bloksysteem voor non-verbruikers

Gestart door obicham, 17 april 2005, 11:32:35 AM

obicham

ik ben bezig met een baan voor mijn zoontje en zoals je de kleintjes kent is botsen het leukste wat er is .
niet dat het de bedoeling is dat ie er alleen mee gaat spelen
maar je zult weer ff weg zijn :I

nou wil ik eigenlijk een kiss(keep it simple stupid) systeem hebben waarbij ook non-verbruikers worden gedetecteerd.
ik heb marklin digital c-rail en was eigenlijk aant denken over een permanente 5v spanning over 1 railstaaf waardoor er een terugmelding komt voor het bloksysteem
of krijg ik zo weer problemen met het digitalecircuit?

zelf wil ik eigenlijk zoveel mogelijk analoog schakelen, vind ik zelf weer leuker en meer te begrijpen.
de meest simpele digitale schakeling begrijp ik niet terwijl de meeste analoge(relais) schakelingen voor mij gesneden koek zijn.

n/a

#1
Obicham,

Bij C-Rails heb je geen hulpspanningen nodig en kun je ook niet gebruikers signaleren.

Het werkt hetzelfde als in een digitale omgeving

De C-Rails heeft drie geleiders, waarvan er nu twee aan de onderkant van de rails vast met elkaar verbonden zijn. Dat zijn dus de beide railstaven. Door nu de verbinding aan de onderzijde van de rails door te knippen aan beide kopkanten van de rails, isoleer je de beide spoorstaven van elkaar, nu kun je 1 spoorstaaf gebruiken als massa (Bruine Draad) en de nu vrije andere staaf als melder. Als je nog meer informatie hierover wil hebben geef dat dan maar even aan, dan leggen we het verder uit.


obicham

#2
Ik wil eigenlijk proberen te voorkomen dat de slimmerik ergens een paar wagonnetjes neerzet en dat de trein er dan tegen op knalt.
Vandaar dat ik ook aan die 5v zat te denken.

Er is op dit moment toch geen sprake van een gesloten circuit als er ergens een aantal losse wagons staan.
Je bent alleen verbonden met de massa van een baanvak welk niet in verbinding staat met een ander baanvak.
Dus in mijn opinie zal het sein van het eerdere baanvak dan groen aangeven ipv rood.

Bedenk me ineens dat je dan weer tegen een nieuw probleempje aanloopt, namelijk rangeren.
Zo blijf je wel bezig :-)


n/a

#3
Obicham,

Je hebt gelijk, bij een analoge baan heb je een hulpspanning nodig om de verdere beveiingsschakeling te bedienen(activeren, deactiveren)
Maar je kunt daar iedere willekeurige spanning voorgebruiken, is afhankelijk van wat je wil schakelen. Je moet dus zoiets maken als een bloksysteem. Maar of je doel echt KISS te bereiken is, ik denk het niet.

obicham

#4
maar als je een simpele digitale oplossing weet mag je me die ook vertellen

verstand komt met de jaren , al leven sommigen niet lang genoeg

n/a

#5
Obicham,

Ook een simpele digitale oplossing is er niet. Het is en blijft een kwestie van veel electronica, of een computergestuurde baan, maar ook dan is het niet Fool-Proof. Er zijn dan nog altijd manieren om de boel te foppen.


Gerolf

#6
Bij Marklin-rails denk ik dat je een elektronische melding via stroomdetectie alleen kan maken door je wagon inderdaad stroom te laten verbruiken.
Bij M* wil dat dus zeggen: sleepcontact met weerstandje. Maar alle wagons en rijtuigen uitrusten met een sleepcontact ...

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

#7
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Bij Marklin-rails denk ik dat je een elektronische melding via stroomdetectie alleen kan maken door je wagon inderdaad stroom te laten verbruiken.
Bij M* wil dat dus zeggen: sleepcontact met weerstandje. Maar alle wagons en rijtuigen uitrusten met een sleepcontact ...

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/



Gerolf,

Dit lijkt mij de meest onmogelijke oplossing welke iemand zich kan bedenken. Zoals al eerder geschreven, de C-Rails en de K-rails van Marklin hebben drie aparte geleiders, bij C-Rail moet je deze zelf nog even scheiden, maar bij K-rails is dat al standaard het geval.
Dus doormiddel van de NIET geisoleerde assen van het Marklin materiaal, kun je via de beide spoorstaven een hulpspanning schakelen, en daarmee dus ook je bloksysteem, of om het even welke andere schakeling dan ook.

n/a

#8
citaat:
Geplaatst door obicham

ik ben bezig met een baan voor mijn zoontje en zoals je de kleintjes kent is botsen het leukste wat er is .
niet dat het de bedoeling is dat ie er alleen mee gaat spelen
maar je zult weer ff weg zijn [:I]

nou wil ik eigenlijk een kiss(keep it simple stupid) systeem hebben waarbij ook non-verbruikers worden gedetecteerd.
ik heb marklin digital c-rail en was eigenlijk aant denken over een permanente 5v spanning over 1 railstaaf waardoor er een terugmelding komt voor het bloksysteem
of krijg ik zo weer problemen met het digitalecircuit?




Nee, je krijgt dan geen problemen met je digitale circuit, het Marklin systeem is een Common-Ground (NullLeiding) systeem, dus mogen en moeten alle spanningsbronnen met elkaar verbonden zijn. Via de massa (bruine draad)

depovero

#9
Dag medem?rklinisten, op een andere schaal wel,

Veronderstel dat je de twee spoorstaven onderbreekt zoals Max zegt,
dat je in de wagon - de nul-verbruiker dus -  een weerstandje zet tussen de twee wielen,
dan zal er een spanningsverschil komen, dus, stroomverbruik.
Deze wordt dmv van een transistor gededecteerd, en, daar is het signaal geboren.

Zou dat niet kunnen werken?

Dit is een bedenking, enkel, ik werk met miniclub. Dat is niet exact hetzelfde.

All?, zuccezz,

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

n/a

#10
Heren, er zijn geen weerstandjes tussen de wielen nodig.

tonycabus

#11
'tuurlijk niet, nog een voordeel van het 3rail~ systeem[^]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

#12

dikken

#13
Er is iets mis met de link, ik raak er niet in...

greeeetz, Bart
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

n/a

#14
citaat:
Geplaatst door dikken

Er is iets mis met de link, ik raak er niet in...

greeeetz, Bart



Heb je je dan wel aangemeld als lid van deze yahoo group?
http://groups.yahoo.com/group/msm-tmm