Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

MECHELEN Forumbaan

Gestart door argilla, 26 oktober 2008, 10:03:37 AM

janjozef

#30
ja daar kunt ge over meespreken [:D]

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

argilla

#31
citaat:
Geplaatst door janjozef

ja daar kunt ge over meespreken [:D]

Jan


-----------------------------------------------------------------
verklaar u nader? Janjozef ???? Ik veronderstel dat U der ook was ?
Althans onder de naam Janjozef ken ik U niet [;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

tonycabus

#32
Marc, probeer eens "Jan" van MTD..?[;)]

Onder ons gezegd en gezwegen, de Waalse kant was serieus vertegenwoordigd. Hun bijdragen mogen er zijn. Ik stel de inzet van iedereen erg op prijs, maar toch in het bijzonder die van Andr? Saenen: een TOPmodelbouwer uit het zuiden des lands die niet alleen met een erg geslaagde dubbele module aan kwam dragen, maar vooral met de nodige hulp om het geheel te doen slagen. En of hij daarin geslaagd is!!!!
Merci, Andr?, je penserai ? toi dans mes pri?res.
Zulke modelbouwers (echte dus) mankeren er nog vaak. Natuurlijk kon niet iedereen permanent aanwezig zijn, maar wat Andr? met alles en iedereen (in goede verstandhouding, chapeau!) heeft klaargespeeld overtreft alle verwachtingen.
Ook een dikke merci aan Patrick Tassignon(dgrr57), de perfect tweetalige Waal die hielp de taalbarri?res op te blazen. Prachtwerk!
Nu kunnen we verder[:)]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

doomslu

#33
citaat:
Geplaatst door tonycabus

Marc, probeer eens "Jan" van MTD..?[;)]

Onder ons gezegd en gezwegen, de Waalse kant was serieus vertegenwoordigd. Hun bijdragen mogen er zijn. Ik stel de inzet van iedereen erg op prijs, maar toch in het bijzonder die van Andr? Saenen: een TOPmodelbouwer uit het zuiden des lands die niet alleen met een erg geslaagde dubbele module aan kwam dragen, maar vooral met de nodige hulp om het geheel te doen slagen. En of hij daarin geslaagd is!!!!
Merci, Andr?, je penserai ? toi dans mes pri?res.
Zulke modelbouwers (echte dus) mankeren er nog vaak. Natuurlijk kon niet iedereen permanent aanwezig zijn, maar wat Andr? met alles en iedereen (in goede verstandhouding, chapeau!) heeft klaargespeeld overtreft alle verwachtingen.
Ook een dikke merci aan Patrick Tassignon(dgrr57), de perfect tweetalige Waal die hielp de taalbarri?res op te blazen. Prachtwerk!
Nu kunnen we verder[:)]

Goe gezegd, Tony ! Andr? heeft prachtwerk geleverd. Vergeet ook Andr? zijn twee companen niet. En onze Leon die twee volle dagen de wacht heeft opgetrokken, samen met Patrick en Marc.

En volgende keer ben jij ook op post h? Tony. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske

#34
De wacht aan het fort....van Breendonck [:)][:)][:)]

argilla

#35
tja Tony
je ontmoet zoveel sympathieke mensen op zo een tentoonstelling. Maar dat is juist het goede je leert mensen kennen, ontmoeten, praten..
wat wil een modelbouwer nog meer ?? [:D]

Het gevolg is ; dat ik toch mag stellen,  de forumbaan is positief onthaald !
Ook de "achteraf" bespreking hier in het forum klinkt positief en we gaan er mee door ! ( als het aan mij ligt toch Tony)[;)]
Heb al een paar ideetjes.

Tony en Luc,een mogelijke voorstel,  zou het misschien niet verstandig zijn om de rubriek " definitieve normen" eens te updaten en aan te passen en dan vergrendelen? Kwestie... we mogen niet te veel in palavers vervallen,en oeverloos niks doen,  en zeg nu zelf tweejaar is echt niet lang hoor![:)]

Voor de rest heeft Tony gelijk. De hulpvaardigheid onder de deelnemers was om "U" tegen te zeggen.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

just4fun

#36
Enkele bedenkingen van mijnentwege:

citaat:
Geplaatst door doomslu

? probleem was de verbinding tussen de bakken omdat sommige modules al meteen begonnen met een bocht ...
Daar waar er een recht op recht verbinding was konden de modules makkelijker gekoppeld worden.


en
citaat:
Geplaatst door argilla

? de eerst de 30 cm geen bogen, krommingen enz..



Dit valt gewoon af te spreken, natuurlijk (al moet ik dan m?n ontwerp waar ik mee hoop mee te kunnen doen, dan wel herzien). Maar ik begrijp dit niet goed, want (ik citeer uit ?DE NORMEN, HERZIEN?):
citaat:
Geplaatst door tonycabus

3) SPOREN
? Aan de rechter voorzijde van elke module moet een niet vastgemaakt stuk flexibele rail voorhanden zijn om het spoor moeiteloos met de buurmodule te kunnen verbinden?


Rechts is het stuk spoor in het ?kastje?. Of is dit niet realiseerbaar genoeg? Ik ben een modulebaan-onkundige [;)], jullie zijn nu ervaringsdeskundigen!

citaat:
Geplaatst door hobbyist

? de normen van de zijkanten waren blijkbaar niet voor iedereen even duidelijk omdat er twee versies nog op het forum stonden ?



Klopt dat er in ?DE NORMEN, HERZIEN? een dubbele beschrijving staat voor het koppelen. Deze dubbele omschrijving moet er dus uit. Maar als er geopteerd wordt voor lijmklemmen (?serganten? in ?t Vlaams), moet elke deelnemer wel voldoende lijmklemmen meebrengen, of er moet afgesproken worden dat er ??n iemand verantwoordelijk is voor alle lijmklemmen.

citaat:
Geplaatst door doomslu

Ook hebben we gemerkt dat er achteraan beter geen rails worden gelegd op voorhand. Het is makkelijker om de achterste rail ter plaatse te leggen.


en:
citaat:
Geplaatst door argilla

De achterste rail leggen, wist ik niet, dus, heb ik dat wel gedaan. ? Ook hier is het beter alles in ??n ruk te leggen.



Dat valt ook af te spreken, maar ik denk wel dat iedere deelnemer een aantal meter spoor moet meebrengen om achteraan te leggen.

citaat:
Geplaatst door hobbyist

? niet iedereen de stekkerdoos op de zelfde plaats had staan?



Dat valt ook gewoon af te spreken.

citaat:
Geplaatst door hobbyist

? nl onder de module ?



En wat bedoel je met ?onder de module?? Links, rechts, in het midden, ?Mij lijkt het dat het onder het ?kastje? kan geplaatst worden (rechts onderaan, dus), met een geaarde kabel en dito stekker eraan (in Belgi? pin-aarding, eventueel met randaarding erbij), die lang genoeg is om aan de stekkerdoos van de links geplaatste module te koppelen.
Ik bedoel dat een module met een totale lengte van 1m een kabel moet hebben van 1m + een beetje reserve en een module van 4m moet een kabel hebben van 4m + diezelfde reserve. Die reserve is dan om in de module van uw linker buur te geraken. Deze reserve lengte kan dan ook afgesproken worden, een halve meter, bijvoorbeeld, net zoals de reserve lengte van de DCC-aansluitingen.

citaat:
Geplaatst door hobbyist

? wat de kabels van de rails betreft denk ik dat het beter was om ??n dezelfde kleur van banaanstekkers te gebruiken ...



Dit is misschien moeilijk realiseerbaar, want niet iedereen kan juist aan dezelfde kleur van stekkers komen. Maar of dat nu echt nodig is? In de regels wordt duidelijk omschreven welke kleur draad aan welke spoorstaaf moet:
citaat:
Geplaatst door tonycabus

VERLICHTING EN STROOMVOORIENING
? een voedingsleiding bestaande uit een rode en een blauwe draad ? De rode draad komt aan de railstaaf(ven) die het verst van de voorzijde is (zijn) verwijderd, de blauwe aan de andere ?


En verder:
citaat:
Geplaatst door tonycabus

?Deze draden worden aan hun uiteinden voorzien van banaanstekers van 4mm ?


Dit kan volgens mij niet duidelijker en rode en blauwe draad is gewoon in de plaatselijke doe-het-zelf te vinden.
Dit dus m'n overpeinzingen.

En inderdaad: PROFICIAT! Aan ieder die d'r stond. Ik vond het mooi om zien.
Groet,
Paul

tonycabus

#37
We gaan jullie opmerkingen zeker bekijken, mannen!

Het is in elk geval positief te zien hoe niet alleen door deelnemers, maar ook door het publiek gereageerd werd.
Zoals Luc was ook ik verplicht te assisteren in een commerciele stand (bij mijn baas) en een baan (van mijn club).

We waren dus maar wat blij verrast hulp te krijgen van "kalibers" Leon Hobbyist (die er niet weg geweest is!), Patrick dgrr57 (ook steeds weer daar, en vertalen waar dat moest) en Andr? (voor herhaling vatbaar[;)]).
Deze mensen verdienen een daverend applaus van het hele forum, niet alleen van ons.


Ik stelde Luc al voor dat we onszelf klonen, maar dat zal nog wel wat duren eer de resultaten daarvan bruikbaar zullen zijn[:D]

@Leon: waarom digitaal? Niet om "Saroulmapoul" na te lopen, maar om praktische redenen: bedoeling is later naast de omlooplussen ook een rudimentair schaduwstation te voorzien.
Ook moet in de modules mogelijkheid bestaan inhaalsporen te gebruiken. Zo kunnen meerdere treinen rijden en kan er eventueel ook in beide richtingen gereden worden. Verder heeft bvb Andr? Saenen in zijn modules tramspoor voorzien (in de mijne ook...) en die moeten gewoon mee kunnen aangesloten worden mits inbouwen van een decoder in de trammetjes.
E?n digitale centrale volstaat om de hele zaak te besturen, en met lokmuizen extra heeft eenieder zijn voertuig 'in de hand'. Met Xpressnet kan zoiets probleemloos.
Voor de volgende expo (of andere afgesproken bijeenkomst) zal dit zeker verwezenlijkt worden!


Zowat het hele FDEM-project (vanuit het forum van een frans zusterblad ontstaan) met Saroulmapoul en enkele franse deelnemers, waaronder de franse Belg Pierre Rasquin, met zijn Rouppeplein en het kapelletje in het Zonienwoud, was in Mechelen te zien en is bij het publiek goed overgekomen.

Zoals gezegd, we willen hen niet botweg imiteren, maar wel, op basis van hun concept (en het daaraan gekoppelde succes!) de mogelijkheid scheppen voor de lezers van ons blad om zich uit te leven in "een bakske".
Patrick had dit goed verstaan: na de waterschade aan zijn eerste module heeft hij toch nog gauw een nieuwe gemaakt met een paar "gimmicks" erin.
We hoeven ons dus niet te beperken tot de forumleden!!

PROFICIAT, MANNEN!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

argilla

#38
Tony , je hebt 200% gelijk in je uiteenzetting. [:D][;)].

Het feit dat hier zo gereageerd wordt, stelt dat de fourmbaan op de goede "baan" is ! ( of in goede banen wordt geleid, kan ook)

Dat van dat trammetje was mij ook al opgevallen Tony, en inderdaad ook dat zou eventueel verder uitgediept kunnen worden.( Durfde het niet voorstellen om daarin verder tegaan, of om mede verder te werken. Ook al omdat het misschien negatief zou onthaald worden)
Ik was toch van plan om een andere module(s) te maken , misschien eens overleggen ? een plan maken dat aansluit op elkaar ?
Laat eens iets weten Tony wil je aub ( P.M)? Thx
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

doomslu

#39
Marc, als je schrijft "ik was van plan om een andere module te maken" dan bedoel je toch : een extra module ?
Want de huidige is heel speciaal, die hoort er gewoon bij. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Stefan Appelmans

#40
Een andere met een kolenmijn, met de mijnwerkers 650m lager.[:I]
Maar ofwel zal het onderste gedeelte niet zichbaar zijn, ofwel zal er een put onder de module moeten gegeraven worden.[:o)][:o)]
stefan.

hobbyist

#41
Tony, dat redimentair schaduwstation, ik denk dat het toch moeilijk te verwezelijken zal zijn op die 10 cm aan de achterkant evenals de lengte er van dat dan op minimum twee modules zal moeten bedragen. Dat vraagt extra werk. Wordt het concept niet gewijzigd dan zullen de rails pas gelegd kunnen worden tijdens het aan een schakelen van de modules en dat zie ik niet zo zitten omdat niet iedereen gelijktijdig er mee daar kan zijn. Volgens mij is een appart voorgemonteert bakske nog altijd de beste optie.

Marc, Als we beide nog van plan zijn om tegen 2010 nog mee te doen kunnen we eerst eens afspreken als de sporen gelegd worden zodat alles beter zou passen alvorens verder af te werken. Wij wonen immers niet zo ver van elkaar. De mogelijkheid is er ook om samen te werken aan ??n grote module bak zoals die van andr?. Indien je hiervoor intresse hebt mag je altijd een mail sturen.

argilla

#42
citaat:
Geplaatst door doomslu

Marc, als je schrijft "ik was van plan om een andere module te maken" dan bedoel je toch : een extra module ?
Want de huidige is heel speciaal, die hoort er gewoon bij. [;)]


---------------------------------------------------------------------
Luc, bedankt voor het compliment
Dat heb U juist ingeschat. Een nieuwe module. [:D]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

#43
citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

Een andere met een kolenmijn, met de mijnwerkers 650m lager.[:I]
Maar ofwel zal het onderste gedeelte niet zichbaar zijn, ofwel zal er een put onder de module moeten gegeraven worden.[:o)][:o)]


--------------------------------------------------------------------
Vedorie, iemand de mijn geheim verklapt !!![V][xx(]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Stefan Appelmans

#44
Tony, IN HET BEGIN (herinner u) had ik gezegd dat ik voor de forumbaan wel een schaduwstation wou maken.(ik heb thuis geen plaats om een module te maken en vooral opzij te zetten[xx(]) Ik kan dat bestuderen en ontwerpen, maar ik zou teminste de lengte van het ding(de sporen) moeten kennen.
OK, chef?[:D]
stefan.