Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Liberaliseren van het Spoor ...

Gestart door B-Modelbouw, 14 november 2008, 12:03:52 PM

nmbs

De NMBS is een bedrijf (of zou moeten zijn)van OPENBARE DIENSTVERLENING.  Maar tegenwoordig wil iedereen klaarkomen met Europa (en liberalisme) en moet alles geld opbrengen, en jawel beste vrienden, koste wat het kost, ook ten koste van de veiligheid.
Men zal zo veel privatiseren en uitbesteden tegen de sterren op totdat alles ineenzakt als een kaarthuisje.  Engeland al mooi voorbeeld geweest, Duitsland en Nederland volgende.

Mvg Stephane

Greg

Staatsinmenging is zelden goed voor iets, een clich? voorbeeld is de SU, ook daar was alles van de staat, en kijk hoe het is afgelopen en hoe het nu gaat daarginds.
En ook toen waren de stemmen heel de tijd hetzelfde: hun systeem was beter, en het westerse systeem zou in mekaar vallen,...
Niets bleek minder waar.

Mits goede reguleren en het stellen van de nodige eisen zouden vrije spoorwegen beter werken. En uitbesteden aan degene die iets het beste kan is gewoon goed. En het zal zeker geen kaartenhuisje worden, maar eerder een gemeente met een gigantisch stadhuis, (core business van de nmbs) met veel goede en brede straten rondom (uitbesteding) die zorgen voor een goede efficiente werking van het stadhuis zodat alle inwoners in een goed, vlot(geen files), efficient kunnen genieten van een degelijke voorziening (NMBS zelf), met een geslaagde omkadering (netwerk van uitbesteding)

Terwijl de huidige NMBS meer lijkt op een kluwen van veel lange (blauwe, rode, oranje) draden ervoor zorgen dat de bal die in het midden van dit kluwen zit moeilijk bereikbaar is zonder verstrikt te raken in deze onnodige lagen draden van zowel rode, als blauwe als roomse kleuren.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

DelticPower

Een geprivatiseerd bedrijf moet geld opleveren, immers de aandeelhouders willen er op vooruit gaan. Dat dit ten koste gaat van reizigers en personeel zal duidelijk zijn. Lees en huiver: mijn zoon had het na zes jaar machinist bij NSReizigers wel bekeken en ging ander werk doen. Bij zijn afscheid kreeg hij van zijn baas een dinerbon van ? 60,= om samen met zijn vriendin op kosten van NSR eens lekker gaan te eten. Leuk, totdat hij zijn laatste loonstrook kreeg, waarop stond - ? 60.= ivm afscheidscadeau.
Hier in ons dorp noemen ze dat een sigaar uit eigen doos.[:(]
Volgende keer met de trein vergeet ik weer een kaartje te kopen.
Groeten van Jan

Greg

citaat:
Geplaatst door DelticPower

Een geprivatiseerd bedrijf moet geld opleveren, immers de aandeelhouders willen er op vooruit gaan. Dat dit ten koste gaat van reizigers en personeel zal duidelijk zijn. Lees en huiver: mijn zoon had het na zes jaar machinist bij NSReizigers wel bekeken en ging ander werk doen. Bij zijn afscheid kreeg hij van zijn baas een dinerbon van ? 60,= om samen met zijn vriendin op kosten van NSR eens lekker gaan te eten. Leuk, totdat hij zijn laatste loonstrook kreeg, waarop stond - ? 60.= ivm afscheidscadeau.
Hier in ons dorp noemen ze dat een sigaar uit eigen doos.[:(]
Volgende keer met de trein vergeet ik weer een kaartje te kopen.
Groeten van Jan



Maar dit is juist de bedoeling van de privatisering: het systeem kost gewoon veel te veel geld in de huidige configuratie.
En ivm de klant: die zal er niet veel last van ondervinden, daar door de overheidssubsidies die nodig zullen zijn de klant zijn treinkaartje niet duurder zal worden of toch geen grote verschillen.
En men zal goed voor de klanten zorgen, want anders is men ze kwijt en dat wil men niet want iedere klant is winst (of minder verlies).

En het personeel? Idd dat zal harder moeten werken. Al mag dit in sommige gevallen best wel.
De machinisten werken meestal wel erg goed, maar vooral de houding van bvb sommige stationsbedienden, of van een stationchef is sterk voor verbetering vatbaar.
Overal zitten goede mensen en slechte, dus aanzie dit zeker niet alsof ik iedere bediende van de NMBS wil aanvallen. Velen werken nl. ook goed.
Maar het percentage dat daar zit om zuiver zijn uren te kloppen en voor al de rest **** *** zegt is wel aanzienlijk groter dan in het gemiddelde prive bedrijf.

Laatst ging ik ivm met problemen bij de lokale post langs. Men was te lui om te helpen, en als men dan toch kwam (postmeester of wie dan ook, in ieder geval een bediende) was het dik tegen zijn goesting. Veel meer dan luisteren, nuja luisteren, luid slurpen van zijn koffie en knikken is een betere beschrijving was er niet bij.
Je kan het al raden, enkele weken later is het probleem nog altijd niet in orde. Zulke zaken zijn ondenkbaar in een prive bedrijf, want dan moet men rekenen op de concurentie. En de incentive om te doen wat met moet is ook veel groter (beloning, bevordering, ontslag,...)
In zweden als ik me niet vergis, of dan toch een ander scandinavisch land is de post al geprivatiseerd, resultaat: alles werkt perfect, zowel voor de klant als voor de bedrijven als voor het personeel.


Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Tom

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Laatst ging ik ivm met problemen bij de lokale post langs. Men was te lui om te helpen, en als men dan toch kwam (postmeester of wie dan ook, in ieder geval een bediende) was het dik tegen zijn goesting. Veel meer dan luisteren, nuja luisteren, luid slurpen van zijn koffie en knikken is een betere beschrijving was er niet bij.
Je kan het al raden, enkele weken later is het probleem nog altijd niet in orde...

Maar vergeet niet dat de ronde van de gewone postbode bijna dubbel zo zwaar is geworden sinds geo-rout 1/2/...en er volgen er nog.
En de chef-facteur doet of beter gezegd moet eingenlijk 3 keer niks doen. Op 11 november mag de postbode op ronde, maar het loketpersoneel maakt de brug,...
De onozeliteiten die men bij de post doet zijn niet te overzien, zo worden bijvoorbeel de ransels/overlast-zakken gewogen op het aantal kilo's want zelfs dat is gereglementeerd...

Somigen zullen mij mischien niet zijn komen maar feit is dat bij de overheidsbedrijven de vakbonden soms een veel te grote macht hebben, dit onder andere door politieke benoemingen en dies meer. Een groot voorbeeld hiervan is Sabena, er is veel blabla geweest maar uiteindelijk was Sabena failiet.
Tom

Brunel

Waar hebben jullie het eigenlijk over: liberalisering, privatisering, marktwerking? Zijn heel verschillende dingen.

De situatie in Nederland als voorbeeld.

Het goederenvervoer is geprivatiseerd en dat is heilzaam geweest. Tegenwoordig zijn er minstens 10 goederenvervoerders op het Nederlandse spoornet en de omvang van het vervoer is flink gestegen.

Het verliesgevende reizigersvervoer op de nevenlijnen wordt om de zoveel jaar aanbesteed door provincies. Gaat vaak goed, soms wat minder goed. Per saldo leidt het tot meer vervoer, hoewel je je kan afvragen of een overheidsbedrijf ook niet gewoon had kunnen investeren.

Het reizigersvervoer op het hoofdnet wordt in theorie ook aanbesteed, maar is voorlopig vast in handen van NS-reizigers. Dat is nog gewoon de oude NV waarvan de rijksoverheid alle aandelen heeft. Wel is het bedrijf op afstand van de overheid gezet, geliberaliseerd, met als gevolg dat het reizigersvervoer op de hoofdljnen tegenwoordig wat geld oplevert in plaats van kost.

Het ging totaal mis toen er plannen waren voor privatisering, dat wil zeggen verkoop van de aandelen aan private investeerders. Om die beursgang mogelijk te maken moest er niet een beetje worden verdiend, maar moest er veel worden verdiend. Er werd dus bezuinigd waar maar kon. Er werd niet meer ge?nvesteerd in nieuwe treinen, het onderhoud werd verwaarloosd, het personeel raakte gedemotiveerd en uiteindelijk kwamen ook de reizigers in opstand. De beursgang werd afgeblazen en het bedrijf kreeg van de overheid (de eigenaar) opdracht om zich weer op het publieke belang van goed openbaar vervoer te richten. En verrek, dan doen ze nog ook. De waardering van de reizigers voor het overheidsbedrijf NS-reizigers groeit jaarlijks.

Het ligt allemaal niet zo zwart-wit. Goed en doelmatig openbaar vervoer is een publiek belang. Wat liberalisering, misschien een beetje marktwerking is nuttig voor zover daarmee het publieke belang wordt gediend. Het gaat mis als niet meer het publiek belang, maar de belangen van private geldschieters de overhand krijgen.

Brunel

citaat:
Geplaatst door marklinhobaanZulke zaken zijn ondenkbaar in een prive bedrijf, want dan moet men rekenen op de concurentie. En de incentive om te doen wat met moet is ook veel groter (beloning, bevordering, ontslag,...)
In zweden als ik me niet vergis, of dan toch een ander scandinavisch land is de post al geprivatiseerd, resultaat: alles werkt perfect, zowel voor de klant als voor de bedrijven als voor het personeel.



In Nederland is de post al jaren geleden geprivatiseerd en nu wordt er verder geliberaliseerd. Het resultaat is volgens mij dikke ellende.
De kwaliteit van de postbezorging is erop achteruit gegaan. Tegenwoordig doen brieven en pakjes er langer over dan voorheen en er raakt veel meer kwijt. Oorzaak: goede postbezorging kost vaak geld.
De arbeidsvoorwaarden zijn er fiks op achteruit gegaan. Vroeger was postbode een beroep waar mensen trots op konden zijn en een gezin van konden onderhouden. Tegenwoordig is het stukloon en een bijbaantje, hetgeen ook niet altijd erg gemotiveerd personeel oplevert.

Greg

citaat:
Geplaatst door Tom

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Laatst ging ik ivm met problemen bij de lokale post langs. Men was te lui om te helpen, en als men dan toch kwam (postmeester of wie dan ook, in ieder geval een bediende) was het dik tegen zijn goesting. Veel meer dan luisteren, nuja luisteren, luid slurpen van zijn koffie en knikken is een betere beschrijving was er niet bij.
Je kan het al raden, enkele weken later is het probleem nog altijd niet in orde...

Maar vergeet niet dat de ronde van de gewone postbode bijna dubbel zo zwaar is geworden sinds geo-rout 1/2/...en er volgen er nog.
En de chef-facteur doet of beter gezegd moet eingenlijk 3 keer niks doen. Op 11 november mag de postbode op ronde, maar het loketpersoneel maakt de brug,...
De onozeliteiten die men bij de post doet zijn niet te overzien, zo worden bijvoorbeel de ransels/overlast-zakken gewogen op het aantal kilo's want zelfs dat is gereglementeerd...

Somigen zullen mij mischien niet zijn komen maar feit is dat bij de overheidsbedrijven de vakbonden soms een veel te grote macht hebben, dit onder andere door politieke benoemingen en dies meer. Een groot voorbeeld hiervan is Sabena, er is veel blabla geweest maar uiteindelijk was Sabena failiet.



Ik klaag niet over de postbodes, die doen het werk wat van hen gevraagd wordt. Of toch ongeveer.
Mijn punt gaat echter vooral over de ronduit arrogante houding van de postmeester. Dit was echt onaanvaardbaar, ik wist niet dat deze situaties nog bestonden. Zeer triest als men zo gaat werken, en zo mensen helpt.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Greg

citaat:
Geplaatst door Brunel

citaat:
Geplaatst door marklinhobaanZulke zaken zijn ondenkbaar in een prive bedrijf, want dan moet men rekenen op de concurentie. En de incentive om te doen wat met moet is ook veel groter (beloning, bevordering, ontslag,...)
In zweden als ik me niet vergis, of dan toch een ander scandinavisch land is de post al geprivatiseerd, resultaat: alles werkt perfect, zowel voor de klant als voor de bedrijven als voor het personeel.



In Nederland is de post al jaren geleden geprivatiseerd en nu wordt er verder geliberaliseerd. Het resultaat is volgens mij dikke ellende.
De kwaliteit van de postbezorging is erop achteruit gegaan. Tegenwoordig doen brieven en pakjes er langer over dan voorheen en er raakt veel meer kwijt. Oorzaak: goede postbezorging kost vaak geld.
De arbeidsvoorwaarden zijn er fiks op achteruit gegaan. Vroeger was postbode een beroep waar mensen trots op konden zijn en een gezin van konden onderhouden. Tegenwoordig is het stukloon en een bijbaantje, hetgeen ook niet altijd erg gemotiveerd personeel oplevert.



Ik kan alleen maar spreken over de rampzalige werking van de belgische post.
Prior zegel? Vergeet dat nu maar.
Laast moest ik een brief binnen een bepaalde dateline binnenbregen (iets ivm de examens, dus vrij belangrijk). Brief verzonden van Gent naar bij mij thuis. Duurtijd: 7 WERKdagen, + nog een weekend.
Je kan het al raden, de dag van de dateline ben ik zelf de brief op de administratie mogen gaan ondertekenen.

P.S. - mijn klacht ging nog over iets anders, want hier kan de regionale post niets aan doen, of toch niet veel (hoop ik)
- ik denk dat we genoeg off-topic gegaan zijn betreffende de post [;)]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Greg

citaat:
Geplaatst door Brunel

Waar hebben jullie het eigenlijk over: liberalisering, privatisering, marktwerking? Zijn heel verschillende dingen.

De situatie in Nederland als voorbeeld.

Het goederenvervoer is geprivatiseerd en dat is heilzaam geweest. Tegenwoordig zijn er minstens 10 goederenvervoerders op het Nederlandse spoornet en de omvang van het vervoer is flink gestegen.

Het verliesgevende reizigersvervoer op de nevenlijnen wordt om de zoveel jaar aanbesteed door provincies. Gaat vaak goed, soms wat minder goed. Per saldo leidt het tot meer vervoer, hoewel je je kan afvragen of een overheidsbedrijf ook niet gewoon had kunnen investeren.

Het reizigersvervoer op het hoofdnet wordt in theorie ook aanbesteed, maar is voorlopig vast in handen van NS-reizigers. Dat is nog gewoon de oude NV waarvan de rijksoverheid alle aandelen heeft. Wel is het bedrijf op afstand van de overheid gezet, geliberaliseerd, met als gevolg dat het reizigersvervoer op de hoofdljnen tegenwoordig wat geld oplevert in plaats van kost.

Het ging totaal mis toen er plannen waren voor privatisering, dat wil zeggen verkoop van de aandelen aan private investeerders. Om die beursgang mogelijk te maken moest er niet een beetje worden verdiend, maar moest er veel worden verdiend. Er werd dus bezuinigd waar maar kon. Er werd niet meer ge?nvesteerd in nieuwe treinen, het onderhoud werd verwaarloosd, het personeel raakte gedemotiveerd en uiteindelijk kwamen ook de reizigers in opstand. De beursgang werd afgeblazen en het bedrijf kreeg van de overheid (de eigenaar) opdracht om zich weer op het publieke belang van goed openbaar vervoer te richten. En verrek, dan doen ze nog ook. De waardering van de reizigers voor het overheidsbedrijf NS-reizigers groeit jaarlijks.

Het ligt allemaal niet zo zwart-wit. Goed en doelmatig openbaar vervoer is een publiek belang. Wat liberalisering, misschien een beetje marktwerking is nuttig voor zover daarmee het publieke belang wordt gediend. Het gaat mis als niet meer het publiek belang, maar de belangen van private geldschieters de overhand krijgen.



Idd 2 verschillende zaken, persoonlijk heb ik men voorkeur voor liberalisering, of privatisering met sterke regulering. Dit kon je ook uit de meeste van men vorige post afleiden.

Privatisering met een duidelijke sterke en strikte regulering is nog niet helemaal hetzelfde als liberalisering maar uiteindelijk komt het vrij dicht in de buurt.
Zonder overheidsinmenging loopt zoiets echter zeer waarschijnlijk falikant af. (monopolistische markt, wistmaximalisering door te hoge prijzen en soms onnnodig besparen,...)
Indien men echter een sterke regulering toepast en minimum vwd geeft, en de nodige subsidies komt men eigenlijk zogoed als in een systeem van liberalisering.

Overal zal je wel positieve en negatieve  voorbeelden van kunnen vinden. Maar in mijn ogen is liberalisering voldoende, nadien kan men nog altijd kijken hoe alles loopt om eventueel ooit te gaan privatiseren.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

janjozef

Gisterenavond de eerste werkdag na een week verlof, en daar had je het weer, de treinen naar Antwerpen, rond 16.30, zaten weer met meer dan een kwartier vertraging [V] en natuurlijk waren ze veel te kort [V]. En natuurlijk weer een technisch probleem, het wordt tijd dat ze verantwoordelijken voor de technische kant, zijnde onderhoud en herstellingen een beetje aanporren om degelijk werk te leveren [;)], of zou het toch iets anders zijn. Op deze manier kunnen prive bedrijven dat zeker zo goed en zelfs beter [^],

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

nmbs

citaat:
BRUNEL wrote:
De situatie in Nederland als voorbeeld.

Het goederenvervoer is geprivatiseerd en dat is heilzaam geweest. Tegenwoordig zijn er minstens 10 goederenvervoerders op het Nederlandse spoornet en de omvang van het vervoer is flink gestegen.



Daarmee ook dat de Benelux tot voor kort regelmatig in Nederland aan de kant moest om een goederentrein of twee te laten passeren...nogal heilzaam voor de reiziger en de Belgische aflossende bestuurder die weer maar eens door de priv? te laat gedaan had met werken...
Nu de Benelux door HSA wordt verzekerd staan ze meer aan de kant door defecte Traxxen, maar das een ander verhaaltje [:D]

Mvg Stephane

Brunel

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan
Ik kan alleen maar spreken over de rampzalige werking van de belgische post.
Prior zegel? Vergeet dat nu maar.
Laast moest ik een brief binnen een bepaalde dateline binnenbregen (iets ivm de examens, dus vrij belangrijk). Brief verzonden van Gent naar bij mij thuis. Duurtijd: 7 WERKdagen, + nog een weekend.
Je kan het al raden, de dag van de dateline ben ik zelf de brief op de administratie mogen gaan ondertekenen.


Niet om het een of ander, maar ik heb begrepen dat de Belgische posterijen in 2005 ook zijn geprivatiseerd. Kennelijk toch niet zo heilzaam.


Greg

citaat:
Geplaatst door Brunel

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan
Ik kan alleen maar spreken over de rampzalige werking van de belgische post.
Prior zegel? Vergeet dat nu maar.
Laast moest ik een brief binnen een bepaalde dateline binnenbregen (iets ivm de examens, dus vrij belangrijk). Brief verzonden van Gent naar bij mij thuis. Duurtijd: 7 WERKdagen, + nog een weekend.
Je kan het al raden, de dag van de dateline ben ik zelf de brief op de administratie mogen gaan ondertekenen.


Niet om het een of ander, maar ik heb begrepen dat de Belgische posterijen in 2005 ook zijn geprivatiseerd. Kennelijk toch niet zo heilzaam.





De overheid heeft nog altijd het merendeel van de aandelen in zijn bezit. Geloof me het is en blijft een inefficient bedrijf.
Kijk maar bvb een naar de postmeester waar ik het over heb.
Daarom ook dat de postmensen, en dan vooral die van het type van de postmeester zo klagen over een eventuele volledige privatisering.
Ze lopen rond met petities en grijpen iedere kans om het privatiseringsproces tegen te werken en zwart te maken.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

nmbs

citaat:
MARKLINHOBAAN wrote:
Ze lopen rond met petities en grijpen iedere kans om het privatiseringsproces tegen te werken en zwart te maken


Ik werk niet bij De Post, maar bij de NMBS.  Ik doe mijn werk wel nog graag en ook ik ben tegenstander van privatisatie en liberalisatie van diensten van openbaar nut.

Mvg Stephane