Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Oude koppelingen > naar kortkoppeling ?

Gestart door NowWhat, 16 november 2008, 21:08:29 PM

NowWhat


ik heb recentelijk een partij(tje) oude wagons van vooral Piko op de kop kunnen tikken, met oude koppelmechanismes:

imghttp://s382.photobucket.com/albums/oo265/chrisby_photos/oude_koppeling_piko.jpg/img

Al mijn ander materieel rijdt kortgekoppeld met marklin-koppelingen, en ik vroeg me af of er iemand dergelijke oude knarren al verbouwd heeft zodat ze een NEM-koppeling aankunnen;
en indien ja ... dan graag een woordje uitleg of een prentje !

alvast dank bij voorbaat.


 

Gerolf

Ik ben er zelf nog niet mee begonnen, maar ik heb ook nog verschillende oude locs, wagons en rijtuigen die hierop liggen te wachten.
Er bestaan kortkoppelmechanieken die je kan inbouwen. Het beste merk ontgaat me even (Ribu?), maar de traditionele merken (M?rklin, Fleischmann, ...) hebben die mechanieken ook. Er is altijd wel wat vijl- en snijwerk nodig.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bollen neus

Symoba kortkoppelstukken en NEM schachten die erover schuiven te verkrijgen bij verschillende winkeliers.Ga deze hier op forum niet vernoemen zoals gevraagd om geen extra reclame te maken.

Gtoeten, Eric alias bollen[:o)]neus.

eddy

Heb enkele foto's staan op het draadje,denkpiste waar zijn we nu mee bezig,op pagina 59.Ivm het aanbrengen van een kortkoppelingsmekaniek van Roco onder een Lima containerwagen.
Voor meer info graag een mailtje.

groeten eddy

Rochevalien

Luc,die "oude knarren" van Piko waren hun tijd v?r voorruit en hadden al een heel goede detaillering ?n goede werkende koppelingen die nog volgens de nem norm zijn ook.
Ik heb een hele resem van die goedkope (maar mooie)Piko wagons en heb dus de koppelingen NIET veranderd.
Als jij nu al je materieel wil standardiseren en voorzien van een normschacht kan jij daar bv de Roco koppelingshouders onder plaatsen of die van Symoba.
Moeilijk is dat niet hoor,gewoon de oude koppeling verwijderen,de onderkant vlakfrezen maar alleen waar de nieuwe normschacht moet komen en die er dan onderlijmen.Het spreekt natuurlijk voor zich dat er geen lijm IN de normschacht mag komen .
Uiteraard is deze werkwijze toepasbaar voor alle ,oudere wagons.
Ik ben persoonlijk wel gestopt met het kopen van oudere wagons die geen normschacht of assen hebben die op code 75 rails kunnen rijden.

Gerrit

dgrr57

Het is in het duits en het gaat over M?rklin, maar de foto's zijn duidelijk genoeg : HIER.

En als je Symoba koppelmechanismen wilt kopen, gewoon HIER, bij Symoba.
Een mailtje sturen met uw bestelling, twee dagen daarna pakje in de brievenbus met factuur. Sneller en beter kan niet [:)].

Kees-Jan

Ja het kan zoals al aangegeven is. Hier staan ook ongeveer 100 piko wagens met de normale "oude" koppeling. Ik heb er voor gekozen om ze te laten zitten daar het me het niet waard is om de wagons om te bouwen! (te duur). Daarbij boeit het me minder als het goederenwagens zijn met iets meer afstand er tussen(maar das persoonlijk natuurlijk).

Het enige wat ik gedaan heb om ze op "moderne" rails te laten rijden is er nieuwe Piko assen in te zetten ipv de oude aluminium assen. Nu bolt alles mooi over de roco rails.

Kees-jan

NowWhat


Zoals verwacht een volledig en duidelijk antwoord ...

Bedankt aan allen.
Ik ga het met enkele wagons eens proberen met de ombouwsets van Roco.


 

Kees-Jan

Let even op bij de Roco setjes. Er zijn twee versies voor elk met een verschillende wagenlengte.

succes,

kees-Jan

en plaats de foto's alhier!

NowWhat


Er is inderdaad de roco 40343 voor wagons met een max. lengte van 14cm, en dan de 40344 voor de langere wagons.

Ik maak in het proces wel een paar fotootjes, maar even geduld, ik moet nog tijd vinden om tot in een winkel te geraken. (zucht)