Beginnen bij het begin...

Gestart door svvander, 19 april 2005, 16:29:37 PM

tonycabus

En Jacques Le Plat heeft dit ook in MSM beschreven. Staat in een ander draadje, wacht...Even een nieuwe sesie geopend, de "Zoek"-functie geactiveerd (helemaal boven rechts in de hoek!) en gevonden: in Nr. 20 was dat.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

rgp

Dag,

Er worden hier serieuze luxe-oplossingen voorgesteld.  Ge moet bijna een voetbaldveld hebben.
Een trein met 10 personenrijtuigen meet 3,25m.  Langer wordt al moeilijker en dit om 2 redenen:
1? Lengte van uw perron; lengte van uw station ! (3,25m + 2 wissels ? 25cm en twee bochten ? 80 cm straal (want anders zou uw trekkracht eens te klein kunnen worden) = 5.35m !
2? Hellingen: beperken tot 1,5 % of uwen trein blijft steken en grote stralen.

Bloksysteem: kortste blok moet NIET  langer zijn dan langste trein.  Een trein mag gerust 2 blokken bezetten.  Is van toepassing bij De Pijl sinds 1980 !

Aantal blokken per rijrichting: bij X treinen heb je minimaal 2X+1 blokken nodig, dwz 3 treinen geeft 7 blokken.

Roland

Gerolf

Sven,
Op mijn site kom je via constructie->onderbouw bij 'spoordragers' terecht. Daar beschrijf ik (kort) mijn klimspiralen. Ik heb het artikel van Leplat in MSM 20 inderdaad ook gebruikt.

Roland heeft natuurlijk gelijk als hij zegt dat een trein meerdere blokken kan bezetten, en dat je klimspiralen zeker groot genoeg moet maken om geen te steile helling te krijgen.
Overigens, Roland, ik beschik niet over een voetbalveld, wel over 20m2 nuttige ruimte. Die banen die beschreven zijn in Model Railroader, d?t zijn soms voetbalvelden. Maar ze zijn w?l geschikt om idee?n uit te halen...

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

karthuizer

Via de website van Gerolf kun je bij links doorklikken naar de website van Hubert Billiet, daar staat een beschrijving van een klimspiraal met C-rails.


..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..


Johnnytrein

Sven neen ik heb momenteel geen baan en bijgevolg geen spiraal.Ik gaf deze link enkel ter informatie. Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

svvander

Nu, van luxeprobleem gesproken: een nieuw huis, betekent ook nieuwe onbekende ruimtes. [:)] Kan mijn baan misschien wel verdubbelen. Da is ook al ni mis he. (heb nog kunnen onderhandelen met de vriendin, kan tot 20m? krijgen)

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

erik de noorman

Sven,

Al eens gedacht aan een kopstation (met tuin) in een ruime bocht (de laaste meter wel recht leggen voor gemakkelijk te kunnen koppelen en ontkoppelen) .En schuin over de baan een paradestrek met aan beide einde een verborgen keerlus met eventueel een opstelspoor + aansluiting op het kopstation. Indien de paradestrek enkelsporig maak je van elke keerlus een blok. Waanneer ze dubbelsporig is en altijd in dezelfde richting wordt bereden kan je de paradestrek ook als blok indelen. Veel rangeerwerk en vrij lange treinen mogelijk. Indien een baan met vlak landschap zou ik het houden op een station anders oogt het nogal onrealistisch.
Het is maar een idee.

Erik

svvander

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Sven,

Al eens gedacht aan een kopstation (met tuin) in een ruime bocht (de laaste meter wel recht leggen voor gemakkelijk te kunnen koppelen en ontkoppelen) .En schuin over de baan een paradestrek met aan beide einde een verborgen keerlus met eventueel een opstelspoor + aansluiting op het kopstation. Indien de paradestrek enkelsporig maak je van elke keerlus een blok. Waanneer ze dubbelsporig is en altijd in dezelfde richting wordt bereden kan je de paradestrek ook als blok indelen. Veel rangeerwerk en vrij lange treinen mogelijk. Indien een baan met vlak landschap zou ik het houden op een station anders oogt het nogal onrealistisch.
Het is maar een idee.

Erik



Hey Erik,
Tot aan het kopstation met tuin kan ik nog volgen... maar wat erachter komt begrijp ik niet al te goed. [:I] All? ik begrijp het wel zenne, maar zie het ni echt practisch voor mij.


Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

erik de noorman

Sven,

Dus een baan in U vorm.
Sven ge laat de inrit van uw kopstation in het middenstuk van de U baan starten ge maakt een flauwe bocht naar links en laat het kopstation eindigen op de linkse poot van de baan. Ge kunt het statdiongebouw haaks of evenwijdig op de perronsporen plaatsen.
De tuin legde in het verlengde van de perronsporen die recht aan recht liggen op de linkerpoot. Uw paradestrek trekt ge van de rechterpoot diagonaal naar de linker bovenhoek van de U vorm. Ge verwerkt eveneens in de linkerbovenhoek en op het uiterste van de rechterpoot uw keerlussen.Eventuul iedere keerlus met een extra opstelspoor Vanuit de keerlus op de rechterpoot maakt ge uw aansluiting op de inrit in het middenstuk van uw station. Als uw paradestrtek dubbelsporig is(hondebeen)en altijd in dezelfde richting wordt bereden deelt ge het op in blokken zoals ik al eerder gezegd heb.

Erik

svvander

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Sven,

Dus een baan in U vorm.
Sven ge laat de inrit van uw kopstation in het middenstuk van de U baan starten ge maakt een flauwe bocht naar links en laat het kopstation eindigen op de linkse poot van de baan. Ge kunt het statdiongebouw haaks of evenwijdig op de perronsporen plaatsen.
De tuin legde in het verlengde van de perronsporen die recht aan recht liggen op de linkerpoot. Uw paradestrek trekt ge van de rechterpoot diagonaal naar de linker bovenhoek van de U vorm. Ge verwerkt eveneens in de linkerbovenhoek en op het uiterste van de rechterpoot uw keerlussen.Eventuul iedere keerlus met een extra opstelspoor Vanuit de keerlus op de rechterpoot maakt ge uw aansluiting op de inrit in het middenstuk van uw station. Als uw paradestrtek dubbelsporig is(hondebeen)en altijd in dezelfde richting wordt bereden deelt ge het op in blokken zoals ik al eerder gezegd heb.

Erik



Ha ja, inderdaad, zo had ik het ook nog niet bekeken. Ik weet dus wat ik nog allemaal ga mogen doen. Tekenen, meten, teken, meten... leuk, da hoort er bij!
Bedankt voor de tips mannen. Ze zullen ni enkel voor mij van toepassing zijn, maar waarschijnlijk ook voor vele van onze mede-modelspoorbaanders!

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

"Ik weet dus wat ik nog allemaal ga mogen doen. Tekenen, meten, teken, meten... leuk, da hoort er bij!"
Sven, ergens op dit forum was een draad over baanplannen, met de bedoeling via photobucket of yahoo plannen te posten en mekaar te helpen bij de ontwikkeling van een baanplan. Is het misschien een idee om daar verder te praten?

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Dat kunnen we zeker! Laat ons daar is gaan zien... eerst ff zoeken waar die is.

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

rgp

Dag,

Gerolf, je hebt zeker gelijk wat Model railroader betreft.  20m? is misschien geen voetbalveld, maar toch niet onaardig.

Ikzelf beschik over ongeveer dezelfde ruimte en als je dan met minimumstralen wenst te werken van 75 cm en hellingen beperkt tot 2% dan wordt die ruimte plots .... klein.

Roland

Gerolf

Ik heb minimumboogstralen van 55cm op verdekte delen, en 100cm op zichtbare. Een plan ontwerpen is inderdaad een stevig puzzelwerk, en de ruimte is altijd te klein (of zijn we zelf misschien te gulzig?)
Ik weet dat als ik ooit opnieuw zou beginnen, het mushroom-idee uit MR zeker zou overwogen worden, samen met het overvloedig gebruiken van visuele scheidingen: je bespaart heel wat ruimte en je kan toch veel verschillende landschappen en thema's in ??n baan verwerken.
Ik zou zeker ook mijn 'loopruimte' een stuk breder maken, en niet meer overbruggen.

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

brinkie

CiteerGeplaatst door Max

Daar is een heel simpel bloksysteem voor, jaren geleden zelf ontwikkeld en het bestaat uit een simpele bezetmelder een relais en een optrek en afrem automaat. En bij dat systeem maakt het niet uit of de motor voor of achter in de samenstelling is opgenomen.
Het gedeelte tussen de stoppunten wordt omgeschakeld van het achterliggende stoppunt naar het voorliggende stoppunt. Zo KISS is het.



Max, kun jij het schema van dat bloksysteem hier op de site plaatsen zodat meerdere medespoorders het kunnen gebruiken. Naar mij mailen mag ook,alvast bedankt.
mailto:covandenbrink@wanadoo.nl

Co van den Brink.
Co van den Brink.