Ombouwen van loc.naar digitaal

Gestart door T03, 16 november 2004, 11:36:43 AM

T03

Hallo modelspoorwegbouwers,

ik zit met de volgende vraag. Ik zou namelijk mijn loc's willen ombouwen naar digitaal (Lenz) gelijkstroom. Mijn vraag is of alle loc's kunnen omgebouwd worden ? Ik heb namelijk bev Trix en Liliput treinstellen die ouder als 10 jaar zijn. De nodige plaats is er wel, maar is elke motor digitaal aan te passen ? In de vakhandel zegt men mij van "ja, practisch alle modellen kunnen worden aangepast" en het geeft me een beetje de indruk dat dit de "wait and see" uitleg is en men eigenlijk niet kan vertellen welk model wel kan en welk niet.
Kan iemand mij verder helpen ?

Mvg
T3
"I have a train riding in my brain"

quf

Theoretisch kunnen inderdaad alle loks omgebowd worden, maar...
Ik heb vier van mijn oude loks (Fleischmannloks bouwjaar 1965-1968) omgebouwd en ik ben daar toch van teruggekomen. Eerste vereiste: de loks moeten terug in perfekte staat gebracht worden, dwz.:nieuwe koolborstels+ veertjes, motor + lageringen grondig reinigen en opnieuw (spaarzaam) inoli?n.( vroeger placht men te zeggen reinigen met wasbenzine; zeer gevaarlijk !!!). De lok moet feilloos rijden met normale analoge besturing. Probeer op een of andere wijze (multimeter)het echte stroomverbruik van iedere lok te meten, en bepaal aan de hand daarvan welke decoder je gaat plaatsen.(Lenz heeft een gans gamma zeer goede lastgeregelde decoders, ze zijn wel prijzig, maar je krijgt waar voor je geld).
Echter wanneer je nu die oude omgebouwdeloks tussen nieuwe laat rijden ga je het verschil merken. De nieuwe generatie loks hebben allen zeer zuinige en geruisloze motoren, en dan loop er inneens zo'n oude koffiemolen tussen dan valt het verschil meer dan op. Ook het stroomverbruik kan je de parten spelen. Op hellingen gaan die decoders bijregelen om op snelheid te blijven, en dit kan bij die oudere motoren zoveel stroom vragen dat de decoder zicht automatisch uitschalkelt.Deze decoders komen slechts tot hun recht in de nieuwere generatie van loks. Als men zelf ombouwt moet men wel nauwkeurig en netjes kunnen solderen. Alles samengevat: bekijk de mecanische en elektrische  staat van uw motoren, zijn deze in zeer goede staat, dan is het wel te doen en kostenbesparend. De handleidingen van Lenz zijn zeer duidelijk, maar probeer er eerst een en test achteraf grondig uit alvorens de volgend decoders aan te kopen.

Succes Frank

tonycabus

Als electronicus kan ik Frank's antwoord alleen maar beamen!
Het is inderdaad zo dat oudere morortjes last krijgen van "rondvuur".
Dat had ik op het oude forum al eens onder ogen gebracht.
Het wordt veroorzaakt door opeenhoping van koolstof van de borstels en ander vuil. Er vliegen dan vonken rond op de collector. Niet alleen verliest de motor veel vermogen daardoor (grotere weerstand tussen borstel en collector) maar tevens loopt er veel stroom door die vonkbrug. Daar kan een decoder van sneuvelen of indien (gelukkig) intern beveiligd, afslaan.
Alcohol reinigt de onderdelen van een lok zeer goed, wasbenzine kan kunststof delen aantasten: vergeet niet dat kunststoffen niet puur gebruikt worden maar gemengd met additieven die ze een zekere flexibiliteit of hardheid geven. In bepaalde gevallen kan een solvent zo'n additief mee oplossen en dan is het onderdeel om zeep.
Van zeep gesproken: het zou niet de eerste keer zijn dat ik onderdelen met water en detergent schoonmaak! Goed laten drogen is dan wel noodzaak, maar proper zijn ze. En beter voor je handen...
Als er tandwielen zijn die wat teveel speling hebben kan je die beter ook vervangen: bij teveel speling kunnen ze gaan "wringen" en dat vreet vermogen, dus stroom! In geval van twijfel kan je maar beter de rotor samen met de borstels vervangen! De meeste fabrikanten houden daar wel rekening mee en hebben die onderdelen op voorraad. Vergeet vooral niet de borsteldrager ook goed te reinigen indien je die niet vervangt. Want, zoals Frank ook al opmerkte: de busjes kunnen uitgelopen zijn en dan moet je die toch vervangen.
Bekijk het even goed voor je begint. In het groot reviseren ze het materieel toch ook h??[;)]
Tony

1)Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
2) Alle mislukkingen zijn er gekomen door ??n keer te weinig te proberen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

T03

Frank & Tony, een gans programma, bedankt aan beiden voor de uitgebreide raad. Ik denk, proberen dan maar met een paar oude locs en ik zie wel, zou het spijtig vinden om oud matreiaal in een vitrinekast te moeten onderbrengen en anderzijds wat moet het plezant wezen om digitaal te rijden.
Nog is bedankt voor jullie reactie

Tot Kijks
T3
"I have a train riding in my brain"

Bert Ossevoort

Wel T3 ,
Voor je begint met het in bouwen iets heel belangrijks namelijk de lok moet ontdaan worden van alle bedrading en wel dan komt het! uitkijken is de motor vrij van het chassis, en alle ontstorings condensatoren verwijderen stond altijd in de gebruiks aanwijzing zeker doen bij geregelde decoders[cruise control werkt beter].
De motor [beide polen] moeten vrij zijn van de rest van de lok ,lenz kleuren grijs en oranje [let op net als bij flm is het motor schild vaak niet van de tandwielas geisoleerd bij de oudere loks ,kan er een nieuw schildje gekocht worden of gewoon mesje de print doorkrassen zodat alles wel geisoleerd is].Als de lok voor jouw de verkeerde kant op rijdt tov. de bedienig deze draden omdraaien en niet de rails daar de lok decoder de lok een richting geeft en niet de spanning op de rails. De draden zwart en rood [rechts]zijn de draden van de rails naar de decoder.
Als de lampjes niet in het chassis zitten [geisoleerd er van ]is blauw de massa en geel en wit voor /achter ,als het niet vrij van het chassis gemonteerde lampjes zijn vervalt blauw maar dan moet rekenig gehouden worden dat rood en zwart juist zijn aangesloten en het lampje gaat iets minder fel branden.Heb reeds zelf vele modelllen omgebouwd ook voor anderen die het niet aandurven ,echter als ze het 1 keer gezien hebben doen ze het zelf!,ben al lang een tevreden lenz gebruiker dus ik zou zegge goede keuze en succes met de ombouw!