remmende trein bij geel sein

Gestart door obicham, 17 april 2005, 11:45:54 AM

obicham

hoe krijg ik een digitale trein zover dat ie bij een geel sein afremt maar niet tot stilstand komt?
op deze link heb ik iets hierover gevonden :
http://www.floodland.nl/trein/info/digitaal_0.htm

maar volgens mij komt de trein ook tot stilstand wat dus nou weer niet de bedoeling is.
heeft iemand daar weer een oplossinkje voor
een lagere spanning zal waarschijnlijk wel te simpel gedacht zijn

erik de noorman

#1
Ik denk dat het kan met het lissy systeem van ulhenbrock.
Ik ben er niet zeker van maar dacht dat toch gelezen te hebben op hun site.

Erik

svvander

#2
Ik dacht dit ook zo begrepen te hebben... Maar heb er nog geen voorbeeld van gezien eigenlijk.

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

tonycabus

#3
Zulke dingen bestaan, maar vergen zowat ??n booster per blok, gauw zo'n 70?.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

obicham

#4
ze heben het opver anfahr und brems verzogerung

over het remmen gaan ze wel ff door
maar over de anfahr zie je nix meer

het kan natuurlijk zijn wat ik zoek of ???????


verstand komt met de jaren , al leven sommigen niet lang genoeg

erik de noorman

#5
Ik heb het nog eens na gekeken op de site van Uhl.
En inderdaad met het lissy systeem kan je je trein met verminderde snelheid voorbij een geel sein laten rijden.

Erik

tonycabus

#6
Moet simpeler kunnen....

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

obicham

#7
vind ook dat het simpeler moet kunnen maar helaas nog niemand met het goude eitje gezien



verstand komt met de jaren , al leven sommigen niet lang genoeg

n/a

#8
Begin jaren tachtig heb ik voor de toenmalige modelspoorvereniging een blok systeem ontwikkeld met een pulsbreedte modulatie regelaar en een snelheid voor het oranje signaal.
Dat werkte volgens het volgende principe. Bij volle snelheid werd de condensator die verantwoordelijk was voor het langzame optrekken en afremmen volledig geladen of ontladen. Voor de oranje snelheid werd de referentie spanning via een spanningsdeler op een lager niveau gebracht daardoor wordt de condensator gedeeltelijk ontlade. Waardoor de lok langzamer ging rijden bij een oranje signaal. Deze spanningsdeler was instelbaar.
Zal eens kijken of ik de schema's nog heb, ik vrees er echter voor.

Gerolf

#9
Max, een dergelijk systeem met PPM-regeling gebruik ik ook op mijn baan, maar hier ging de vraag om een digitaal gestuurde trein. Mijn treinen vertragen netjes wanneer ze een (dubbelgeel) sein in zicht hebben, maar ik heb geen idee hoe je locdecoders hierop moet laten reageren.
Analoog is voor dit soort problemen inderdaad eenvoudiger.

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

#10
Gerolf,

Iedere digitale trein rijdt ook prima op een analoge spanning.

Gerolf

#11
Moet je de decoder dan niet 'afzetten'? Of instellen op maximumsnelheid?
Ik weet weinig van digitaal en locdecoders, zoals je merkt, maar ik kan me wel voorstellen dat een decoder met een deel van de spanning 'aan de haal' gaat, en een digitale loc daardoor toch anders reageert dan een analoge (zelfs op een PPM-regeling).

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

pahasoft

#12
Max,

Wat jij zegt is niet waar. Het hangt af van het gebruikte type decoder. Ook moet voor bepaalde decoders wel de mogelijkheid aan staan.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma
homepage: http://www.pahasoft.nl

n/a

#13
Paul,

Wat ik zeg is helemaal waar, iedere decoder rijdt op een analoge spanning.

Marklin decoders rijden op een analoge wisselspanning, daar hoef je niets voor in te stellen, met als uitzondering de laatste DELTA decoders.

DCC Selectrix decoders rijden op een analoge gelijkspanning.

DCC decoders hebben de mogelijkheid om op drie manieren te reageren op een analoge spanning.

Bij overgang van digitaal naar analoog rijden ze gewoon door.
Bij overgang van digitaal naar analoog remmen ze af tot stilstand.
Of rijden helemaal niet op een analoge spanning, en reageren alleen op een digitaal signaal. Instelbaar via CV29.

Bij selectrix is er alleen de mogelijkheid of digitaal of een analoge gelijkspanning.
Maar dat wist je al.

Voor het Marklin systeem in volledig digitaal is er geen mogelijkheid, om zonder computersturing een lok voor een sein, op halve snelheid of verminderde snelheid te laten rijden.

Voor DCC is er middels de laatste versie decoder van Lenz de Gold Serie die mogelijkheid wel via de ABC modules.
De oudere DCC decoders werken hier niet op of mee.

Het antwoord op de vraag van Obicham moet dus zijn, zonder een gedegen kennis van electronica is dit een onmogelijke zaak. Voor Marklin decoders.

Voor DCC decoders is een regelbare gelijkspanning via een optrek en afrem schakeling een optie, met daarbij de optie om het afremmen via een spanningsdeler op een bepaald niveau te houden, dus niet helemaal naar 0 volt.

Op pulsbreedte rijden digital decoders niet.

Een KISS oplossing is er dus niet.


tonycabus

#14
Paul,
Ik ben dezelfde mening toegedaan! De dekoder die in de lok van Roco's startset zit rijdt niet op analoog blijkbaar, en de CV's van DIE dekoder (fabr. ESU) zijn niet gepubliceerd. idd hebben de meeste dekoders CV's voor het 'enablen' van analoog bedrijf, en dan valt het nog te zien of ze op PDM willen rijden...
Pol en ik gaan dat nog even uitzoeken, maar we moeten daar weer ens tijd voor maken in de rest van de drukte...[:(]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)