Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

P8 verbelgischen

Gestart door rixke rail, 19 november 2008, 21:46:28 PM

rixke rail

Elders op het forum wordt de nieuwe Trix P8 de hemel in geprezen, ...
Terecht, zeer mooi model, maar wat met de oudere modellen van bv. Fleischmann ?
Ik wilde er een model TP IIIb (jaren '60) van maken, met elektrische lantaarns.

Zo ziet de 64.103 (Fleischmann 874167) er origineel uit.

Stap 1 : alle lantaarns zijn verwijderd.

Stap 2 : er moet ??n lantaarn bovenop de rookkastdeur geplaatst worden.

Stap 3-1 : we halen de onderdelen bij Paul Bellon.

Stap 3-2 : de baanruimers en elektrische lantaarns zijn geplaatst. Nu nog schilderen. (Stap 4)

Stap 5 : achter op de tender dienen deze lantaarns ook vervangen door dezelfde elektrische exemplaren, of toch niet ?

Wordt vervolgd ? Wat vinden jullie ervan ?
Modelspoorse groeten,
Eric.
P.s. : ik ga ervan uit dat deze lok zo rondgereden heeft, niet alle P8'en hadden blijkbaar dezelfde configuratie kwa verlichting !
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Michiel

Eric, ik volg je project met argusogen. Ik heb ondertussen een beeld liggen opsnorren van wat je zou willen bereiken om te kunnen vergelijken. De nieuwe lantaarns blijken inderdaad van het juiste type, maar misschien een tikkeltje groot (ik zwijg nu beter denk ik! [B)]). Ga je werkelijk die lantaarns laten "branden"? Ga je de buffers ook nog aanpakken, met het typische Belgische gat? Ga je...

Bon, ik denk da'k beter zwijg en languit ga zitten en genieten van wat nog komt. Eric, goe bezig! [^]


afbeelding van: "Livesteam - Ma passion des trains"
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kees-Jan

mooi hoor Eric, alleen:



[;)]

Kees-jan

dgrr57

Even in mijn database gezocht en volgende gevonden.

Hieronder een foto van de echte 64.103 waar men ziet dat het nummer hoger staat dan bij Fleischmann maar lager dan bij Kees-jan :



Ik vond wel dat dat nummer bij Fleischmann heel laag stond, maar blijkbaar kan dat bij de NMBS. Zie hier onder een foto van 64.002 met lage nummer :





Kees-Jan

ja kan dus ook. ik zag het nummer hoog staan op de eerder getoonde foto! ( zal maxi wel geschilderd hebben[:o)])

Kees-Jan

rixke rail

De lantaarns zijn in messing gegoten door Paul Bellon, inderdaad wat grof, zoals Michiel aanhaalt, maar weet iemand een alternatief ? En nee ze zullen dus niet branden, om dezelfde reden  !
Het vervolg : ondertussen fotomateriaal gevonden, waarop de tender te zien is, zonder lantaarns ! Dus weg ermee op ons model !


Er moet ook nog een extra lantaarnhouder (?) aangebracht, die heb ik zelf gemaakt met een fijne metaaldraad !



Edit : Het gat in de buffer heb ik proberen te simuleren met een zwart punt op de buffer !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Inderdaad, een mooi stukje werk.

Nu we het toch over de 64 hebben: heeft er al iemand een 64 gemaakt met zo'n ACFI installatie, zoals bv. met die ombouwset van PBModelbouw.
Met vriendelijke groeten
Peter

rixke rail

Dank U allemaal, voor Uw massale aandacht ! [B)]
Dat met die acfi, heb ik nog niet geprobeerd, maar ik beb wel ontdekt dat er nog iets niet juist is aan mijn lok, dankzij foto's teruggevonden met Patrick's geweldige zoekmachine !
In de versie die ik gemaakt heb ,staan er dingen teveel op ! [:o)]


Het onderdeel aangeduid met pijlen  1 en 2, de Knorr-voorverwarmer, verdween vanaf 1955 geleidelijkaan op de P8'en, daarmee uitgerust. Op de versie jaren '60 hoort die dus niet thuis !
Edit : tekst aangepast ! (foutje [:o)])
Wordt vervolgd ...
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

rixke rail

Vanwege de grote [B)] belangstelling : het vervolg.
 
64.103 zonder Knorr-voorverwarmer, wacht op finale afwerking :
- door het weghalen van voornoemde toestel, is er een deel van de linkse leiding weg ! (omcirkeld) Dit moet dus hersteld worden !
- Tevens zie je nu dat er twee "vleugels" uit de ketel steken ! Dit zijn de steunpunten van deel 1 van de K-v (zie foto hoger) en dienen dus weggesneden te worden !




Op de foto van de 64.149, de enige Belgische P8 met voedingsstoomdom, zien we, dat door deel 2 van de K-v weg te nemen (zie foto hoger), een gat achterblijft in de ketel. Dit dient  opgevuld met wat putty (omcirkeld), en de overbodige details weggesneden en opgeschuurd  !
Deze p8 had tevens trapjes op de ketel, om de toegang tot de zandkist te vergemakkelijken. Deze werden bijgevoegd, gerecupereerd van de recent verbouwde Eilzugwagen, het blijft dus in de familie !
Deze wacht op verdere afwerking :



Wordt vervolgd ... [?]
Edit op 21-02-2009 : wat meer uitleg en foto's bijgevoegd !
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

rixke rail

Al meer dan 400 keer gelezen ... [^]
Volgende onderwerp : de tender. Die dient ook wat aangepast te worden :
die koffer bak, met de witte pijl aangeduid, hoort op onze Belgische versie niet thuis !


Dus weg ermee ! Wegsnijden gaat vrij eenvoudig. Het onderdeel zit niet zo stevig vast !


Ik heb ook nog wat briketten toegevoegd en een "T-ijzer" (na een tip van Marc "Dieselfreak" Clarysse, merci man !) Ik heb daarvoor stuk (metalen) gietbraam in t-vorm gebruikt van onderdelen voor een ander model ! Dit moet uiteraard nog geschilderd worden !
De tender is nu ook van elektrische lantaarns (pbMM # 90508) voorzien.



Wat vinden jullie er tot nu toe van ?
Nog tips of kritiek ?
Modelspoorse groeten,
Eric.
Op naar de 500 ! [8D]
Edit op 07-12-2008 : tekst en foto's aangepast !
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

conducteur

In ??n woord: prachtig!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

doomslu

Om het met een klassieker te zeggen : doe zo voor, Rixke ! [:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dgrr57


Gerolf

Erg interessant, rixke [8D]
Dat T-ijzer, waar diende dat voor?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw