Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Beginnen bij het begin...

Gestart door svvander, 19 april 2005, 16:29:37 PM

svvander

Of herbeginnen met iets nieuw! Waar ik het eigenlijk over heb is het volgende: bij het maken van plannen voor een nieuwe baan, moet je met verscheidene zaken rekening houden. E?n van deze zaken is op voorhand voorzien met hoeveel treinen je tergelijkertijd zou willen rijden.

Is er een gouden regel voor deze zaken? Ik had graag bij de opbouw van een nieuwe baan, de mogelijkheid gehad om verschillende treinen met een iets langere sleep wagons te laten rondrijden. Wat moet ik voorzien?

Ik was al is gaan zien op de site van Gerolf... staat veel interessante info op! 8D

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

tonycabus

H????l v??????l rijlengte[;)]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

svvander

citaat:
Geplaatst door tonycabus

H????l v??????l rijlengte[;)]

Tony







Da is inderdaad al een heel goe begin... [:)] Maar met ruimte valt te goochelen he. Ik zou alleen enkele voorbeeld moeten zien te vinden.
Mijn idee was een soort u-vorm te maken van ongeveer 8m?. Zowel breedte als lengte gebruiken dus.
(Heb al een kamer gereserveerd in ons nieuw pand... zal de moeite worden!)[;)]

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

FREMO e.V. - afd België

@ Sven,

Wat ??n van de basis regels mag gelden, is dat een normale serieuse trein gemiddeld een lengte heeft van 4,5 tot 6 meter lengte. Dit vooral indien je met dubbel traktie en wagen samenstelingen wenst te rijden van 12 ? 14 personenwagens op schaal of 24 ? 26 gewone goederenwagens.

Indien je met een blokssteem (het welke het ook zij) wenst uit te rusten, dien je in minstens 4 blokken vrij te hebben voor een vlot verkeer. Dan heb je nog marge om treinen in te brengen of uit te nemen. Ja die dingen gebruiken ook tijd.

Ook indien je wenst een verschillend treinbeeld op jou toekomstige baan te laten evalueren, dan kan je ook het best zien van een groot schaduwstation te hebben, zodat je deze formaties voor een tijdje kan weg zetten.

Verder en dat zeker eerst en vooral, is op welke hoogte (vanaf de grond), dat je jouw treinen wenst te zien rondrijden in jouw toekomstig decor. Vogelperspectief of diepte?

Dat eventjes als eerste gedachte en hulp. Wat denk je hiervan?

Mvg
FREMO e.V. - Afd Belgi?

PS; Ben zelf bij een vriend aan een baan aan het uitwerken (reeds bijna 4 jaar), gedeeltelijk Belgisch, stukje Frankrijk en een deel Zwitserland. Totale spoorlengte zo'n 575,-meter en hebben deze principes gehanteerd met een verhouding van 55/45 ( treinen / omgeving ).
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

svvander

citaat:
Geplaatst door FREMO e.V. - afd Belgi?

@ Sven,

Wat ??n van de basis regels mag gelden, is dat een normale serieuse trein gemiddeld een lengte heeft van 4,5 tot 6 meter lengte. Dit vooral indien je met dubbel traktie en wagen samenstelingen wenst te rijden van 12 ? 14 personenwagens op schaal of 24 ? 26 gewone goederenwagens.

Indien je met een blokssteem (het welke het ook zij) wenst uit te rusten, dien je in minstens 4 blokken vrij te hebben voor een vlot verkeer. Dan heb je nog marge om treinen in te brengen of uit te nemen. Ja die dingen gebruiken ook tijd.

Ook indien je wenst een verschillend treinbeeld op jou toekomstige baan te laten evalueren, dan kan je ook het best zien van een groot schaduwstation te hebben, zodat je deze formaties voor een tijdje kan weg zetten.

Verder en dat zeker eerst en vooral, is op welke hoogte (vanaf de grond), dat je jouw treinen wenst te zien rondrijden in jouw toekomstig decor. Vogelperspectief of diepte?

Dat eventjes als eerste gedachte en hulp. Wat denk je hiervan?

Mvg
FREMO e.V. - Afd Belgi?

PS; Ben zelf bij een vriend aan een baan aan het uitwerken (reeds bijna 4 jaar), gedeeltelijk Belgisch, stukje Frankrijk en een deel Zwitserland. Totale spoorlengte zo'n 575,-meter en hebben deze principes gehanteerd met een verhouding van 55/45 ( treinen / omgeving ).




Mmmm... ja, zo had ik het eigenlijk nog niet bekeken. Bedankt voor de tips.[:p]
4,5 tot 6 m lang, is echt wel heel lang... dat zal vrees ik niet lukken, tenzij ik meer ruimte ter beschikking zou krijgen. Inderdaad een bloksysteem moet ook uitgedokterd worden, niet evident.
Hoe groot is zo 1 blok eigenlijk? Ik vermoed dat menig (her-)beginner, hier niet direct bij stilstaat.

Dit zou mijn 2de baan worden: mijn eerste was opgebouwd uit het simpele principe van het ovaal. Met dubbelspoor en klein rangeer gedeelte. Zoals menig beginner zal proberen zijn eerste stapjes in de modelspoorwereld zal zetten, denk ik.

Nu wordt ik al iets veeleisender: met de aanschaf van de IB, zijn de mogelijkheden ook al veel uitgebreider. Minimaal 4 treinen ter gelijkertijd die kunnen rondrijden, is dan ook een must!
Het wordt dus een baan naar Belgisch voorbeeld (gedeeltelijk naar voorbeeld van de realiteit en een gedeelte fictief), met fictieve benamingen. Het zal een baan worden in periode IV - V. Dubbelspoor, waar mogelijk, groot rangeergedeelte, een industriegedeelte (beiden met een groot aantal parallele sporen die aan elkaar gelinkt worden door wissel, heel realistisch) en 2 stations. (Het concept zit al in mijn hoofd, maar dit kan dus nog sterk veranderen).
De bedoeling is, dat sommige gedeeltes met K-sporen wordt opgebouwd en een kleiner deel met c-sporen gebouwd zal worden.

Een schaduwstation op een ander niveau (lees 30cm lager), zou een oplossing kunnen zijn.
Het zal dus ook vanuit een vogelperspectief te bekijken vallen. (rare zin, maar bon).

Ik heb nog maar juist mijn huidig baan afgebroken en ik sta al te popelen om mijn nieuwe baan op te bouwen. Nog enkele weken gedult.[xx(]

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

tonycabus

Precies ivm een bloksysteem zei ook daarstraks: h????????l veel rijlengte. Met M* kunnen je stopsecties korter en je blokken ook omdat de sleper van je lok en je stuurstandwagen evt niet met mekaar zijn verbonden, maar bij 2r= en DCC moeten je blokken v??l langer zijn dan je langste trein, want hij kan pas beginnen te remmen als de laatste as over de sectiescheiding is.
elk wiel verbindt namelijk de remsectie weer even door met de hoofdbaan, en zolang dat duurt wordt het "remsignaal" vervangen door een volwaardig signaal. Of je moet voor duurdere oplossingen kiezen die een commando naar de lok sturen.
Dit even ter herinnering voor DCC-liefhebbers.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

Tony,

Daar is een heel simpel bloksysteem voor, jaren geleden zelf ontwikkeld en het bestaat uit een simpele bezetmelder een relais en een optrek en afrem automaat. En bij dat systeem maakt het niet uit of de motor voor of achter in de samenstelling is opgenomen.
Het gedeelte tussen de stoppunten wordt omgeschakeld van het achterliggende stoppunt naar het voorliggende stoppunt. Zo KISS is het.



n/a

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Precies ivm een bloksysteem zei ook daarstraks: h????????l veel rijlengte. Met M* kunnen je stopsecties korter en je blokken ook omdat de sleper van je lok en je stuurstandwagen evt niet met mekaar zijn verbonden, maar bij 2r= en DCC moeten je blokken v??l langer zijn dan je langste trein, want hij kan pas beginnen te remmen als de laatste as over de sectiescheiding is.
elk wiel verbindt namelijk de remsectie weer even door met de hoofdbaan, en zolang dat duurt wordt het "remsignaal" vervangen door een volwaardig signaal. Of je moet voor duurdere oplossingen kiezen die een commando naar de lok sturen.
Dit even ter herinnering voor DCC-liefhebbers.


Tony, dit is niet waar voor diegene die met een PC (Koploper) rijden.
Zo algemeen als U het daar stelt is het zeker niet.

Henk,
N, IB, Koploper, III-IV
Web: //www.funkyrail.nl

tonycabus

Maar ik denk ook aan de anderen, Funky, met alle respekt voor Paul en de anderen...
Een grote meerderheid voelt niks ervoor hun PC daarvoor te gebruiken.

En Max, met M* is er inderdaad ook niet veel probleem aan, maar de DCC standaard is wat betreft ABC nog niet overal ge?mplementeerd, al komt dat!!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Even terug voor Sven:
Zelf hanteerde ik een regeltje: 75cm voor stoppen, 75cm voor optrekken, langste trein 2,5m (dat zijn ongeveer 8 rijtuigen achter een loc): dit opgeteld geeft een minimale bloklengte van 4 meter.
Voor een vlot verkeer bij een bloksysteem moet je inderdaad drie of vier blokken 'vrij' hebben. Vooral de klimspiralen op mijn baan zorgen voor extra rijlengte (en extra blokken dus). Het rondlopende baangedeelte is bij mij op die manier ongeveer 2x70 meter, ofwel 13 blokken per rijrichting.
Ik denk echter dat je je eerst moet afvragen wat je wil voor een baan: vooral rijden, of vooral rangeren, of vooral ..., of vooral ...
Als je bij iemand aan oude spoorwegjournaals kan geraken: de artikelreeks van Ger Moes 'waar zijn we nu mee bezig' kunnen erg inspirerend zijn - dat waren ze in ieder geval bij mij toch!
Al gedacht aan een baan met zichtbare verdiepingen, trouwens? Dan heb je ineens dubbel zoveel baan in je ruimte. In Model Railroader staan regelmatig plannen voor dergelijke 'mushroom'-constructies. Als ik opnieuw zou beginnen ...

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Even terug voor Sven:
Zelf hanteerde ik een regeltje: 75cm voor stoppen, 75cm voor optrekken, langste trein 2,5m (dat zijn ongeveer 8 rijtuigen achter een loc): dit opgeteld geeft een minimale bloklengte van 4 meter.
Voor een vlot verkeer bij een bloksysteem moet je inderdaad drie of vier blokken 'vrij' hebben. Vooral de klimspiralen op mijn baan zorgen voor extra rijlengte (en extra blokken dus). Het rondlopende baangedeelte is bij mij op die manier ongeveer 2x70 meter, ofwel 13 blokken per rijrichting.
Ik denk echter dat je je eerst moet afvragen wat je wil voor een baan: vooral rijden, of vooral rangeren, of vooral ..., of vooral ...
Als je bij iemand aan oude spoorwegjournaals kan geraken: de artikelreeks van Ger Moes 'waar zijn we nu mee bezig' kunnen erg inspirerend zijn - dat waren ze in ieder geval bij mij toch!
Al gedacht aan een baan met zichtbare verdiepingen, trouwens? Dan heb je ineens dubbel zoveel baan in je ruimte. In Model Railroader staan regelmatig plannen voor dergelijke 'mushroom'-constructies. Als ik opnieuw zou beginnen ...

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/



4 meter???? Ammaai dan heb ik maar 2 blokken per rijrichting. [:D] Moet het is goed uitdokteren, misschien dat ik nog een meter of 2 meer krijg van de vriendin [:p]
Het zou eigenlijk een beetje een mix moeten worden... maar omdat ik toch een industriegedeelte voorzie, vooral rangeren.

Een baan met zichtbare verdiepingen? Wat bedoel je daar juist mee?





Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

Sven,
Zichtbare verdiepingen: als je een baan in meerdere niveaus bouwt, en beide 'verdiepingen' als baan ook afwerkt en dus 'zichtbaar' maakt voor het publiek.
Zo kan je bovenaan bijvoorbeeld een parade-baanstuk hebben, en onderaan wat industrie langs een zijspoor, met rangeermogelijkheden. Door gebruik te maken van klimspiralen komen je treinen op alle niveaus. In de laatste edities van Model Railroader staan hier weer knappe voorbeelden van.
Maar ik begrijp dat je vooral rails tekortkomt ...

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Ahzo, ja da kan inderdaad mooi zijn. Ok, nog een uitdaging die kan overwogen worden: een klimspiraal... [:)] Hoe maak je dit met M?rklin-sporen?

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

svvander

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

http://eipo-praezisionsmodelle.de/Produkte/Steigungswendel/Steigungswendel_Info/Foto_grosser_Steigungswendel/foto_grosser_steigungswendel.html kijk eens op deze site Sven. Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about



Dit is blijkbaar enkel voor Spoor N... Maar ik vermoed dat dit ook wel bestaat voor H0 en... voor 3-rail. Zelfmaken, lijkt me ook wel een optie. Trouwens, Gerolf, heb jij dit niet zelf gemaakt?

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be