Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Het automatisch omloopbaantje

Gestart door Michiel, 04 november 2008, 21:12:43 PM

Michiel

Als voorbereiding op de bouw van het hoofdstation van mijn modelbaan url="http://users.edpnet.be/Saraan/index.html"Saraan/url, ga ik een testbaantje bouwen om uit te zoeken hoe ik automatische een locomotief kan laten omlopen. Het gegeven is het volgende testbaantje en een kort treintje.
imghttp://users.edpnet.be/Saraan/images/extra/Omloopbaan.jpg/img

Op de plaats waar de lok dient te onkoppelen, voorzie ik een url="http://meb.gerolf.be/sturing/control/nsluis.htm"lichtsluis volgens Gerolf's principe/url. Via url="http://www.pahasoft.nl/"Koploper/url wou ik er dan voor zorgen dat de hele sekwentie automatisch verloopt: het ontkoppelen van de lok, omlopen, terug aankoppelen, de lus inrijden om terug te keren naar het station en weer te ontkoppelen...

De komende tijd zal ik hier de evolutie van dit testbaantje verslaan, zodat ge?nteresseerden dit project kunnen volgen, en eventueel suggesties geven hoe het beter kan...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Een kleine aanpassing in het ontwerp. Dit is de opgeplooide versie. Dat scheelt een halve meter in lengte, en kan ik dus alles op een plank van slechts 1 meter bouwen. De rails hiervoor is besteld, evenals een paar digitale componenten (keerlusmodule, wisseldecoder,...).

(edit: aanvulling projectbeschrijving)
Meteen kan ik dus ook kennis maken met Koploper en digitale sturing. Daar heb ik nog geen ervaring mee en dus is ervaring op dit vlak natuurlijk meegenomen bij de bouw van Saraan.

De digitale modules die ik besteld heb en ga gebruiken (en dus evalueren) voor dit testbaantje zijn de wisseldecoder van IEK (MAD4 DCC), een bezet/terugmelder van Littfinski (LDT RS8) en een keerlusmodule van Tams (KSM-1). Voor de rest heb ik een Lenz centrale LZV100 en een USB interface naar PC.

De bouw kan binnenkort beginnen...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Een beetje vreemd dat er uiteindelijk 2 gelijkaardige draadjes lopen, betreffende mijn testbaantje. Beiden concentreren zich rond het theme van eht ontkoppel- en omloopprobleem. Maar om dit draadje niet abrupt zonder gevolg achter te laten, plaats ik hier nogmaals de stand van zaken. In het vervolg zal hier de algemene evolutie gegeven worden. Het draadje "lichtsluis" zal specifiek over het lichtsluis probleem verder gaan. Sorry voor de verwarring, en bedankt voor uw begrip.

De rails van mijn testbaantje is nu gelegd. De heleboel is gedigitaliseerd en aangesloten aan een laptop met Koploper. Voorlopig is enkel een treinstel (type 652.01) met decoder voorzien, en dient als kavia.

Hier is een bescheiden filmpje...

De volgende stap is het omlopen programmeren, en daarna eens nadenken over de lichtsluis en de bouw ervan in schaal N.

de groetjeNs,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Saraan
... Voorlopig is enkel een treinstel (type 652.01) met decoder voorzien, en dient als kavia.
Leuke uitdrukking, maar wat bedoel je ermee?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Ik heb maar 1 locomotief met ingebouwde decoder, en dat is het treinstel 652.01. Alle andere zijn nog analoog. Mijn baan wordt dus op het ogenblik getest met dit treinstel. En daarom is zij "het guinese biggetje" of kavia. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

En dan het vervolg van de bouw van mijn testbaantje. Volgend is een filmpje van de locomotief op mijn testbaantje dat omloopt. Het gaat 9 keer op 10 goed, dus nog werk aan de winkel. Ook het opduwen van de wagons is nog vreemd, maar dat komt omdat het omlopen nog "blind" gebeurt; de wagons worden nog niet gedetecteerd (geen stroomdetectie) en ik heb nog geen lichtsluis voorzien. Dat is voor de volgende fase.

Filmpje van omlopende locomotief

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Het aankoppelen is wat pittig, h? [:)]
Toch een leuk filmpje [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Het aankoppelen is wat pittig, h? [:)]
Toch een leuk filmpje [;)]


Inderdaad, een stevige klap! Maar de lok rijdt blind, en "weet" niet dat er wagons zijn en denkt dat ie helemaal tot het eind van het blok moet doorrijden. Ik moet nog stroomafname in de wagons plaatsen, een lichtsluis voor het stoppen van het opduwen, en de lok in rangeermode het blok laten binnenrijden. Maar dat is dus voor de derde fase.

groetjes,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Ik heb de metalen wielen voor mijn rijtuigen ontvangen, alsook de weerstandslak. De wielen ingesmeerd tot een waarde van 5K a 10K Ohm. Dit resulteert nu in een beperkt opduwen van de rijtuigen bij het koppelen. Ik weet nu ook dat met een strategisch geplaatste koppelaar tov blokscheiding het opduwen tot een minimum beperkt kan worden. Maar dat verhaal zal verder gezet worden met mijn "echte" baan. Het omloopbaantje is gesloopt, en de onderdelen worden gerecycleerd voor "het goede doel".

F I L M P J E
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)