Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Baureihe 93 van Roco

Gestart door Peter, 04 november 2008, 19:56:28 PM

Peter

Heb een paar maand geleden dit (vind ik) prachtige model van de stoomlok baureihe 93 van de DB, kataloognummer 63255, gekocht.
Vandaag, eindelijk, na al die maanden, heb ik er een decoder van Uhlenbrock nr. 76320 ingestoken om er eindelijk eens mee te kunnen rijden.
Doch helaas: achteruit rijdt het model redelijk goed, doch voorwaarts is een ware ramp. Het model valt om de paar centimeters terug stil, waarbij een duwtje hem steeds weer even doet rijden.
Ik heb me er een hele tijd mee beziggehouden, gesmeerd, rails nog eens gekuist, doch helaas.
Wel heb ik de indruk dat wanneer de bovenbouw niet gemonteerd is de rij-eigenschappen veel beter zijn.
Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn Digitaal of anders?
Met vriendelijke groeten
Peter

jacques timmermans

Peter,

Probeer eerst eens hoe de loc analoog rijdt. Zijn hier geen mankementen vast te stellen dan ligt het vrijwel zeker aan de decoder instellingen. Zelf heb ik ook een paar modellen van de Roco BR 93, en ik moet zeggen dat hun rijkunsten (stroomafname) niet al te bijzonder zijn, om nogr niet van slecht te willen spreken.
Dit ligt aan het feit dat de elektrische verbinding van het "printje" met de wielslepers en de print waarop de motor is gemonteerd (de decoder wordt eveneens op deze print ingeplugd) door een viertal losse stukjes draad gebeurt. Wanneer er nu door de een of andere oorzaak  zo een verbinding gaat trillen heb je een slechte verbindingn waardoor de loc als het ware gaat stotteren.
Dit kan je verhelpen door deze losse verbindingen door gesoldeerde verbindingen te vervangen, waarna de loc goed zou moeten lopen. Eigenlijk deugt het hele elektrische concept van deze locomotieven niet. Dit hebben ze willen verbeteren door de voorlopers ook voor de stroomafname te gebruiken. Hier is in principe niets op tegen, maar dan moeten de voorlopers wel voldoende contact met de rails kunnen maken, iets wat van deze voorlopers niet gezegd kan worden.  

Jacques Timmermans

Peter

Grrrrrrrr[:0][:0][:0]
Vandaag of morgen gooi ik die lok..........zo ver hij....[}:)][}:)]
Weeral uren vesch.....aan dat ding en zonder resultaat (ook analoog niet)
Met vriendelijke groeten
Peter

Jean

Hallo Peter,

Als het om de 93 gaat, kan ik dat helaas bevestigen. Ik heb een BR93 met catalogusnummer 43320 op de baan gehad. Analoog reed de loc heel best, maar digitaal vond ik het een (kleine) ramp. Ik heb 'em de deur uit gedaan, ook omdat die voor mij niet (meer) paste. Ik rij een ander tijdperk.
Een andere motor zal uitkomst kunnen bieden. Een Mashima ding bijvoorbeeld.

Zie ook mijn site onder 'Loc decoder en motor'.

Groeten,
Jean


ysbeer

Het is niet de motor,dat is een normale roco motor.
Het is de stroomafname,waarom weet ik ook niet ,die is slecht.
wim (ook al zo een tobber)

jacques timmermans

Peter,

Verbeter de stroomafname door de sleepcontacten met iets meer druk tegen de wielen laten drukken en vervang de vier verbindingsstiftjes tussen het sleepcontactprintje en de motorprint door gesoldeerde verbindingen, waardoor de problemen met de stroomafname / stroomgeleiding naar de motorprint geoptimaliseerd worden.
Reinig het volledige mechanische gedeelte van de loc met wat was benzine of alcohol en smeer daarna alle wrijvingspunten met een miniem druppeltje olie, waarna je de loc een half uurtje op een railovaal laat inrijden. Als nu het rijgedrag naar wens is, wat eigenlijk zou moeten zijn, kun je de decoder opnieuw instellen. Een locdecoder kan geen wonderen verrichten; Een mechanisch slechte overbrenging is en blijft ook met het gerbuik van een decoder slecht!

Zoals ik in mijn eerste bericht aanhaalde, zijn de rijeigenschappen van de Roco BR 93, ondanks de zelfde elektrische motor niet met die van de BR 50 te vergelijken. Dit ligt zuiver aan het mechanisch gedeelte van de loc!

Jacques Timmermans

Peter

Ga hem even laten rusten tot na het weekend;
Daarna zie ik wel verder (of neem een extra portie Valium[:D][:D])
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Ondanks alle truuks uit de (diepe) doos krijg ik hem niet fatsoenlijk aan het rijden. Zowel analoog als digitaal, is het iets beter maar een rangeerlok dient niet om met hoge snelheid te rijden.
En traag is en blijft het [:0][:0][:0]armzalig[:0][:0][:0]
Dus terug de doos in en naar de winkel.
Ofschoon ik het een prachtige lok vind, wacht ik wel tot Roco een verbeterde versie uitbrengt (weinig waarschijnlijk) of ik spaar voor een Weinert model, waarvan ik weet dat het er perfekt uitziet, en ook formidabele rij-eigenschappen heeft (helaas..ook de prijs is..!)
Met vriendelijke groeten
Peter

jacques timmermans

Peter,

Geef de moed niet al te vlug op! Eerst nog dit: deze locomotief is vroeger beslist niet geconcipieerd voor het rangeerwerk, maar als personen- en later ook als goederenlocomotief. Wel sleten deze loc?s hun laatste dienstjaren op zijlijnen waar zij, als ze een Gmp aan de haak hadden, ook wel eens een goederenwagon moesten rangeren.

Als ultieme poging kun je, nadat je de motor uit het motorblok gedemonteerd hebt, deze eens proef laten draaien (gedurende een halfuurtje, in intervallen van ca. 5 minuten, afwisselend  naar rechts en naar links laten draaien) en kijken wat dan gebeurd. Begin deze sequenties eerst met analoge en daarna met digitale motorbesturing. Hierbij moet je dan wel dezelfde decoder gebruiken die je in de loc hebt ingebouwd.

Een hevige vonkvorming rond de collector kan een soepel rijgedrag zeker bij digitaal bedrijf ernstig belemmeren. Vaak is een overvloedig smeren of een vervuiling tussen de lamellen van de collector hiervan de oorzaak en kan door het reinigen (met een afgedankt penseeltje en wat zuivere wasbenzine) van de collector verholpen worden.

Ook moet je de axiale speling van het anker in de gaten houden. Dit kan het rijgedrag zeer sterk  be?nvloeden zeker aIs het spel groter dan 1 mm is. De overbrengen kan dan beginnen te schokken waardoor de loc stotterend rijdt. In dit geval rest je niets anders als de motor te vervangen.

Blijkt nu, dat de motor regelmatig ronddraait, kan je met zekerheid stellen, dat  het het mechanisch gedeelte van de loc (tandwielen, lagerbussen, lagerboringen etc.) de boosdoener is. Het mechanisch gedeelte van de loc kun je testen door de loc met uitgebouwde motor heen en weer te bewegen; Voel je in eender welke richting een overdreven frictie, moet je de tandwielen onderzoeken. Je moet dan wel het wormwiel met beide bronzen lagers demonteren, omdat het wormwiel anders de overbrenging blokkeert.

Jacques Timmermans

P.S. Een kennis van mij had laatst ook problemen met het rijgedrag van een 93 nadat hij een decoder had ingebouwd. Een los wormwiel op de motoras bleek de boosdoener te zijn. Wormwiel opnieuw verlijmen en het euvel was verholpen!

Jacques Timmermans




ysbeer

Mss al bekend,maar zo niet, dan deze oplossing(??)

http://www.eddytrain.com/nlbr935.html

wim