Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Liberaliseren van het Spoor ...

Gestart door B-Modelbouw, 14 november 2008, 12:03:52 PM

n/a

citaat:
Geplaatst door janjozef

Gisterenavond de eerste werkdag na een week verlof, en daar had je het weer, de treinen naar Antwerpen, rond 16.30, zaten weer met meer dan een kwartier vertraging [V] en natuurlijk waren ze veel te kort [V]. En natuurlijk weer een technisch probleem, het wordt tijd dat ze verantwoordelijken voor de technische kant, zijnde onderhoud en herstellingen een beetje aanporren om degelijk werk te leveren [;)], of zou het toch iets anders zijn. Op deze manier kunnen prive bedrijven dat zeker zo goed en zelfs beter [^],

Jan



Indien er nu een prive firma zou instaan voor het onderhoud zou je juist het zelfde of zelfs nog meer technische problemen hebben.

Er zijn verschillende punten waarom er veel technische storingen plaatsvinden en te kleine samenstellingen worden gebruikt om bepaalde treinen te verzekeren.

- Sommig tractiematerieel is verouderd.

- Er worden meer treinen ingelegd met bijna evenveel tractie materieel of vroeger.

- De klassieke motorstellen hiervan staan er enkele in de werkplaats om te moderniseren. Evenals de M5 rijtuigen en de breaks van deze laatste ben ik dat niet zeker. Met als gevolg in de voorziene grafieken van het materieel is er minder materieel beschikbaar en om alsnog alle of zoveel mogelijk treinen te verzekeren rijden ze met verminderde samenstellingen.

- Hierdoor komt er nog een probleem de kop opsteken, indien er dan al materieel defekt is moet het de werkplaats al weer uit zijn alvorens er aan wordt gewerkt. Om toch maar alle treinen te kunnen verzekeren, gevolg hiervan defecten tijdens de rit waardoor bestuurder moet tussenkomen om te depanneren.

- Met alle splitsingen opgelegd door europa zijn er meer directies ontstaan, wat als gevolg heeft dat ierder directie autonoom moet fungeeren. Personeel wordt opgesplitst die vroeger taken voor zich nam van nu 2 huidige directies, en dit mag niet meer.

- Inkrimping van het personeel, met als gevolg op de splitsing dat bepaalde diensten onderbemand zijn.

- Technisch personeel is moeilijk te vinden en er is geen overaanbod hiervan op de arbeidsmarkt, plus je dan nog hoort dat je moet weekends werken en je in Antwerpen, Mechelenof Brussel moet gaan werken wat niet bij de deur is voor iedereen.
Dan is voor velen hun keuze vlug gemaakt dicht bij huis voor toch hetzelfde loon.

Dus je ziet dat er het personeel niets mag worden ten laste gelegd want wij doen alles wat in onze mogelijkheden ligt om te roeien met de riemen die we hebben.
Dit zal verbeteren als het nieuw tractiematerieel begint diensten te doen hoop ik.

Dus privatiseer het reizegersverkeer niet want wat zal er dan gebeuren?
Reizigersverkeer is een dienstverlening geen melkbedrijf!

Michiel

Met voorbeelden sla je alles dood, maar mogelijk is het toch een indicatie?
In de jaren zeventig en tachtig 15 jaar met de trein naar school, en nooit ??n keer een probleem, behalve vertragingen en overvol.

Ik rij nu nog maar 1 jaar met de trein naar mijn werk, en 2 maal te velde uit de trein gezet wegens defect van locomotief (2x een 27 serie).

Nogmaals, waarschijnlijk toeval, maar ik hoop dat de privatisering van het spoor niet weer ten kosten gaat van dienstverlening en betrouwbaarheid, zoals we al zo dikwijls hebben kunnen merken de laatste decenia in andere sectoren. In elk geval, goedkoper wordt het niet. (rij nu gratis, federaal ambtenaar [;)])

En de nationale liveien zullen er dus ook uit gaan. In plaats van te kiezen voor een land ("ik rij Belgisch, tijdperk II"), zullen we moeten kiezen voor een bedrijf ("ik rij Virgin", ATC, tijdperk VII)... voor mij niet echt een uitdaging. [:(]

Kunnen we de klok niet terugdraaien? [B)]

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Brunel

citaat:
Geplaatst door marklinhobaanDe overheid heeft nog altijd het merendeel van de aandelen in zijn bezit. Geloof me het is en blijft een inefficient bedrijf.
Kijk maar bvb een naar de postmeester waar ik het over heb.
Daarom ook dat de postmensen, en dan vooral die van het type van de postmeester zo klagen over een eventuele volledige privatisering.
Ze lopen rond met petities en grijpen iedere kans om het privatiseringsproces tegen te werken en zwart te maken.



Ongetwijfeld. Ik vind het alleen zo aandoenlijk dat jij denkt dat privatsiering al die problemen gaat oplossen. Ervaringen hier duiden alleen maar op het tegendeel.

Greg

citaat:
Geplaatst door nmbs

citaat:
MARKLINHOBAAN wrote:
Ze lopen rond met petities en grijpen iedere kans om het privatiseringsproces tegen te werken en zwart te maken


Ik werk niet bij De Post, maar bij de NMBS.  Ik doe mijn werk wel nog graag en ook ik ben tegenstander van privatisatie en liberalisatie van diensten van openbaar nut.

Mvg Stephane



Idd velen werken wel met inzet bij de nmbs.
En ivm de privatisatie of liberalisering, ieder heeft zijn visie.
Ik de mijne jij de jouwe.
Ik ben voorstander van een liberalisering zoals ik al zei in men vorige post.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Greg

citaat:
Geplaatst door Brunel

citaat:
Geplaatst door marklinhobaanDe overheid heeft nog altijd het merendeel van de aandelen in zijn bezit. Geloof me het is en blijft een inefficient bedrijf.
Kijk maar bvb een naar de postmeester waar ik het over heb.
Daarom ook dat de postmensen, en dan vooral die van het type van de postmeester zo klagen over een eventuele volledige privatisering.
Ze lopen rond met petities en grijpen iedere kans om het privatiseringsproces tegen te werken en zwart te maken.



Ongetwijfeld. Ik vind het alleen zo aandoenlijk dat jij denkt dat privatsiering al die problemen gaat oplossen. Ervaringen hier duiden alleen maar op het tegendeel.



Ik spreek niet over alle problemen oplossen, maar een duidelijk voorbeeld is hetgeen van die postmeester. Zulke houding is ondenkbaar in de private sector.
En privatisering voor de NMBS, zal uitdraaien op een systeem van liberalisering. OF op een systeem zoals dat van GB bij gebrek aan regelgeving (monopolie, kosten verlagen, dienstverlening verlagen,...)

Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Bundesbahnfreak

We zullen de hele boel privatiseren en wat zal dan blijken; de prijzen gaan omhoog, concurentie met buitenlandse bedrijven (SNCF en DB).  Die concureren ons kapot, en weeral een Belgisch bedrijf naar de vaantjes en een hoop doppers bij.  

Vergeet niet dat binnenlands reizigersverkeer een zaak van openbaar nut is en dat de staat een hoop geld erin stopt (zelfs een treinkaartje wordt gesponsord), na privatisering komt dit allemaal te vallen jongens.

chef garde

citaat:
Geplaatst door janjozef

Gisterenavond de eerste werkdag na een week verlof, en daar had je het weer, de treinen naar Antwerpen, rond 16.30, zaten weer met meer dan een kwartier vertraging [V] en natuurlijk waren ze veel te kort [V]. En natuurlijk weer een technisch probleem, het wordt tijd dat ze verantwoordelijken voor de technische kant, zijnde onderhoud en herstellingen een beetje aanporren om degelijk werk te leveren [;)], of zou het toch iets anders zijn. Op deze manier kunnen prive bedrijven dat zeker zo goed en zelfs beter [^],

Jan

 Dat heb je nu ??nmaal tijdens de spitsuren, dat duizenden mensen tegelijk van punt A naar punt B moeten.  De E19 stond ook vast rond dat uur, met meer dan een kwartier vertraging.  Tja, en technische problemen heb je met "koning auto" ook dacht ik??  Alleen kan een auto op de pechstrook gezet worden en kan de file verderschuiven, terwijl een trein dat niet kan!  Jammer dat bij vertragingen meestal naar de NMBS gekeken wordt, terwijl h??l wat reizigers de boel vertragen, vb. met honderd man langs 1 deur op-en afstappen, opt laatste moment nog meewillen, gevoelige boorden van deuren tegenhouden om toch nog te kunnen opstappen, ...

chef garde

citaat:
Geplaatst door nmbs

citaat:
MARKLINHOBAAN wrote:
Ze lopen rond met petities en grijpen iedere kans om het privatiseringsproces tegen te werken en zwart te maken


Ik werk niet bij De Post, maar bij de NMBS.  Ik doe mijn werk wel nog graag en ook ik ben tegenstander van privatisatie en liberalisatie van diensten van openbaar nut.

Mvg Stephane



Voila, Stephane, dan zijn we al met zn twee!

Bundesbahnfreak

citaat:
Geplaatst door chef garde

citaat:
Geplaatst door nmbs

citaat:
MARKLINHOBAAN wrote:
Ze lopen rond met petities en grijpen iedere kans om het privatiseringsproces tegen te werken en zwart te maken


Ik werk niet bij De Post, maar bij de NMBS.  Ik doe mijn werk wel nog graag en ook ik ben tegenstander van privatisatie en liberalisatie van diensten van openbaar nut.

Mvg Stephane



Voila, Stephane, dan zijn we al met zn twee!



Met 3

Groeten

Rudy



Bundesbahnfreak

citaat:
Geplaatst door janjozef

Gisterenavond de eerste werkdag na een week verlof, en daar had je het weer, de treinen naar Antwerpen, rond 16.30, zaten weer met meer dan een kwartier vertraging [V] en natuurlijk waren ze veel te kort [V]. En natuurlijk weer een technisch probleem, het wordt tijd dat ze verantwoordelijken voor de technische kant, zijnde onderhoud en herstellingen een beetje aanporren om degelijk werk te leveren [;)], of zou het toch iets anders zijn. Op deze manier kunnen prive bedrijven dat zeker zo goed en zelfs beter [^],

Jan



Geachte,

Wil je zeggen dat de onderhoudsdiensten slecht werken?
Vroeger waren er misschien minder vertragingen, maar de techniek was ook eenvoudiger.
Een JH van een 23 of een tractieomvormer van een 13 dat is al een heel verschil.  Vroeger was het mogelijk een storing te zoeken met een testlamp, nu heeft men een laptop nodig.  overal staan nu computers op, tot de WC toe.

Vergelijk het met een auto, hoeveel er opstaat, zoveel meer kan defect. Vergelijk dan het aantal kilometers dat een auto maakt met een trein en maak zelf uw conclusies.

Kijk naar de modelbouw, al die digitale toestanden hebben het ook niet eenvoudiger gemaakt h?


Greg

citaat:
Geplaatst door Bundesbahnfreak

We zullen de hele boel privatiseren en wat zal dan blijken; de prijzen gaan omhoog, concurentie met buitenlandse bedrijven (SNCF en DB).  Die concureren ons kapot, en weeral een Belgisch bedrijf naar de vaantjes en een hoop doppers bij.  

Vergeet niet dat binnenlands reizigersverkeer een zaak van openbaar nut is en dat de staat een hoop geld erin stopt (zelfs een treinkaartje wordt gesponsord), na privatisering komt dit allemaal te vallen jongens.




Maar juist vandaar dat ik zeg dat er duidelijke regulering moet komen icm met overheidssubsidies (er zijn nog bedrijven die subsidies krijgen).
Dus belanden we eerder in een systeem van LIBERALISERING.

Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Bundesbahnfreak

Liberalisering is volgens mij nog altijd het vrijmaken van de markt en de mogelijkheid om concurentie toe te laten.
Regulering is inmenging van de overheid deze 2 begrippen zijn elkaars tegengestelde

Greg

Nee, ik bedoel dat men minimale voorwaarden moet stellen op vlak van veiligheid, prijzen,...
Dit doet de overheid zelfs op de vrije markt.
(maximumprijzen, minimumprijzen,...)
En subsidies worden ook aan vele bedrijven gegeven, dus bij de NMBS zou dit dan dienen voor de kinderen, ouderen,...

Het uiteindelijke resultaat is een systeem waarbij de NMBS autonoom werkt, efficient werkt, winst maakt zonder dat dit dan ten koste gaat van de reizigers.

Op veel concurenten zal je niet moeten rekenen, omdat de erg hoge vaste kosten een natuurlijk monopolie veroorzaken. Hetgeen wel een gevolg zou kunnen zijn is het samenvloeien van bvb de nederlandse en Belgische spoorwegen, of een nauwere samenwerking tussen de 2.

Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

rgp

Dag,

Rudy, de regulering zou een oplossing KUNNEN zijn, maar dan moeten de partijen wel met een OPEN geest rond de tafel zitten.  En daar knelt het schoentje.  Er werken idd veel mensen met grote inzet bij de NMBS, maar tegelijkertijd worden de anderen ongelofelijk beschermd.  Zodoende krijgt men een bewegingsloos geheel.
Als je morgen de NMBS beter wil laten draaien, dwz, minder technische storingen, minder vertragingen, dan moet men nog meer investeren (dus meer geld) en een hoger rendement hebben.  
Vereenvoudig de structuren en schaf nodeloze niveau's af (gemaakt voor "postjes").  Europa heeft niet ge?ist dat de NMBS werd gespiltst, wel dat de activiteiten "netbeheerder" 'INFRABEL" en "exploitant" (NMBS) financieel gescheiden werden.  Dus men had perfect met ??n maatschappij verder kunnen werken.  Maar dan had men maar ??n CEO en geen 3, ??n Raad van Bestuur en geen 3, .....
Er lopen bij de NMBS 10.000 man rond die een beduidend te laag rendement hebben, maar die wel iedere maand betaald worden.  Vervang die door 5.000 man die willen werken en je bent een heel stuk verder.)

Roland

Brunel

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

citaat:
Geplaatst door Brunel

citaat:
Geplaatst door marklinhobaanDe overheid heeft nog altijd het merendeel van de aandelen in zijn bezit. Geloof me het is en blijft een inefficient bedrijf.
Kijk maar bvb een naar de postmeester waar ik het over heb.
Daarom ook dat de postmensen, en dan vooral die van het type van de postmeester zo klagen over een eventuele volledige privatisering.
Ze lopen rond met petities en grijpen iedere kans om het privatiseringsproces tegen te werken en zwart te maken.



Ongetwijfeld. Ik vind het alleen zo aandoenlijk dat jij denkt dat privatsiering al die problemen gaat oplossen. Ervaringen hier duiden alleen maar op het tegendeel.



Ik spreek niet over alle problemen oplossen, maar een duidelijk voorbeeld is hetgeen van die postmeester. Zulke houding is ondenkbaar in de private sector.




Bot of onge?nteresseerd optreden ondenkbaar in de private sector? Dacht het niet. Wel eens een akkefietje met een hedendaags telecombedrijf gehad?