Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

wisselaandrijving

Gestart door ruben13, 16 november 2008, 17:52:41 PM

ruben13

Ik heb van iemand oude wissels gekregen waar bij de wissel word verplaatst met een spoel.
nu wil ik deze wissels met een gewone schakelaar laten werken maar de spoel word dan te warm hoe kan ik dit oplossen ?? (een printje maken ??)
IMGhttp://i37.photobucket.com/albums/e75/ruben13w/wiissle.jpg/IMG

Peter

Een "moment"schakelaar gebruiken. Indien je aandrijving geen eindafschakeling heeft zouden de spoelen wel eens door kunnen branden
(sneller dan je denkt[:0])
Met vriendelijke groeten
Peter

ruben13

kan ik zo"n eindafschakeling zelf maken

Peter

Nogal moeilijk om zelf te maken, mar waarom eigenlijk?
Op de meeste beurzen vind je wisselschakelaars van zowel M?rklin, Fleischmann, enz. voor een spotprijs.
Met vriendelijke groeten
Peter

ruben13

om dit in een bediening paneel te verwerken

Rochevalien

Als het voor in een zelfbouw bedieningspaneel is ,zou ik drukknoppen nemen.Je kan dan bv voor het rechtdoorgaand spoor de rode nemen en voor het afbuigende ,de groene .
Je geeft dus maar een impuls aan de wisselspoelen ,er is dus geen gevaar voor het doorbranden van de wisselspoelen.
Je kan ook druknoppen gebruiken voor de sporen van spanning te voorzien (bv in een station of opstelbundel)+
Het gevaar op botsingen doordat je een schakelaar hebt laten opstaan wordt dan volledig vermeden.

Gerrit

Stefan Appelmans

Er bestaan ook schakelaars die altijd op het neutral punt terugkomen, zo geeft je maar een "top" links of rechts en de spoelen kunnen geen kwaad. Maar meestal , gelijk Gerrit het zegt, gebruikt men duwknoppen, "normaal open".
stefan.