Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Mehano stopt er mee

Gestart door DasBert33, 16 november 2008, 17:20:21 PM

Sicco

#30
citaat:
Geplaatst door Peter

Een bedrijf dat die overkoopt moet wel kapitaalkrachtig zijn, en dus niet zoals hierboven gesuggereerd, een of andere winkel in Belgie,


Er is niets 'gesuggereerd' en ook zeker niet over 'een of andere winkel'. Even afgezien van dat er in de eerste plaats niets gesuggereerd is, is Van Biervliet niet een of andere winkel, maar heeft het wel degelijk een eigen merk modeltreinen (B Models), bovendien is het slechts genoemd als ??n van de opties, waarbij ook LSM genoemd is. Niemand zal ook ?lle mallen willen (en kunnen) overnemen.

Peter

#31
Blijkbaar hebben we een verschillende interpretatie van het woord suggereren. Maar goed ieder zijn idee.[8D]
Of het nu Van Biervliet, LSM, Olaerts of wie weet ik wordt, het belangrijkste is een overnemer.
Er zijn namelijk nog andere "spelers" op de markt.
Op het Stummi (en andere) forum wordt gemeld dat de Firma "Kader"  de Firma Sanda Kan overneemt. Die maken produkten voor een hele resem modelspoorfirma's, o.a.M?rklin
Om bij Mehano te blijven: die maakten ook nog modellen voor andere modelspoormerken zoals bv. Lenz spoor 0 modellen, voor NOCH enz.
Benieuwd in wat dat gaat resulteren.
Met vriendelijke groeten
Peter

Rochevalien

#32
ik denk dat geen enkele winkelier( als die ze nog allemaal op een rij heeft) het in zijn hoofd gaat halen om een merk of zelfs maar een deel ervan op te kopen.Daar komt een aardig geldbedrag bij kijken en dat kan/wil een "kleine zelfstandige" daar niet voor opbrengen.

Als ik het zo lees in dat bericht van dat Engels forum zullen er in het verre oosten maar 3 grote fabrikanten overblijven die een hele boel merken maken.Die merknamen zullen wel blijven (naambekendheid is niet onbelangrijk) maar in het assortiment toebehoren zal wel zwaar gesnoeid worden.Het is bv te gek om voor elk ander merk verschillende sporen,transfos ed te maken.Je zal misschien nog een goedkope en een duurdere(fijner afgewerkt) overhouden.

Gerrit

tufken

#33
In de Sloveense pers:

Mehano bo odpustil vse zaposlene

Izola - Izolska tovarna igra? Mehano se ?e nekaj let soo?a s te?avami, sedaj pa se je lastnik odlo?il, da preneha s proizvodnjo in odpusti ve? kot 140 delavcev.



Oba sindikata sta v ponedeljek dobila obvestilo o odpovedi vseh pogodb o zaposlitvi in vabilo na posvet, ki bo v sredo na sede?u dru?be v Izoli.

Vse od menjave lastnika se v izolski tovarni igra? izmenjujejo slabe novice. Pred dvema letoma je brez dela ostalo okoli 75 delavcev, konec leta so se delavci odlo?ili za stavko in zahtevali popla?ilo zaostalih pla? ter dvig bruto dohodka. Z vodstvom so delavci pozneje dosegli dogovor.

V za?etku leto?njega leta je brez dela ostalo 20 delavcev, avgusta letos pa ?e 17.
Sindikat bo zahteval popla?ila za delavce

Obalna sindikalna organizacija KS 90 bo prek pravnih slu?b poskrbela, da bodo delavci Mehana dobili pla?ano vse, kar jim pripada, je danes dejal generalni sekretar sindikata Peter Majcen.

Za sredo je sklican uradni sestanek lastnikov in predstavnikov obeh sindikatov. V vodstvu podjetja danes za pojasnila niso bili dosegljivi.



STA
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


Michiel

#34
Zouden er hier op het forum zijn die het Sloveens, of misschien iets Slavisch machtig zijn? Dat zou een beetje kunnen helpen in het interpreteren van de nuances.

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

tufken

#35




" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


modeltreinbart

#36
Wat ik er van kan uit maken is . Dat is dat er 140 ontslagen vallen in de vestiging in Izola. Er zullen ongeveer een 75 ontslagen afvloeien door natuurlijke afvoeilingen (pr? pensioengerechtigde leeftijd) .
Maar de syndikale organisatie KS90 gaat nog rond de tafel zitten met de directie althans de generale secretaris van de syndykal; Peter Majcen.
Zelf ken ik geen sloveens maar ik denk dat ik er niet ver van zou kunnen zijn.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

MARKLINRIJDER

#37
Dit staat er:

Mehano gaat alle werknemers ontslagen

Izola - speelgoedfabriek Mehano was al jaren in de moeilijkheden, maar nu heeft de eigenaar bepaald op met de productie te stoppen en alle 140 te ontslagen.

Over deze beslissing werden beide vakbonden maandag ingelicht, en woensdag gaan ze in Izola betogen/vergaderen.

-afbeelding-

Al sinds Mehano van eigenaar is veranderd ging het financieel niet goed. Twee jaar geleden werden al 75 werknemers ontslagen, ze eisten uitbetaling van achterlopende loon en slaagden in om een akkoord te bereiken met de werkgevers.

Vorige jaar nog 20 en vorige Augustus nog eens 17.
De vakbond eiste een ontslagspremie voor de ontslagen werknemers.

Via een rechtzaak eist de vakbond KS 90 dat aan de werknemers alles uitbetaalt moet worden wat van hun is (de laatste 140), verklaarde vandaag de hoofdsecretaris van de vakbond, Peter Majcen.

Voor woensdag werd een vergadering gepland met de eigenaar en beide vakbonden.

STA

Ralf Wittkamp

#38
Hello.
I believe you don't know, what you are writing. There was definetly no sample of a new Siemens loco at the Mehano booth at Cologne. There were 2 samples of the Vossloh 333.3 viewable on the booth.

http://www.mehano.si/?PID=21&CID=40&ID=759

greetings
Ralf Wittkamp

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Het lijkt mij verstandig,gewoon af te wachten.
De bank problemen van de laatste weken hebben nu toch wel duidelijk gemaakt wat geruchten en doem denken alles kan uit richten.
Volgens de duitse importeur (gevraagd in keulen 5 nov)is er wel iets mis maar is het nog niet zo dat alles nu meteen kapot gaat.
Er stonden zelfs prototype van een nieuwe siemens diesel op de stand.
En inderdaad ERTEL zou toch wel gek zijn om geld te steken in en kapot bedrijf,die jongens zijn toch ook niet gek.
Wim

 

Anarchy

#39
07/01/09
Mehano leeft
Het was eventjes onduidelijk hoe de situatie voor Mehano in de toekomst nu zou verlopen. Zoals we konden vermoeden trekt Mehano met zijn inboedel naar China en is het daar reeds gestart met haar productie. Het eerste model is intussen aangekomen. Het is een loc G1206 van Vossloh/Mak in de kleuren van een Duitse priv?maatschappij. Een loc die opvallend veel gelijkenis vertoond met onze Belgische reeks 77/78. Opvallend is dat de handgrepen niet meer in kunststof zijn, maar in metaal. Dit komt ten goede van de stevigheid van de modellen.  Hopelijk is de kunststof eveneens van een stevigere kwaliteit. Op de site van Mehano vinden we hierover echter nog niets terug. Opvallend is wel dat Rocky Rail op deze site nog steeds als Belgische invoerder vermeld staat.

ERVIN

#40
Vanwaar je deze informatie hebt weet ik niet, maar als dit waar is, dan ziet het er opnieuw h??l erg goed uit voor ons.[:p]

Laat ons hopen.

dgrr57

#41
citaat:
Geplaatst door ERVIN

Vanwaar je deze informatie hebt weet ik niet, maar als dit waar is, dan ziet het er opnieuw h??l erg goed uit voor ons.[:p]

Laat ons hopen.



Tekst is gemakkelijk te herkennen (voor mij toch).

Bron zou altijd moeten vermeldt worden [;)]

Chris

#42
Er is een kern van waarheid in.
Niet te men, komen ALLE reeds uitgegeven G1206 modellen reeds uit China.

Gerolf

#43
Ik hoop dat dit een doorstart betekent [:)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

#44
zou goed zijn voor de nog enkele ontbrekende 51's

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem