering zijn.Nu is het meer puzzelen en gissen[:(]
En zeggen dat het probleem van hoogtes overwinnen op een modelbaan al in het lang en breed is uitgelegd in MSM (dank u Gerolf!)
Daarbij ,neem eender welk boekje ter hand over modelbaanBOUW en je hebt alles wat je hierover moet weten.

Gerrit

argilla

#21
zo het dan "toch" de verkeerde CV  ( lees de niet aangepastte)instellingen kunnen zijn  Luc ???
Ga eens bekijken en het boekje ter hand nemen. Tenzij dat ook sommige stukken niet de juiste "hellingsgraad" hebben ik bedoel; de ondersteuning gebeurt door stukken  hout van 20 cm lang op te hangen aan draadstangen met moeren.Als je onder een tafel van 80cmm hoog ( de kleinste hoogte) ...kun je zoiets moeilijker beoordelen dan als je rechtstaande iets uitpast .

Het kan hieraan ook liggen niet ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

doomslu

#22
Kan je eens een foto plaatsen, Marc ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

erik de noorman

#23
Wat ik niet goed begrijp waarom lastgeregelde decoders (dcc)een fortuin moeten kosten. Daar zijn toch vrij goedkoope dcc decoders op de markt. Zie eens bij conrad.
Wat ik vroeger deed als goedkope oplossing (verborgen gedeelte). De railstaven een beetje naar binnen plooien (rechte sporen dubbel baanvak)) zodat de wielen een beetje klemde. Automatisch snelheidsverlies.

Erik

Michiel

#24
Of je kan de wielaskittelaars van Gerolf in de helling plaatsen, eventueel regelbaar! [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

tonycabus

#25
Wie las "kittelaars"??[:D]
Ik snap er, door heel de onnodige discussie, geen bal van.
Marc, stel nog eens duidelijk wat er nu juist aan de hand is? "Hit Enter" als je alles nog eens een keer of wat hebt overlezen.....
Dat is w?l een probleem, Marc! Je denkt, zoals iedereen, sneller dan je schrijft en zo vallen er woorden weg. Overlees dus je teksten alvorens ze te posten. Probeer dat eens in godsnaam, Marc...[;)]
Wat voor decoders gebruik je? Als het Lenz of andere ABC-compatibele zijn kan je een BM-1 afremmodule gebruiken met een remsectie die wat korter is dan de ingestelde remafstand in de decoder.
Zoniet kan je het wat universelere remsysteem op gelijkstroom eens uitproberen. Maar dan moet je in CV29 het analoge bedrijf van je lok uitschakelen.
Analoge remtechnieken gebruiken op een digitale baan is gewoon uit den boze, op een bepaald moment kan je decoder gewoon zonder stroom vallen en dan staat je lok stomweg stil. Met weerstanden zit dat er dik in.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

INFO

#26
Er zijn een aantal mogelijkheden, om de spanning naar beneden te krijgen.

1: een extra booster nemen , deze instellen op N-spanning, en voeden met een trafo welke de minimale spanning geeft die de booster nodig heeft om goed te werken.

2: een aantal diodes in serie en anti-parallel aan elkaar opnemen in de afdaling.

3: Gewoon goeie decoder gebruiken.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gerolf

#27
Als je 15cm ONDER je onderbouw wil terechtkomen op 9 meter afstand heb je een probleem.
Afremmen is dan ??n ding (en dan lijkt optie 2 van bovenstaande reactie - in serie geplaatste tegengepoolde diodes - de beste keuze)
Klimmen lijkt me een veel groter probleem - of ga je langs een andere weg omhoog?

De beste oplossing (maar meer timmerwerk) een langere helling maken (klimspiraal)
Misschien moet je de onderbouw dan wat veranderen om de dalende rails ruimte te geven.
Zoals Luc al eerder suggereerde: foto's, man, en misschien ook een schets van je baan! Dan kunnen we de situatie beter inschatten [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw