Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Beginnersbudget

Gestart door n/a, 16 november 2004, 13:52:39 PM

n/a

Hallo,

Ik zou misschien willen met modelspoortreinen beginnen, mijn probleem is dat ik niet weet waar ik moet met beginnen en hoeveel me dat gaat kosten. Wat denken jullie? Er stond in de supermarkt Aldi ook een treinset voor ?60 een paar weken geleden, hier kan ik misschien nog aangeraken. Is dit interessant om te beginnen?

Groeten

tonycabus

Als ik jou was, Gerrit, zou ik beginnen met te investeren in een abonnement op Modelspoormagazine! Zo gaat dat meestal. En dit forum goed in de gaten houden...
Dan heb je al een paar bakens en wegwijzers om mee te beginnen.
Voor de rest is het een beetje een kwestie van smaak en portemonnee.
Je kan direkt met heel dure spullen beginnen, maar ook met goedkopere beginsets valt heel wat aan te vangen. Ik denk aan Roco met zijn "Playtime"-reeks en de Piko "Hobby"-sets.
Digitaal beginnen kan je later wat geld doen besparen, maar informeer je vooral voor je wat koopt. Modelbouwtijdschriften zijn nu eenmaal een goede leidraad.
Kijk vooral ook naar de beschikbare ruimte! Overschat niets, maar onderschat ook jezelf niet.

Tony

1)Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
2) Alle mislukkingen zijn er gekomen door ??n keer te weinig te proberen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

Die van den Aldi zijn deze:

http://users.telenet.be/herman.lauvrys/MMaldi.html

Dat ziet er toch heel goed uit zulle.

tonycabus

Maar zullen niet lang meegaan, jongen! Ze zijn niet ?cht duur, al vind ik 60? veel voor zulke dingen. En erg Belgisch ziet me er dat ook niet uit... Voor een beetje meer krijg je v??????l beter!
Hoe oud ben je?
Wil je een Amerikaanse baan en landschap uitbeelden?
Ga eens in een behoorlijk gesorteerde zaak kijken: daar heb je keuze!
Daar krijg je ook service. Die dingen bij Aldi zijn in ??n lot aangekocht en op=op. Er zat ook een "Europese" set bij en een Thalys, die zijn eigenlijk interessanter want rijden hier in 't echt.
Maar die zijn allang uitverkocht hoor!
Waar woon je? Misschien kunnen we je een paar betrouwbare adressen doorspelen in jouw buurt.
Koop vooral niks waar je spijt van krijgt...

Tony

1)Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
2) Alle mislukkingen zijn er gekomen door ??n keer te weinig te proberen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

bartie

Hey,

Het zijn ook niet enkel de treintjes, h?! Sporen,besturing, seinen,bovenleiding,gebouwen (al dan niet zelfbouw),landschapsmateriaal,enz...
Zoals Tony al zei:eerst een abonnement op MSM nemen. Dan enkele winkels afgaan en prijslijsten vragen zodat je een idee krijgt wat dit alles kost. Maar voor je kan beginnen moet je zeer goed nadenken over wat je wil en wat voor jou belangrijk is. Is het sporen met treinen en rangeren het hoofdoel,of een prachtig landschap waar een stoomtreintje door tuft,... . Dan maak je een lijstje met alles wat je op je treinbaan zeker wil hebben,en dan kan je een spoorplan gaan maken aan de hand van bestaande spoorplannen of via software die men hiervoor verkoopt.
Ik ben indertijd begonnen met eerst een klein baantje te maken,dit is betaalbaar,je krijgt algauw resultaat en je kan alles leren en proberen zonder dat dit veel schade toebrengt. Als je dan analoog begint, en nadien aan je grote baan digitaal wil gaan rijden kan je de transfo nog gebruiken als voeding voor je verlichting op de baan bijvoorbeeld.
Als je sporen e.d. koopt op e-bay ben je ook goedkoper gesteld.
http://www.ebay.be
Veel plezier,
Bart

svvander

Hallo,

Dit was idd een interessante aan bieding in de Aldi, maar zoals Tony al vertelde... die digitale startset van Roco, is meer dan de moeite waard. Kost wel ?100 meer, maar je hebt wel meer voor je geld. Dus, misschien beter nog ff wachten. Of ondertussen MSM33 al eens lezen!

Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

locomotion

Inderdaad, met de startset van Roco zit je op het goede spoor. Ook de startset van M?rklin mag er wezen. Als M?rklinliefhebber zou mijn voorkeur uitgaan naar M?rklin. Eerlijk gezegd vind ik dat de startset van Roco net iets te duur wordt aangeboden. Volgens mij zijn er startsets van Roco voor 110 euro te krijgen, maar dan zonder Belgische loc. Ik denk dat de startset van de BR215 evenveel te bieden heeft, en ongeveer 110 ? kost.

locomotion

Johnnytrein

Eigenlijk zou je eerst en vooral moeten vertellen hoe groot de ruimte is waarover je beschikt en vervolgens moet je de keuze maken wil ik M?rklin 3 rail systeem of wil ik een van de 2 railsystemen gebruiken. Dan kun je beginnen met te bedenken wat wil ik uitbeelden een fantasie baan of een baan die zoveel mogelijk de werkelijkheid benadert.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

svvander

Inderdaad de ruimte is belangrijk, maar je kan al beginnen te dromen en te bouwen he! [:)]
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

n/a

Even voor de goede orde ook Marklin heeft tegenwoordig digitale startsets van 159 euro en digitale budget locs van 75 tot 85 euro (elocs met metalen kap en een goedkope decoder), waarin achteraf nog een geluidsdecoder kan worden ingebouwd.
Ze hebben zelfs hobby lichtseinen momenteel voor zo'n 9, 10 en 12 euro per stuk.

De tijd dat Marklin veruit duurder was dan de rest is echt allang voorbij.

svvander

M?rklin heeft inderdaad startsets die goedkoper zijn en budgetloc, maar niets Belgisch om mee te beginnen!!
Ik heb 2 jaar geleden zo'n digitale startset van M?rklin gekocht, heel leuk en goed, maar het enigste wat er ik er nu nog van over heb gehouden zijn de sporen. De besturing heb ik geruild voor een intellibox van Uhlenbrock (veel meer mogelijkheden), de loc's en wagons zijn verkocht en Belgische modellen zijn aangekocht. Dus uiteindelijk... Als je een Belgische startset kan kopen, moet je niet alles gaan veranderen, enkel misschien de besturing achteraf.

Greetz!
Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

n/a

Elke digitale startset heeft tegenwoordig een mobile station. Waarmee je in elk geval 10 jaar vooruit kan. Want zo lang denkt men met het nieuwe systeem vooruit te kunnen. De IB is nog gebaseerd op de 6021 en motorola. En kan niet met het nieuwe protocol dat gemaakt is door Esu overweg. Zonder een nieuwe IB te maken dan wel een hardware matige update uit te voeren. Al houdt Marklin uiteraard perfect rekening met terugwaartse compatibiliteit. Ook met de IB kan je locs met de nieuwe MFX decoder laten rijden en kan je tot 9 functies bedienen. Ik heb het zelf al gedaan. Werkt perfect. De locs hebben dan 2 motorola adressen.

Programeren is echter een compleet ander verhaal kan wel, maar is behoorlijk ingewikkeld. Met een mobile station doe je dat binnen een minuut. Het is kinderlijk eenvoudug dan.

Johnnytrein

@ Davy, hoe doe je dat programmeren dan en vooral wat programeer je dan. Ik heb zelf een startset 29811 met V221 en mobile station.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

n/a

zal er morgen een nieuw draadje overmaken. Nu vervuilen we deze draad alleen maar.