Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Krois-koppelingen

Gestart door ronny-vdv, 17 april 2005, 16:11:08 PM

ronny-vdv

Collega's,

Ik heb het artikel over digitale koppelingen gelezen en is me iets opgevallen.
De Krois-koppelingen waarvan sprake is in het artikel is reeds van vervlogen tijden en trouwens niet meer verkrijgbaar.

De nieuwe Krois-koppelingen werkt zoals een universeelkoppeling van Roco. Inderdaad, u leest het goed. De koppelhaak van de universeelkoppeling wordt op afstand bediend.

Daardoor wordt een slechte vergelijking gemaakt tussen Kois-koppeling (met tongfunctie) en de Lenz koppeling, met als gevolg een slechte score voor de Krois-koppeling.
Ik denk dat de het artikel reeds geruime tijd klaar was voor publicatie.

Wie foto's wenst van de niewue koppelingen kan deze op vraag bekomen.

Groeten,

Ronny8)8)8):):)
Mvg,

ronny-vdv

jlvjlv

Ik heb over hetzelfde artikel (de Krois koppeling) ook een draadje geopend onder 'Modelspoor praktijk'.

De overvoeld aan rubrieken op het forum zijn soms lastig: is een draadje over de Krois koppeling nu 'Huidig nummer' (omdat het in dit nummer staat), 'Modelspoor digitaal' (want het werkt digitaal) of 'Modelspoor praktijk' (want daar gaat het uiteindelijk over). Het wordt stilaan ('l'embarras du choix': de luxe van de keuze).

Johan

Guy Van Meroye

Ronny,
In tegenstelling met wat je suggereert is het artikel over de Krois koppelingen in februari 2005 gemaakt, zeer recent dus. Ik heb rechtstreeks contact genomen met Johann Kroiss, en de in het artikel voorgestelde koppelingen zijn wel degelijk de meest recente. Het vroegere type met een bewegend schijfje (waarover in de Duitse pers veel lovend te lezen was) wordt niet langer gefabriceerd. Over de "nieuwe" MK1/MK2 koppelingen heb ik nergens iets gelezen of gevonden, vandaar dus ook de test. Ik heb de Krois koppeling uitgeprobeerd met alle mogelijke koppelingen (geen Kadees natuurlijk), en vind dat noch met de nieuwe Roco universeelkoppeling van Roco, noch met de Marklin-kortkoppeling of met de aloude beugelkoppeling goede en betrouwbare resultaten te bereiken zijn.
Uiteraard ben ik steeds benieuwd naar de ervaringen (in praktijk h?, niet op papier) van anderen. Het is mi een boeiend onderwerp dat de spelwaarde van een baan aanzienlijk kan verhogen, vandaar ook mijn persoonlijke interesse voor dit onderwerp.
mvg
Guy
 

n/a

citaat:
Geplaatst door Guy Van Meroye

Ronny,
In tegenstelling met wat je suggereert is het artikel over de Krois koppelingen in februari 2005 gemaakt, zeer recent dus. Ik heb rechtstreeks contact genomen met Johann Kroiss, en de in het artikel voorgestelde koppelingen zijn wel degelijk de meest recente. Het vroegere type met een bewegend schijfje (waarover in de Duitse pers veel lovend te lezen was) wordt niet langer gefabriceerd. Over de "nieuwe" MK1/MK2 koppelingen heb ik nergens iets gelezen of gevonden, vandaar dus ook de test. Ik heb de Krois koppeling uitgeprobeerd met alle mogelijke koppelingen (geen Kadees natuurlijk), en vind dat noch met de nieuwe Roco universeelkoppeling van Roco, noch met de Marklin-kortkoppeling of met de aloude beugelkoppeling goede en betrouwbare resultaten te bereiken zijn.
Uiteraard ben ik steeds benieuwd naar de ervaringen (in praktijk h?, niet op papier) van anderen. Het is mi een boeiend onderwerp dat de spelwaarde van een baan aanzienlijk kan verhogen, vandaar ook mijn persoonlijke interesse voor dit onderwerp.
mvg
Guy


n/a

Modelspoorders,
Ik heb onlangs twee Krois koppelingen MK1 aangeschaft, 1 van de 2 werkte gelijk al niet, en de ander werkte onbelast goed, maar na testen met een aangekoppelde wagon met diverse koppelingen (Roco standaard en universeel, Marklin/Trix kortkoppeling) kwam de tong niet meer omhoog, ik heb als locdekoder een Khuen T145P, deze is door mij getest met een lampje en werkte goed, deze koppelingen functioneren niet, verhogen niet de spelwaarde, zijn erg duur ? 22,50 per st. en dus beslist niet aan te raden. De winkel waar ik ze gekocht heb neemt ze niet terug omdat ik ze zelf ingebouwd heb, en dan geven ze geen garantie zeggen ze nu achteraf.

loco

In tegenstelling met "opnieuw gestart" heb ik onlangs een goed en degelijk werkende Krois MK1 koppeling gezien die perfect zijn werk doet. Alleen mag je de koppeling niet permanent onder spanning zetten. Dit is ook niet de bedoeling. Hij wordt bediend met ??n van de functies van een decoder. Een aanrader in vergelijking met andere modelkoppelingen.

TrainTechnology

citaat:
Geplaatst door Opnieuw gestart

Modelspoorders,
Ik heb onlangs twee Krois koppelingen MK1 aangeschaft, 1 van de 2 werkte gelijk al niet, en de ander werkte onbelast goed, maar na testen met een aangekoppelde wagon met diverse koppelingen (Roco standaard en universeel, Marklin/Trix kortkoppeling) kwam de tong niet meer omhoog, ik heb als locdekoder een Khuen T145P, deze is door mij getest met een lampje en werkte goed, deze koppelingen functioneren niet, verhogen niet de spelwaarde, zijn erg duur ? 22,50 per st. en dus beslist niet aan te raden. De winkel waar ik ze gekocht heb neemt ze niet terug omdat ik ze zelf ingebouwd heb, en dan geven ze geen garantie zeggen ze nu achteraf.



Beste "opnieuw gestart",

Het is gemakkelijk om op een forum negatieve kritieken te spuien, maar doe dat dan alsjeblief met naam en toenaam in plaats van (zo goed als) anoniem.

Als importeur voor Krois-Modell in de Benelux zijn wij uw aanspreekpunt bij problemen. Garantie wordt door de fabrikant geregeld, en niet door de winkelier. Deze speelt in dit geval enkel tussenpersoon.

Een product meteen afbreken omwille van ??n slechte ervaring is doorgaans te kort door de bocht, en als je dan nog weet dat dit slechts de tweede klacht is die we over deze koppelingen krijgen in het afgelopen jaar, dan denk ik dat we eerst eens moeten nagaan wat er werkelijk aan de hand is.

Ik stel voor dat je contact opneemt met onze technische dienst (help@traintechnology.com) om dit probleem verder te bekijken.

Vriendelijke groet,
Mattias Vermeulen