Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Inkleuren van gele bakstenen

Gestart door Mr-tsjoektsjoek, 01 november 2008, 17:58:06 PM

Mr-tsjoektsjoek

Hallo vrienden,

Ik ben in plasticard een ketelhuis aan het bouwen.

Bij wijze van experiment heb ik het gebouw met gele bakstenen ingekleurd.  Misschien pas ik dit nog toe op het hoofdstation.
Dit heb ik gedaan met Humbrol 94, en bestrooid met Standard Rust, White Ashes en Black Smoke van MIG.

Bij het inkleuren van rode bakstenen (op de Engelse methode volgens Jacques Le Plat), wordt het voegwerk gedaan met witte plakaatverf.

Omdat witte verf op gele stenen niet goed uitkomt, heb ik Vallejo 990 Light Grey gebruikt. Hiervan heb ik ??n druppel verdunt met enkele druppels water, en dit over de muren gesmeerd.  Doordat de verf verdund is trekt ze weg van de bakstenen in de voegen.
Wanneer de verf droog is moet ik slechts lichtjes met een vochtige doek over de bakstenen wrijven om de rest te verwijderen.

Ziehier enkele foto's :

IMGhttp://i40.photobucket.com/albums/e237/Mrtsjoektsjoek/IMG_5159IFV.jpg/IMG
Dit is de voorzijde, rechts is de ketel, in de grondverf, dit wordt later zwart geverfd.  Links het raam ? la Nouaillier.

IMGhttp://i40.photobucket.com/albums/e237/Mrtsjoektsjoek/IMG_5160IFV.jpg/IMG
Dit is een zijgevel met de toegangsdeur tot de machinekamer.

IMGhttp://i40.photobucket.com/albums/e237/Mrtsjoektsjoek/IMG_5161IFV.jpg/IMG
Tot slot de schouw.  De witte bandjes moeten nog zwart geverfd worden zoals het ijzerbeslag rond fabrieksschouwen.

En dan nu het waarom van dit draadje : ik had graag wat deskundig advies over het resultaat van mijn techniek om gele bakstenen in te kleuren.  Ik ben namelijk niet 100 % overtuigd over mijn resultaat. :(

doomslu

Ik vind dat nochtans al h??l knap.

Vorige weken ben ik ook wat aan het experimenteren geweest met verschillende methodes om gevelstenen te schilderen. Ik heb na het "voegen" de droogborsteltechniek gebruikt omdat ik vond dat ik de stenen niet proper genoeg kreeg na het voegen.

Ben benieuwd wat de anderen hier allemaal aan technieken gaan meegeven. [:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ruben13

ik vind de kleur van dat gebouwtje wel mooi (ik schilder mijn bakstennen ook met de droog borstel techniek)

PeterC

Ik moet zeggen dat het resultaat er in elk geval mag zijn.  Wat wel opvalt, is dat er een groot verschil in kleur is tussen de schouw en het ketelhuis zelf (of is dat misschien de belichting op de foto?).
Groetjes, Peter


Intens

het resultaat is prima misschien een foto voor je om te vergelijken.

Dit is gemaakt met depron.

Nu meer geloof in je eigen kunnen[:D]

groeten,
Ilja
Groeten,
Ilja

www.modelspoor-trein.nl

Stefan Appelmans

Waow, schoon gewerkt op de Depron![:p]
stefan.

Mr-tsjoektsjoek

citaat:
Geplaatst door PeterC

Ik moet zeggen dat het resultaat er in elk geval mag zijn.  Wat wel opvalt, is dat er een groot verschil in kleur is tussen de schouw en het ketelhuis zelf (of is dat misschien de belichting op de foto?).



Nee, je hebt gelijk, Peter.  Er is wel degelijk een verschil.

Het gebouw had ik al ingekleurd toen ik vaststelde dat ik de schouw vergeten te bouwen was.  Ik heb deze dus achteraf gebouwd, er aan gezet en gekleurd.  Dit kleuren gebeurde volgens dezelfde methode als het gebouw zelf, maar misschien was de Vallejo verf niet zo droog als op het gebouw toen ik ze afwreef, waardoor de gele bakstenen beter doorkomen.

@ Intens : Depron ken ik niet, maar het resultaat is zeer mooi.

Ik wil iedereen die gereageerd heeft bedanken voor hun positieve reactie.  Ik ben tevreden en zal het gebouw verder afwerken.

De ketel wordt nog zwart geverfd, in de openstaande deur moet een rode led geplaatst.
In de rechthoekige opening wordt nog een aandrijfriem bevestigd aan de kroonkurk die je daar ziet zitten [:D].

En dan nog een dak erop.

PeterC

Rik, komt er nog een afdak boven de ketelopeningen? Ander beklaag ik je 'stokers' die in weer en wind en misschien met natte kolen de ketel moeten stoken[:D]
Je kroonkurk intrigeerde mij, maar ik durfde de vraag niet te stellen waarvoor ze diende.  Indien de gekartelde rand een tandwiel moet voorstellen, zou je ze misschien beter ook nog wat weatheren zodat ze er als een geolied tandwiel uitziet (het is slechts een raad h?).  Voor de rest ziet het er voortreffelijk uit en ik ben benieuwd naar een beeld van het volledige gebouw.
Groetjes, Peter


Mr-tsjoektsjoek

Dag Peter,

Ik was inderdaad nog van plan een (klein) afdak te bouwen boven de stookketel.

Van de kroonkurk zal niet veel meer te zien zijn.  Hij zit enkel in het gebouw omdat hij de juiste diameter heeft.
De riem wordt dan uit het gebouw geleid naar een ander gebouw [?][?][?]  

Ik zal nog wel een foto op het forum zetten over het afgewerkt geheel.

Mr-tsjoektsjoek



Goedenavond beste kijkers, [:D][:D][:D]

Hier het vervolg over het inkleuren van gele bakstenen, zoals beloofd.
Maar misschien kan ik dit draadje hier beter afsluiten en in de rubriek 'Waar zijn we nu mee bezig ?' een nieuw draadje openen met het vervolg...