Opstelsporen en helling hier naar toe

Gestart door argilla, 21 november 2008, 17:41:06 PM

argilla

Het probleem stelt zich als volgt:

Omwille dat de baan op een raamwerkrust van latten die 10 cm hoog zijn, moet ik om daaronder zien tekomen en om naar het min of meer bereikbaar niveau - 15 cm, steile helling voorzien van 0 naar -15 cm.
Dit over aan afstand van 9 lengtes rail (+/- 1 meter zeg maar) . Dat is nu reeds al gedaan en afgewerkt.
1)  Nu denderen de persoonswagens met een TGV snelheid de helling af
2) Daar ik de 22  NMBS loc's uitgerust zijn met een decoder, en niet de heleboel wil uitrusten met last geregelde decoders ( wat mij een fortuin gaat kosten) wilde ik graag het volgende voorleggen
imgIMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b236/argilla01/helling1.jpg/IMG/img


vraag is; mag dit in een DCC circuit (Multimaus) opgenomen worden ?

Of zijn er andere oplossingen. Ik bedoel dan ook kis, zo eenvoudig mogelijk.
(Er zullen ongetwijfeld met dure andere middelen bestaan. Daar heb ik geen boodschap aan. Zeker niet als je zoals ik eigenlijk niet veel afweet van elektronica. )
Wie weet wat ??
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Michiel

#1
Is het niet mogelijk om het traject aan te passen dat de helling beperkt bijft tot zo'n 2,5%? Het zou een heleboel problemen vermijden.

groeten,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterC

#2
Ik denk maar luidop: voor je helling een schakelrail zetten en softwarematig je snelheid afremmen (ben ik dit van plan om een sporenspiraal naar beneden te rijden)?
Groetjes, Peter


Klaas Zondervan

#3
citaat:
Geplaatst door argilla

Zeker niet als je zoals ik eigenlijk niet veel afweet van elektronica.
Dat blijkt wel. Je probeert een analoge oplossing toe te passen op een digitale situatie. En zelfs in een analoge situatie is een serieweerstand een slechte oplossing om de snelheid te regelen.

Bij digitaal moet je de snelheid regelen door een lagere rijstap te kiezen, t.t.z. een andere boodschap naar je loc te sturen. Bij digitaal moet je nooit proberen met de spanning te regelen, dat is de verkeerde aanpak.

Maar de bron van het probleem is de helling. Die is 20% en dat is veel te steil.

ysbeer

#4
Een helling van 20% hoe kom je daar in hemelsnaam tegen op.
Ook last geregelde decoders kunnen dit probleem echt niet aan.
Ik zou maar eens goed slapen en dan een betere helling maken.
wim

doomslu

#5
Argilla, eerst en vooral : wat is de totale afstand voor de helling ? Bedoel je in totaal 1 meter of 9 keer een meter ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

hobbyist

#6
ik veronderstel 9x1m. als je max 2% neemt is dat max 18cm. mijn conclusie is dat het hier net iets te veel is, zeker als je een lange sleep boven wil krijgen. Digitale locs kan je enkel ( denk ik toch ) als je de cv's voor de snelheid verandert. Het kan best zijn als je de baan met een computer bestuurt en gebruik maakt van bezetmelders dat wel je computer deze informatie doorgeeft aan je loc dat hij daar sneller of trager moet rijden.

Michiel

#7
Ik had begrepen dat over een lengte van 1m er 20cm gestegen (of gedaald) wordt. Dat is een hellingspercentage van inderdaad... tadaaa: 20%!

Ik zou die helling herbekijken en proberen om de rijweg om dit hoogteveschil te overbruggen drastisch langer te maken.

groeten,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

argilla

#8
citaat:
Geplaatst door doomslu

Argilla, eerst en vooral : wat is de totale afstand voor de helling ? Bedoel je in totaal 1 meter of 9 keer een meter ?


---------------------
Luc, 9 x 1 meter.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

#9
citaat:
Geplaatst door Saraan

Ik had begrepen dat over een lengte van 1m er 20cm gestegen (of gedaald) wordt. Dat is een hellingspercentage van inderdaad... tadaaa: 20%!

Ik zou die helling herbekijken en proberen om de rijweg om dit hoogteveschil te overbruggen drastisch langer te maken.

groeten,
Michiel


-----------------
ik heb wel degelijk geschreven 9 lengtes van =/- 1 meter dat maakt toch om en bij de 9 m of niet ???
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

#10
citaat:
Geplaatst door hobbyist

ik veronderstel 9x1m. als je max 2% neemt is dat max 18cm. mijn conclusie is dat het hier net iets te veel is, zeker als je een lange sleep boven wil krijgen. Digitale locs kan je enkel ( denk ik toch ) als je de cv's voor de snelheid verandert. Het kan best zijn als je de baan met een computer bestuurt en gebruik maakt van bezetmelders dat wel je computer deze informatie doorgeeft aan je loc dat hij daar sneller of trager moet rijden.



------------------
helaas geen optie ! zie je mij telkens al de cv's veranderen ?? x 22
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

#11
citaat:
Geplaatst door PeterC

Ik denk maar luidop: voor je helling een schakelrail zetten en softwarematig je snelheid afremmen (ben ik dit van plan om een sporenspiraal naar beneden te rijden)?


-----------------------------------------------
Ik denk dat dit een oplossing kan geven Peter. Maar kan U zich nader verklaren aub over deze oplossing dank
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

#12
er is een foutje in de tekst geslopen ( te rap getypt zekers!) NIET -20 maar -15 cm. Sorry hiervoor. Er is ook een deel van de latten  (10 cm hoogte) uitgezaagd . Aldus is de helling minder steil. Was ik in mijn snelheids typen vergete te vermelden
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

#13
citaat:
Geplaatst door argilla

ik heb wel degelijk geschreven 9 lengtes van =/- 1 meter dat maakt toch om en bij de 9 m of niet ???
In je eerste bericht stond het er iets anders:
citaat:
Geplaatst door argilla

Dit over aan afstand van 9 lengtes rail (+/- 1 meter zeg maar)
En dat kun je heel anders opvatten.

ysbeer

#14
mijn ervaring is dat je zeker in en klimspiraal voor klimmen en dalen gewoon niets behoeft te doen als je de 2.5% niet te boven gaat.
Los zittende wagens is natuurlijk wel een ramp,maarja dar doe je met de decoder ook niks aan.
wim