Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

zelf binnenverlichting in wagons aanbrengen

Gestart door Hannelore, 28 oktober 2008, 20:30:57 PM

Hannelore

hallo, ik zou graag zelf willen proberen met binnenverlichting in te bouwen voor 3 rail. Ik weet dat M?rklin van die " kant en klare" sets heeft, maar wat moet er daar allemaal mee gebeuren. Moet er daar bij gesoldeerd worden en dergelijke. Ik heb niet echt geen technische vooropleiding gehad. Andere methodes mogen ook. Kan iemand mij helpen
 

thalysken

De inbouw van verlichting is niet zo moeilijk.

Als eerste moet je natuurlijk de velichting van stroom voorzien. Dat kan je doen door ofwel met stroomdoorvoerende koppelingen elektriciteit uit de loc te halen. Ofwel van de wielen.

Dit kan je doen met de marklin set nummer 73404, 73405 of 73406.


Solderen zal je ongetwijfelt moeten doen. De draden die uit de sleper en massaveer komen moet je aan de contacten van de lichtbar solderen. De kant is gelijk, behalve als je tweerail rijdt natuurlijk.

Van lichtbar heb je heel wat keuze. Er zijn zoals je zij te krijgen bij marklin. Maar je kan er ook bij digirails of bijvoorbeeld viessmann krijgen.

Ik hoop dat alles duidelijk is. Als je nog vragen hebt hoor ik ze wel.


MARKLINRIJDER

En dan heb je ook nog Brelec.

Zijn verlichtingsetjes zijn niet zo duur en mogen er zeker zijn.
//www.brelec.be

Groetjes,

David

Jurgen

Bij de M?rklin setjes moet je normaal gezien niet solderen.
Bij de oude verlichtingssetjes werkte men met klemmetjes waartussen je de draadjes kon klemmen.
De draadjes waren reeds gesoldeerd aan de slepers.

Hoe dit nu gebeurd weet ik niet. Van de nieuwe sets heb ik nog niets gekocht.

Je kan kiezen voor M?rklin, maar dit zal duurder zijn dan de setjes van andere fabrikanten zoals Brelec.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Hannelore

ik kijk een keer bij van biervliet. Toch bedankt