Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

lichtgeleiders of glasvezel

Gestart door Rikkie, 18 november 2008, 19:42:14 PM

Rikkie

Hallo,
weet er iemand waar ik fijne lichtgeleiders of glasvezelbuisjes/stokjes kan kopen? Zo ongeveer een 1.5 mm dik. Ik zou eens willen proberen om een soort eindsein te maken voor m'n stootblokken in N.8)
Thanks
Rikkie


Gizzmo

Hey Rikkie,

Ik zit met een gelijkaardig idee in mijn hoofd ...
Heb je al eens gedacht aan zo een ufo lamp? VEEL korte fibers
Moeten ze langer zijn, dan is het nu de moment [8D]
Zoek gewoon een goedkope kerstboom die aan het uiteinde van die lichtfibers heeft zitten ... en dan slopen maar [:D]

de fibers zijn niet van top kwaliteit, maar ze zijn wel bruikbaar denk ik.
Succes!
David

modeltreinbart

Ik maak ook gebruik van de fibers die in een ufo zitten. Je kan ze tegen woordig ook kopen in hand formaat voor een prikje maar je moet goed uit kijken.
groetjes bart
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Gerolf

Is een smd-ledje ter plaatse niet haalbaar? Dan zie je de lichtgeleider niet.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

hobbyist

Lichtgelieders uit de zogenaamde ufolampen gebruik ik ook. Wil je ze gebruiken voor de seinen dan zijn ze storend want je ziet ze altijd zitten. Kort plooien kun je niet want eenmaal gebroken laten ze weinig tot geen licht meer door. Dikke geleiders van 1.5mm vind je bij conrad als ik me niet vergis. Ik weet niet of deze wel geschikt zullen zijn voor dit doel. Als je ze bijwerken zodat ze op een sein gaan lijken vermoed ik dat het licht niet daar zal komen waar je het wilt hebben. Alleen de kopse kant zal verlicht zijn en niet de lichtgeleider op de zijkant. De lichtgeleider doorsnijden en dan met transparante lijm terug aan mekaar lijmen om ze in een hoek te plaatsen heeft geen zin.  Daarom ook ben ik voorstander voor het idee van Gerolf als je de lichtgeleiders storend vindt. Je kan immers wel beide uitproberen wat het beste voor u uitkomt.